به بهانه هفته روابط عمومی یادداشتی از سجاد خراسانی
ضرورت تحول فناورانه در روابط عمومی؛ جنگ مدرن، ابزار مدرن میطلبد
روابط عمومیها میبایست برخلاف گذشته، تبلیغات غیرمستقیم و ضمنی را در دستور کار قرار بدهند تا اثرگذاری آن بر مخاطبان بیشتر باشد از این رو ضرورت یک تحول کیفی و محتوایی در حوزه روابط عمومیها نیز احساس میشود.
به گزارش ایلنا، جهان معاصر با ارتباطات پیوندی ناگسستنی یافته است و هرچه جلوتر میرویم دامنه پیشرفتهای فناورانه گستردهتر می شود و با ورود هوش مصنوعی، زیست جهانی نوین در حال شکلگیری است. روابط عمومیها در خط مقدم این تحولات روزافزون هستند. اساسا در جهان امروز، زیست سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بدون روابط عمومی ممکن نیست. امروز سیاستمداران و دولتمردان، اثرگذاری رسانهها را بعنوان یک مولفه مهم و بی بدیل در محاسبات خود در نظر میگیرند و کشورها لابی، دیپلماسی و روابط بینالمللی خود را با بهرهگیری از اصول و فنون ارتباطات و روابط عمومی به پیش میبرند. در جنگهای نظامی و اقتصادی و تنشهای سیاسی نیز رسانه و روابط عمومی در خط مقدم اند.پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با وجود همه دشمنیها، سنگاندازیها، تحریمها و فشارها، ایران اسلامی مسیر پیشرفت و ترقی را طی نموده و دستاوردهای بزرگی در حوزه های مختلف را کسب نمود. از همان آغاز در کنار همه فشارهای سیاسی و اقتصادی، دشمنان این آب و خاک، ناامید ساختن مردم از انقلاب اسلامی را در دستور کار خود قرار دادند. در واقع مهمترین و اصلیترین راهبرد دشمنان میهن عزیزمان، دلسرد کردن مردم از نظام و انقلاب بود. انواع و اقسام رسانهها را به همین دلیل به راه انداختند تا با بهرهگیری از شیوههای مختلف تبلیغاتی، دستاوردهای انقلاب را زیرسوال ببرند. در این میان روابط عمومیها بعنوان نهاد اصلی متولی اطلاعرسانی خدمات و دستاوردهای بخشهای مختلف نظام از جایگاه تعیین کننده و بااهمیت برخوردار بودهاند. این نهاد دیرپا که سابقهای طولانی در ایران دارد پس از انقلاب در دستگاهها و نهادها و شرکتهای مختلف مورد توجه قرار گرفت و بار اصلی برقراری ارتباط دوسویه ملت و دولت بر عهده آن گذاشته شد.اینک که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، با جنگی دشوارتر از جنگ نظامی-یعنی جنگ اقتصادی- روبروییم ضرورت روزآمد شدن روابط عمومیها و ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیتهای آن متناسب با تحولات و پیشرفتهای روز در این عرصه بیش از پیش احساس میشود. برقراری ارتباط با افکار عمومی دیگر با روشهای سنتی گذشته امکانپذیر نیست و امروز شبکههای اجتماعی و فضای مجازی سهمی قابل ملاحظه در این ارتباط دارند. پایش و رصد میزان و ضریب نفوذ شبکهها و رسانههای مختلف اجتماعی، ابتکارات و ابداعات تحول گرایانه، استفاده از رسانهها و ابزارهای جدید ارتباطی و توجه به مقتضیات فعالیت چندبعدی در عرصه روابط عمومی بسیار حائز اهمیت است ضمن آنکه روابط عمومیها میبایست برخلاف گذشته، تبلیغات غیرمستقیم و ضمنی را در دستور کار قرار بدهند تا اثرگذاری آن بر مخاطبان بیشتر باشد از این رو ضرورت یک تحول کیفی و محتوایی در حوزه روابط عمومیها نیز احساس میشود.