خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون بانوان اتاق تعاون در گفت‌وگو با ایلنا:

پیش‌بینی می‌کنیم وضعیت زنان سرپرست خانوار بدتر شود/ از بخش‌های مختلف درخواست کمک کرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۴۱۵۴

رییس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران اظهار داشت: هر زمان مدیریت سطح کلان دچار این به هم ریختگی می‌شود، کف جامعه آسیب می‌بیند که در این بین نیز آسیب وارده به زنان سرپرست خانوار یا مدیر خانواده بیشتر است، علاوه بر اینکه باید خود و خانواده خود را سرپا نگه دارند باید با ارقام عجیبی که با درآمد آنها هیچ سنخیتی ندارد درگیر شوند. بنابراین فشار بیشتری را متحمل می‌شوند، پیش‌بینی ما این است که تا شهریور وضعیت بدتر خواهد شد و در حال پیگیری هستیم.

خاطره استاد رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد وضعیت زنان در اقتصاد کشور اظهار کرد: طرح ویژه‌ای که در اتاق تعاون روی آن کار می‌کنیم، ایجاد شبکه تعاون تجارت ایران با محوریت کسب‌وکار زنان، تعاونی‌های زنان و زنان فعال اقتصادی است. در حال حاضر در مورد کسب‌وکارهای خرد و زودبازده در حال فعالیت هستیم اما این طرح تنها محدود به کسب‌وکارهای خرد نیست. ما فعالیت‌های اقتصادی را در 5 خوشه مرکزی تقسیم‌بندی کردیم که شامل خوشه‌های صنایع دستی و گردشگری، تولیدات روستایی و کشاورزی، خدمات سلامت و درمان، دانش‌بنیان و آموزش و پژوهش و در پایان صنایع ساختمان و صنایع وابسته است. در مورد آمار تعداد زنان فعال در هر بخش غربالگری دقیق در حال انجام است و شاهد ورود 180 فعال ظرف 7 ماه گذشته به بخش جدی تعاونی‌ها فعالین اقتصادی به طور متمرکز در استان‌ها بودیم.

وی در مورد این خوشه‌بندی توضیح داد: تقسیم‌بندی این 5 خوشه به این علت است که ارزیابی‌ها به صورت دقیق انجام شود. برای مثال اگر یک زن کارخانه‌دار باشد بسته به اینکه در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند تقسیم‌بندی می‌شود. اگر محصولات پزشکی تولید کند، در حوزه سلامت و بهداشت و اگر محصولات کشاورزی تولید کند، در حوزه کشاورزی یا اگر تولیدات صنعتی است در خوشه صنعت قرار می‌گیرد. این خوشه‌ها از مشاغل خانگی تا سطح کلان تعمیم داده می‌شود.

رییس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران تصریح کرد: به طور متمرکز با فراکسیون بانوان مجلس شورای اسلامی در حال بررسی وضعیت این زنان هستیم. طرح‌های پیشنهادی هم برای ساماندهی بانوان در این زمینه دادیم. البته ما به جای کلمه زنان سرپرست خانوار از واژه مدیر خانواده استفاده می‌کنیم که هرکدام به دلایل مشکلاتی که دارند این مسئولیت را به عهده گرفته‌اند. از نظر حمایت‌های دولتی و غیردولتی و همچنین از نظر اصلاحات قانونی در حال پیگیری وضعیت این دوستان هستیم. از بخش‌های مختلف هم درخواست کمک کرده‌ایم. همینطور آمارهایی را نیز در سطح غیردولتی تجمیع می‌کنیم.

وی در پاسخ به سولی در مورد وضعیت زنان سرپرست خانوار گفت:‌ با توجه به شرایط فعلی وضعیت سخت اقتصادی برای همه دنیا وجود دارد؛ اما در ایران با توجه به شرایط تحریمی به علاوه شرایط حاصل از شیوع کرونا، در آستانه انتخابات قرار گرفتن و افزایش فشارهای سیاسی و اقتصادی پیش‌بینی می‌شود که تا شهریور این فشارها ادامه داشته باشد.

استاد رضایی اضافه کرد: هر زمان مدیریت سطح کلان دچار این به هم ریختگی می‌شود، کف جامعه آسیب می‌بیند که در این بین نیز آسیب وارده به زنان سرپرست خانوار یا مدیر خانواده بیشتر است، علاوه بر اینکه باید خود و خانواده خود را سرپا نگه دارند باید با ارقام عجیبی که با درآمد آنها هیچ سنخیتی ندارد درگیر شوند. بنابراین فشار بیشتری را متحمل می‌شوند، پیش‌بینی ما این است که تا شهریور وضعیت بدتر خواهد شد و در حال پیگیری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: خواهش ما از مجلس این است که با توجه به تخصیص بودجه‌هایی که دیده شد، در بخش توانمندی زنان و به خصوص زنان مدیر خانواده که دچار آسیب‌های بیشتری هستند، از محل بودجه مناسبی که به بخش پشتیبانی تخصیص پیدا کرده، به طور مشخص و قابل استفاده به جامعه هدف زنان سرپرست خانوار تعلق بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز