خبرگزاری کار ایران

مجتمع قضایی - حمایتی شوق زندگی در شیراز به بهره برداری رسید

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۴۶۱۲

مجتمع حمایتی و اجتماعی شوق زندگی در راستای شناسایی ‌و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در شیراز افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، با افتتاح مجتمع قضایی _حمایتی شوق زندگی در شیراز فعالیت‌های حمایتی ۱۸ دستگاه متولی و مسئول در حوزه آسیب‌های اجتماعی با نظارت دادستانی مرکز استان متمرکز شد.

رئیس کل دادگستری استان فارس در آیین افتتاح این مرکز با بیان اینکه مجتمع شوق زندگی مصداق واقعی تعامل دستگاه قضایی و دولت برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و کاستن آلام اقشار آسیب دیده جامعه است گفت: این مجموعه نقطه تلاقی همکار و تعامل دستگاه‌های ذیربط در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان فارس و شیراز است و با همت مسئولین اجرایی و مدیران شهری کلان شهر شیراز، امروز استان فارس سومین نقطه کشور است که مجموعه شوق زندگی را در کمترین زمان ممکن با بهترین زیر ساخت راه اندازی کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی تصریح کرد: این مجموعه برای اجرای طرح‌های حمایتی و اجتماعی و حتی اقدامات علمی و پژوهشی در حوزه‌های اجتماعی دارای ظرفیت‌های بالایی است و از آمادگی و استقبال مجموعه قضایی استان در حمایت از طرح‌ها و ایده‌های نو در حوزه‌های اجتماعی خبر داد.
وی بر آموزش‌های مستمر و روزآمد کارکنان مجموعه و آشنایی با شیوه‌های نوین علمی تأکید کرد و خواستار انجام اقدامات سازماندهی شده برای سنجش افکار عمومی و بازخورد‌ها افکار عمومی و متخصصان نسبت به فعالیت‌های مجتمع شوق زندگی شد.

یکپارچه‌سازی و نقش‌آفرینی متعامل با سایر ارکان نظام 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس نیز در این مراسم به فرایند تأسیس و راه‌اندازی این مرکز اشاره کرد و گفت: با برنامه‌ریزی و طراحی لوایح و تصویب آن در شورای  شهر شیراز، سنگ اولیه مجتمع گذاشته شد که در ادامه با حضور قضات و کارشناسان پیشگیری دادستانی شیوه‌نامه و برنامه‌های اجرایی آن طراحی و تدوین شد و برنامه زمان‌بندی اجرای طرح، طی تفاهم‌نامه‌ای فی مابین دادگستری استان و شهرداری شیراز به امضا رسید.

سیدمصطفی بحرینی، یکپارچه‌سازی و نقش‌آفرینی متعامل با سایر ارکان نظام را ضامن موفقیت قوه قضاییه در مسیر تحقق اهداف کلان نظام دانست.

این مقام قضایی استان فارس با تقدیر از ۱۸ دستگاه ذی‌مدخل در این حوزه، ایجاد همگرایی در راستای هدف مهم کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را وظیفه دستگاه قضایی خواند و تصریح کرد: با توجه به مسئولیت‌های مصرّح در قانون برای دادستان در جهت حمایت از محجورین، صغار، کودکان کار، زنان و کودکان بد سرپرست و بی سرپرست و دختران در معرض آسیب، این مسئولیت‌ها در قالب فعالیت‌های حمایتی این مجتمع قضایی و حمایتی مدیریت و ساماندهی بهتری خواهد داشت.

بحرینی افزود: در واقع این مجتمع یک شتاب‌دهنده بین سازمانی و حذف‌کننده دیوان سالاری اداری برای حمایت از آسیب‌دیدگان اجتماعی و گروه‌های هدف از جمله محجورین، کودکان کار، کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، زنان تحت خشونت، سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های روانی، معتادان متجاهر و… است که پس از طی شدن فرایند شناسایی و پذیرش حمایت، نگه‌داری، توانمندسازی، بازپیوند و پیگیری امور آن‌ها در دستور کار قرار دارد.

افتتاح مجتمع شوق زندگی گامی موثر برای حل مشکلات خانواده ها است

مدیرکل بهزیستی فارس  نیز در حاشیه این مراسم گفت: افتتاح مجتمع شوق زندگی گامی موثر برای حل مشکلات خانواده ها است و از آن جایی که کاهش آسیب های اجتماعی نیازمند کارجمعی و مشترک است،اکنون با همت و کار جمعی به مسائل در زمینه محجورین،کودکان کار و خیابان و آسیب های اجتماعی رسیدگی خواهد شد.

محمدرضا هوشیار افزود: یکی از فواید مثبت تشکیل این مجتمع ایجاد تغییر نگرش درحوزه آسیب‌های اجتماعی است، تیم مددکاری مستقردر مجتمع در ابتدا ارزیابی‌ها را انجام می‌دهند، مداخله می‌کند و اگر به نتیجه نرسد و ناتوان از حل مسائل باشند، آنجا دستور به پذیرش می‌دهند و تاحد ممکن سعی در کنترل آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی و بازتوانی افراد دارند.

هوشیار با تاکید بر اینکه مجتمع شوق زندگی باعث ایجاد هم‌افزایی بین سازمان‌ها و نهادهای مختلف می شود گفت: در این مجتمع همه نهادها در ارتباط با هم فعالیت می‌کنند و این باعث می‌شود بسیاری از مسائل به‌ سرعت رفع و حل شوند.

وی ادامه داد: چنین مجتمعی کمک شایانی به برون‌ رفت و چاره‌اندیشی چالش های بهزیستی خواهد کرد چون اینجا فضایی را برای تعامل بین دستگاهی در زمینه آسیب‌های اجتماعی ایجاد کرده است که از مهمترین دغدغه‌های بهزیستی فارس است.

هوشیار اضافه کرد: در این مجتمع نمایندگان دستگاه ها،شعب دادگاه، مشاورین، وکلا، بهزیستی، نیروی انتظامی، سمن‌ها، خیریه ها و ... برای یکپارچگی خدمت مستقر هستند که این امر بازه زمانی خدمت رسانی را کوتاه تر خواهد کرد.

مدیرکل بهزیستی فارس شناسایی افراد محجور را اولین و مهمترین مرحله عنوان کرد و گفت: پس از آن باید غربالگری، ارجاع و خدمات‌دهی انجام گیرد که با توجه به نوع مهجوریت نقش خانواده، موسسات خیریه، خیرین و سازمان‌های مردم نهاد را نباید فراموش کرد،این سازمان ها می توانند به خصوص در مرحله شناسایی، تحقیقات اولیه، مشاوره، حمایت و آگاه سازی همکاری کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز