خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا:

واکنش به عملیاتی شدن «ریال برون مرزی» در تجارت با روسیه

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۰۶۶۰

به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در تجارت با ریال برون‌مرزی هم سیاست‌های بانک مرکزی می‌تواند چالش‌ساز شود.

 هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در گفت‌وگو با ایلنا در واکنش به خبر بانک مرکزی درباره عملیاتی شدن زودهنگام ریال برون‌مرزی در تجارت با روسیه گفت: اگر در تجارت با روسیه از طریق ریال برون‌مرزی چالشی هم به وجود آید، برآمده از عملکرد بانک مرکزی است. 

وی توضیح داد: صادرکننده ایرانی در ازای فروش کالا در روسیه روبل دریافت می‌کند و این روبل را از طریق بانک‌های روسی به بانک‌های ایران حواله می‌کند تا ریال دریافت کند. در این بین اگر بانک مرکزی بخواهد این پول را به سامانه‌های سنا و نیما وارد کند و ارزش ارزی را که صادرکننده به دست آورده کاهش دهد این کار به ضرر صادرکننده است و بانک مرکزی باید ارزش واقعی روبل را به ریال به تاجر پرداخت کند. 

تیزهوش تصریح کرد: در حال حاضر محاسبه ارزش صادرات صادرکننده در سامانه نیما به کاهش ۲۰درصدی سود او می‌انجامد که رقم قابل‌توجهی است. 

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه افزود: تجارت با ریال از دو سال پیش تاکنون همواره انجام شده و این نخستین بار نیست که مطرح می‌شود.  

وی خاطرنشان کرد: البته منظور من مخالفت کلی با قانون بازگشت ارز حاصل از صادرات نیست. این موضوع در همه دنیا عرف است اما مساله‌ای که در بازگشت ارز حاصل از صادرات در ایران وجود دارد فاصله چشمگیر قیمت ارز در بازار آزاد با قیمت ارز در سامانه نیماست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز