خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بورس:

شرکت‌ها از لحاظ اجرای حاکمیت شرکتی رتبه‌بندی می‌شوند/ با ذی‌نفع ۶٠ میلیون نفری بدون حاکمیت شرکتی نمی‌توان بازار سالمی داشت

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۳۲۶

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: فضای حاکم بر فضای بازار سرمایه به نحوی است که امروز با ذی نفعان ۶٠ میلیون نفری در بازار سرمایه مواجه هستیم و بخش بزرگی از تولید در بازار سرمایه حضور دارد و به طور قطع بدون حاکمیت شرکتی نمی‌توان بازار سالمی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مجید عشقی در همایش چشم انداز حاکمیت شرکتی، الزام‌ها و چالش‌ها، با بیان اینکه یکی از مباحث جدی در سال‌های اخیر بحث ایجاد تعادل منافع بین ذی نفعان شرکت‌ها است، گفت: یکی از دغدغه های جدید در سه حوزه نظارت بر نهادهای مالی، بازار و ناشران اجرای حاکمیت شرکتی است که سالیان سال این موضوع مغفول بوده و شاهد آن بودیم عدم اجرای آن در سالهای گذشته منافع ذی نفعان را به چالش کشیده‌است. 

وی ادامه داد :این موضوع در ۵٠ سال گذشته در دنیا مطرح شده و قوانین و ضوابط در این باره در دوره‌های مختلف تغییر کرده بطوریکه در سال ٢٠٠٨ با رسوایی‌های مالی، قوانین در این حوزه تغییر پیدا کرد.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه این قوانین در ایران وضع شده اما لازم است که ارکان و نهادهای مالی در این زمینه اقدامات بیشتری انجام دهند و گفتمان حاکمیت شرکتی را ساری و جاری کنیم، اظهار داشت: باید تنظیم روابط ذی‌نفعان را به خوبی اجرا کنیم و اگر این قوانین درست پیاده شوند؛ تعادل بین منافع ذی نفعان برقرار می‌شود و باعث افزایش شفافیت و افشای اطلاعات درست خواهد شد و در نتیجه، ریسک را کاهش می‌دهد، در نهایت منجر به اعتماد سرمایه گذاران و کاهش هزینه های مالی و هزینه های تامین مالی شرکت‌ها خواهد شد. 

به گفته عشقی، در سال گذشته یکی از مقوله‌ها، اصلاح دستورالعمل حاکمیت شرکتی بود چراکه با فضای اقتصادی سازگار نبود و علیرغم اینکه این قوانین از  پنج سال گذشته تصویب شده بود اما قابلیت اجرا نداشت از این رو باید نهضت تبیین دستورالعمل حاکمیت شرکتی در کشورمان راه بیفتد و برای تحقق این موضوع باید سلسله آموزشهای حاکمیت شرکتی را برگزار کنیم.

وی با اشاره به آثار عدم اجرای حاکمیت شرکتی تصریح کرد: در پرونده تخلفات با پدیده جالبی مواجه می‌شویم اینکه برخی از اعضای هیات مدیره از صورت‌های مالی اطلاع ندارند و از آنچه که امضا می‌‌کنند اطلاع ندارند اما هر گونه تصمیم در هیات مدیره، متوجه تمام اعضا می‌شود و اگر ابهاماتی وجود داشته باشد تبعات سنگین بابت امضاها به تمام اعضا تحمیل می‌شود، از این رو  دوره‌های اموزشی برای شرکت‌ها ضروری است.

معاون وزیر اقتصاد افزود: فضای حاکم بر فضای بازار سرمایه به نحوی است که امروز با ذی نفعان ۶٠ میلیون نفری در بازار سرمایه مواجه هستیم و بخش بزرگی از تولید در بازار سرمایه حضور دارد و به طور قطع بدون حاکمیت شرکتی نمی‌توان بازار سالمی داشته باشیم.

عشقی با بیان اینکه میزان اجرای حاکمیت شرکتی در شرکتها سنجیده می‌شود و شرکت‌ها از این لحاظ رتبهوبندی می‌شوند تا سهامداران از میران اجرای آن مطلع شوند و باید این اطلاعات افشا شود، خاطرنشان کرد: معتقدم تحمیل موضوعاتی خارج از بازار سرمایه به این بازار به دلیل عدم اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی است و باید کمک کنیم که این موضوع به قانون تبدیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز