خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در کوبا:

تشریح ظرفیت‌های تجاری تهران-هاوانا/ ایران در پروژه‌های کلان کوبا سرمایه‌گذاری کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۶۶۹۴

سفیر ایران در کوبا اظهار داشت: ایران می‌تواند در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی در کوبا سرمایه‌گذاری کند چراکه کوبا بنا دارد تا سال 2030، 25 درصد از انرژی مصرفی خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدهادی سبحانی در نشست مجازی ظرفیت‌های تجاری میان ایران و آمریکای لاتین با بیان اینکه کوبا تنها کشور کمونیستی در نیم کره غربی است اظهار داشت: هرچند که چین و ویتنام هم از جمله کشورهای کمونیستی محسوب می‌شوند اما کوبا هنوز سیستم امنیتی بسته‌ای دارد و بر خلاف این دو کشور هنوز سیستم امنیتی این کشور باز نیست. البته از دو سال گذشته گشایش‌هایی در مباحث اقتصادی کوبا شکل گرفته که می‌تواند فرصتی برای افزایش همکاری‌های بین ایران و کوبا باشد.

وی به 3 مشکل در وضعیت اقتصادی کوبا اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مشکلات اقتصاد کوبا، وضع تحریم‌های آمریکا از 6 دهه گذشته تا به امروز است که این تحریم‌ها از دوره ریاست جمهوری ترامپ شدت گرفت. از سوی دیگر فراگیری کووید 19 باعث کاهش درآمدهای کشور کوبا شد چراکه کوبا یک کشور گردشگری است و 70 درصد تولید ناخالص داخلی کوبا به حوزه گردشگری اختصاص دارد اما از 2 سال گذشته با شیوع ویروس کرونا، ورود گردشگر به این کشور بسیار کاهش یافته و باعث فشار اقتصادی بر روی اقشار مختلف این کشور شده است.

سفیر ایران در کوبا تاکید کرد: از دیگر مشکلات اقتصاد کوبا محدود شدن حواله‌جات پولی از آمریکا است و در حال حاضر 2 میلیون نفر کوبایی فقط در ایالات فلوریدای آمریکا زندگی می‌کنند که همین محدودیت‌های حواله‌جات باعث شده سالانه 7 تا 8 میلیارد دلار از درآمدهای کوبا کاهش پیدا کند.

سبحانی با اشاره به تاثیر تغییرات اقلیمی بر اقتصاد کوبا ادامه داد: در طول چند سال گذشته تغییرات اقلیمی در اقتصاد کوبا بسیار اثرگذار بوده به طوری که شاهد وقوع طوفان‌هایی در این منطقه بودیم که هر ساله زیان‌های قابل توجهی را به صنعت کشاورزی کوبا وارد می‌آورد.

وی با تاکید بر اینکه البته منشأ بسیاری از مشکلات اقتصادی کوبا ناشی از سوء مدیریت‌ها بوده، بیان کرد: هرچند اخیراً کوبایی‌ها هم به این موضوع پی برده‌اند و در حال حاضر راغب به افزایش مشارکت‌های بخش خصوصی هستند. البته در کوبا به واژه خصوصی هم حساس هستند، از به کار بردن این واژه ابا دارند و بیشتر کلمات غیردولتی را جایگزین آن می‌کنند.

سفیر ایران در کوبا افزود: اخیراً موضوع ایجاد مناطق اقتصادی هم در این کشور مورد توجه قرار گرفته است.

سبحانی درباره فرصت‌های همکاری بین ایران و کوبا یادآور شد: ایران هم کشور تحت تحریم است و در باشگاه کشورهای تحت تحریم می‌تواند با کوبا همکاری‌های اقتصادی بیشتری داشته باشد و اراده تقویت همکاری اقتصادی بین دو کشور وجود دارد.

وی با اشاره به همکاری‌های کوبا و ایران در حوزه بیوتکنولوژی گفت: در این حوزه، تجربه بسیار خوبی در همکاری بین این دو کشور وجود دارد و از دهه 80 ایران با کوبا در این حوزه همکاری داشته و کوبا اولین کشور پس از پیروزی انقلاب بود که تکنولوژی ساخت واکسن را به ایران منتقل کرد.

سفیر ایران در کوبا گفت: کوبا یک بازار تشنه با واردات محور است و می‌تواند بازار بسیار خوبی برای صادرات انواع کالاهای ایرانی باشد و از واردات انواع کالاهای پتروشیمی، کود شیمیایی، مواد غذایی مانند لبنی و شیلاتی فرصت‌های بسیار خوبی برای همکاری با کوبا وجود دارد و در بخش صادرات خدمات مهندسی، ایران و کوبا می‌توانند شرکت مشترک با هم ایجاد کنند.

سبحانی ادامه داد: بخشی از درآمد عمده کوبا از صادرات نیروی کار است و درآمد خوبی از این محل کسب کرده‌اند و در بخش ساختمانی هم می‌توان با کوبا همکاری‌های مشترک داشت.

وی درباره واردات از کوبا بیان کرد: می‌توان در بخش مواد معدنی به ویژه نیکل و روی، توتون و تنباکو و داروهای خاص و مکمل از کوبا واردات داشت.

سفیر ایران در کوبا افزود: کوبا ظرفیت‌های بسیار خوبی در ساخت انواع دارو دارد که یکی از مهمترین دستاوردهای دارویی کوبا در درمان و پیشگیری از آلزایمر است که می‌توانیم در این حوزه از این کشور واردات داشته باشیم.

سبحانی اضافه کرد: معتقدم سرمایه‌گذاری در بخش انرژی در کوبا می‌تواند فرصت بسیار خوبی با ایران باشد و در پروژه‌های کلان در کوبا نیاز به سرمایه‌گذاری دولتی داریم و دولت ایران باید در این پروژه‌ نقش داشته باشد.

وی تاکید کرد: از طرف بانک توسعه صادرات، اعتباراتی را به کوبا منتقل کردیم و پروژه‌های ویژه‌ای از سوی ایران در کوبا تعریف شده است. البته انتقال اعتبارات هم در گذشته به کوبا داشته‌ایم.

سفیر ایران در کوبا ادامه داد: ایران می‌تواند در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی در کوبا سرمایه‌گذاری کند چراکه کوبا بنا دارد تا سال 2030، 25 درصد از انرژی مصرفی خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز