خبرگزاری کار ایران

دهقان در پاسخ به ایلنا:

مردم مناطق محروم را سهام‌دار می‌کنیم/ بیش از ٢٠ میلیون نفر حاشیه نشین داریم

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۱۷۲۵

رییس بنیاد مستضعفان گفت: هیچ جا مصون از هک نیست و آمریکا و اسراییل که صاحبان این تکنولوژی هستند هم می‌شوند بنابراین مدعی امنیت صد در صدی نیستیم اما می‌توانیم بگوییم ریسک این حوزه را به صورت جدی کاهش می‌دهیم .

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسین  دهقان  در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره هک سیستم‌های اطلاعاتی بنیاد مستضعفان اظهار داشت: موضوعاتی خارج از بنیاد مستضعفان است. اینکه سیستم اطلاعاتی ما امنیت ندارند یا میزان سطح تکنولوژی که به کار بردیم یا جنبه امنیتی را باید رعایت می‌کردیم و نکردیم، یک واقعیت است و دلایل متعددی دارد.

وی ادامه داد: پس از هک شدن سیستم بنیاد مستضعفان تمام مجموعه‌ها و متخصصان داخلی در حوزه امنیت ارتباطات فعال هستند را فراخواندیم تا بررسی شود از کجا خوردیم و با چه ابزاری هک شدیم و برای اینکه دیگر این اتفاق برای بنیاد و سایر دستگاه‌ها رخ ندهد باید چه اقداماتی انجام دهیم.

رییس بنیاد مستضعفان تاکید کرد: در این زمینه سطح دانش بنیاد هم سطح دانش ملی است هرچند که سایر بخش‌ها ادعایی دارند اما بنیاد در این حوزه اقدام جدی انجام داده‌است. اقدامی بنیاد انجام داده و هسته اولیه آن را هم ایجاد کرده این است که هم در جنبه سخت افزاری و هم از جنبه نرم‌افزاری امکان هک را از بین ببریم.

دهقان گفت: البته هیچ جا مصون از هک نیست و آمریکا و اسراییل که صاحبان این تکنولوژی هستند هم می‌شوند. بنابراین مدعی امنیت صد در صدی نیستیم اما می‌توانیم بگوییم ریسک این حوزه را به صورت جدی کاهش می‌دهیم .

وی افزود: این اقدام را در بنیاد شروع کرده‌ایم و این هسته اولیه که ایجاد شده می‌تواند نقش ملی ایفا کند.

رییس بنیاد مستضعفان همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر فعالیت‌های برون مرزی این مجموعه و سهم درآمدهای ارزی در محرومیت زدایی‌ها اظهارداشت: هیچ فعالیت برون مرزی نداریم البته شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد محصولات خود را صادر می کنند که به معنای فعالیت ‌های برون مرزی نیست. طبیعتاً هر بنگاهی در حوزه اقتصادی صادرات دارد و  اساس مبنای کار ما در بنیاد این است که باید در حوزه های اقتصادی فعال باشیم تا درآمد پایدار و مکفی برای مأموریت اصلی که محرومیت زدایی است، داشته باشیم  و هر درآمدی که کسب کنیم به حوزه توانمندسازی محرومان و آبادانی مناطق محروم اختصاص پیدا می‌کند.

دهقان همچنین درباره اقدامات بنیاد درباره سیاست‌های محرومیت‌زدایی اظهار داشت: ماموریت اصلی بنیاد مستضعفان آبادانی مناطق محروم بوده است و در محرومیت زدایی باید شاخص‌های تعریف کرد تا میزان محروم و محرومیت با این شاخص‌های سنجیده شود. مبنای و پایه انقلاب اسلامی توجه به مستضعفان بوده و این توجه به مستضعفان ادامه پیدا کرده است.

وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب به موضوع محرومیت زدایی و توسعه آبادانی مناطق محروم توجه می‌شد و از این رو وزارت جهاد سازندگی شکل گرفت و عمده اقدام این وزارتخانه توسعه زیرساخت‌های مناطق محروم بود اما پس از ادغام وزارت جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی ، در نهاد ریاست‌جمهوری نهادی برای توجه به مناطق محروم شکل گرفت که هم هنوز هم فعال است. 

رییس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه تا کنون نظام به بالغ بر ٩٨ درصد روستا‌ها و مناطقی که  شهرها هم فاصله دارند توانسته آب ، برق، گاز و راههای دسترسی بدهد اما هر چند در این مناطق زیرساخت‌های مانند  مدرسه ساخته شده همین مدارس یا فاقد معلم هستند یا معلمان حاضر در این مناطق به رغم همه تلاش و اقدامات فداکارانه از برخورداری به امکاناتی برای آموزش به دانش آموزان محروم هستند. به دنبال این هستیم در یک فضای ذهنی متفاوت و بدون تکرار گذشته که کامل هم نشده، شرایطی را ایجاد کنیم و این اصل مهم این فضای متفاوت هم نتیجه‌گرایی و اثربخشی است.

دهقان تاکید کرد: مبنا نداریم در یک جغرافیا و گسترده بی حدو مرزی اقداماتی با اتکا به منابع محدود اینجام دهیم و تمرکز ما بر نقاط خاص است که قابل سنجش هم باشد .

وی با بیان اینکه برای توانمندسازی مناطق محروم سه عنصر کلیدی را در نظر گرفته‌ایم که اگر بتوانیم این عناصر را محقق کنیم می‌توان گفت تا چه محرومیت زدایی به اجرا رسیده است، ادامه داد: در محرومیت زدایی اولین موضوع آموزش است. بخشی از آموزش مهارت‌های که افراد آن را  فرا بگیرند و بتوانند در نتیجه آن شغلی داشته باشندو معتقدیم که اشتغال که نتواند نیازهای جامعه را پوشش ندهد نمی‌تواند اشتغال پایدار باشد. اگر اشتغال پایدار در منطقه‌ای وجود نداشته باشد شاهد مهاجرت خواهیم بود و آمارهای نامطلوب نشان می‌دهند که جمعیت بیش از ٢٠ میلیون نفری در ایران حاشیه نشین هستند. مهاجرت از روستا  به شهر برای دستیابی به شغل و امکانات است و اگر در منطقه‌ای امکانات و شغل وجود داشته باشد مردم هیچ دلیلی برای مهاجرت ندارند.

رییس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه به دنبال فراگیری آموزش در مناطق محروم هستیم، گفت: آموزش را با نگاه عدالت آموزشی دنبال می‌کنیم به این معنا که همین آموزش دانش آموزان تهرانی در مناطق کم برخوردار هم برقرار باشد. در این موضوع بهره گیری از فناوری‌های نوین اهمیت دارد تا برای دانش آموزان دسترسی سهل‌، فراگیر و ارزان ایجاد کند. 

وی افزود: در کنار بخش اموزش، استعدادیابی را هم دنبال می‌کنیم، دانش آموزان مستعد را برای رشد استعداد کمک می‌کنیم و تا پایان این مسیر آنها را همراهی خواهیم کرد. اینگونه نیست که آنهایی که در جغرافیای محدود زندگی کردند ذهن و استعداد آنها هم محدود باشد. با هوش مصنوعی در مناطق محروم استعداد سنجی و بر روی استعداد دانش آموزان مستعد ، سرمایه گذاری می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بنیاد مستضعفان عدالت آموزشی را دنبال می کند، اظهار داشت: در این زمینه بنا نیست جایگزین نظامات رسمی کشور شویم بلکه نقش حمایت گر داریم.

رییس بنیاد مستضعفان با اشاره به بازماندگان تحصیلی در مناطق محروم گفت: متاسفانه بازمانده از تحصیل در مناطق محروم زیاد است چراکه کودکان و نوجوانان عضو تامین معیشت خانوار هستند و همین باعث می‌شود که ترک تحصیل کنند یا بازمانده تحصیلی شوند. وقتی فرصت شغلی در این مناطق ایجاد می‌شوند دانش آموزان هم که عضو اقتصادی خانواده هستند جذب این مشاغل می‌شوند و به آینده بلند مدت این افراد توجه نمی‌شود از این رو باید کارهای فرهنگی انجام شود تا به اهداف بلندمدت کودکان توجه کنند تا از این طرف جامعه را توانمند کنیم تا محیط زیست خود را ارتقا دهند.

وی ادامه داد: موضوع بعدی در توانمندسازی این مناطق،  بعد اقتصادی این مناطق محروم است و با کمک به توانمندسازی افراد، مشاغل خلاق و خانگی حمایت می‌کنیم. تلاش می‌کنیم که مناطق جغرافیایی را تفکیک کنیم تا هر نهاد حمایتی محور توانمندسازی در چند استان باشد. 

دهقان گفت: موضوع دیگر ایجاد کارگاه های مولد و بنگاه های کوچک در این مناطق است و به دنبال این هستیم ذخیره فعالیت های بنیاد را در این مناطق به اجرا برسانیم و با بورسی کردن این شرکت‌ها، مردم این منطقه را سهام دار کنیم تا درآمد پایدار داشته باشند. 

رییس بنیاد مستضعفان تاکید کرد: موضوع دیگری که در محرومیت زدایی دنبال می‌کنیم ارتقای سطح سلامت در این مناطق است و اقداماتی هم در این زمینه در دست اجرا داریم .

وی همچنین درباره مال سازی بنیاد مستضعفان تاکید کرد: بنیاد مستضعفان مال و پاساژ ندارد اما مال خود را هم مفت و بلااستفاده نمی‌گذارد، وقتی ملکی در منطقه یک تهران وجود داشته باشد عقل حکم می‌کند از آن ارزش افزوده ایجاد کرد تا منابع به دست آمده صرف محرومیت زدایی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز