خبرگزاری کار ایران

جلسه بیست‌وسوم دادگاه نفتی:

سند ۵۰ میلیاردی بیمارستان پارسیان متعلق به «م.ش» جعلی بود

بیست و دومین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی موسوم به فساد نفتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیست و سوم جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی موسوم به پرونده فساد نفتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب آغاز شد.

مشروح بیست‌ و دو جلسه دادگاه بابک زنجانی که پیش از این برگزار شده٬ به این شرح هستند:

برگزاری جلسه بیست و دوم به صورت غیرعلنی
دفاعیات متهم ردیف سوم و باز شدن پای سازمان حج زیارت به پرونده در جلسه بیست و یکم
ادامه دفاعیات بابک زنجانی و «م.ش» در جلسه بیستم
ادامه دفاعیات «ش.م» متهم ردیف دوم در جلسه نوزدهم
تفهیم اتهام به استاد دانشگاه لندن٬ متهم ردیف دوم در جلسه هجدهم
درخواست صدور حکم برائت برای بابک زنجانی از سوی وکیل متهم در جلسه هفدهم
ماجرای وزرای احمدی‌نژاد و ادامه دفاعیات وکیل متهم در جلسه شانزدهم
دفاعیات وکیل بابک زنجانی در جلسه پانزدهم
هشدار قاضی صلواتی به زنجانی برای تسویه حساب در جلسه چهاردهم
توضیحات متهم در مورد قراردادهای وی با بانک‌ها در جلسه سیزدهم
توضیحات بابک زنجانی در مورد خرید ملک ایران زمین در جلسه دوازدهم
ادامه دفاعیات بابک زنجانی در مورد شکایات مطروحه در جلسه یازدهم
دفاعیه زنجانی نسبت به شکایت بانک مسکن در جلسه دهم 
ادامه شکایت بانک مسکن٬ تامین اجتماعی و شرکت نفت در جلسه نهم
شکایت شرکت HK از زنجانی در جلـــــسه هشتــــــم
ارزشیابی اموال بابک زنجانی در جلــــــسه هفتــــــم
ادامه دفاعیات بابک زنجانی در جلـــــــــسه ششــــم
ادامه دفاعیات بابک زنجانی در جلــــــــسه پنجـــــم
ادامه دفاعیات بابک زنجانی در جلـــــسه چهـــــارم
قرائت اتهام کلاهبرداری از وزارت نفت در جلــــــــــسه سوم
رابطه زنجانی با برخی افراد در قرارگاه خاتم در جلـــــــــسه دوم
قرائت کیفرخواست متهم توسط نماینده دادستان در جلــــــسه اول

متهم ردیف سوم: چرا اسم من در رسانه‌ها برده می‌شود

در جلسه بیست و سوم؛ هر سه متهم ردیف اول٬ دوم و سوم در دادگاه حضور دارند که متهم ردیف سوم پیش از شروع دفاعیاتش اظهار داشت که چرا ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری اجرا نمی‌شود و اسم من در رسانه‌ها برده می‌شود.

حمید فلاح هروی ادامه داد: در کیفرخواست اینگونه عنوان شده که خرید بانک‌های FIIB و کنت به صورت گروهی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه آقای شمس هنگامی وارد مجموعه شد که بانک‌ها خریداری شده بود و واسطه خرید بانک FIIB در مالزی آقای منفرد بود٬ اظهار داشت: اینکه می‌گویند من و شمس در خرید بانک‌ها دخالت داشته‌ایم خلاف واقع است. در مورد بانک کنت هم در اولین سفری که به تاجیکستان داشتیم این بانک خریداری شده بود.

متهم ردیف سوم ادامه داد: زنجانی قبل از آشنایی با من در جمهوری آذربایجان بانک خریده بود اما نتوانست به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه اینکه می‌گویند عضو هیات مدیره FIIB و کنت بوده‌ام یک ادعای غلط است٬ افزود: بانک‌های FIIB و کنت در شرایط تحریم میلیارد‌ها یورو جابجا کردند و خدمات زیادی انجام دادند.

بابک زنجانی: فلاح را من زندان نینداختم

بابک زنجانی در ادامه دادگاه اظهار داشت: هیچ وقت آقای فلاح را به زندان نینداختم.

وی ادامه داد: فلاح یک سند ۵۰ میلیاردی بیمارستان پارسیان را به مجموعه من واگذار کرد و ۵۰ میلیارد تومان پول گرفت داد که سند جعلی از آب درآمد و به زندان افتاد. من سند بردم و وی را از زندان درآوردم، آقای فلاح چطور ادعا می‌کند که من او را به زندان انداخته‌ام؟ که فلاح پاسخ داد که در کیفرخواست اینگونه عنوان شده است.

متهم ردیف سوم: زنجانی از من خواست به دفتر مرتضوی بروم

در این جلسه «ح.ف.ه» متهم ردیف سوم پرونده در خصوص تفاهمنامه زنجانی با سازمان تامین اجتماعی گفت: ‌بر اساس کیفرخواست شناسایی و کار‌شناسی شرکت‌ها بر عهده من بوده در حالی که من هیچ شرکتی را شناسایی نکردم٬ بلکه کار‌شناسی انجام دادم.

وی با بیان اینکه زنجانی حداقل از یک ماه و نیم قبل با من تماس می‌گرفت و در مورد وضعیت فلان شرکت خبر می‌گرفت، گفت: من زمانی که موضوع را جویا شدم زنجانی در پاسخ به من اظهار داشت که احتمالا می‌‌خواهم شرکت‌ها را بخرم. شرکت‌هایی که زنجانی سوال کرده بود کار‌شناسی کردم و اکثریت آن‌ها ضرر ده بود.

متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی با بیان اینکه این ارزیابی‌ها حدود ۲۰ روز طول کشید، گفت: لیستی که از سوی تأمین اجتماعی ارائه شده بود٬ اشکالاتی اساسی داشت چرا که شرکت‌های موجود در لیست با یکدیگر غیرمرتبط بودند به طور مثال در فهرست ارائه شده یک گاوداری در شیراز و یک مزرعه در همدان بود ضمن اینکه هیچیک از شرکت‌ها جز یک یا دو مورد سهام مدیریتی نداشتند و برخی از آن‌ها بیش از ۹۰ درصد ضررده بودند.

وی با اشاره به اینکه شب امضا تفاهمنامه زنجانی با من تماس گرفت و نام چند شرکت را پرسید، گفت: ماجرا از او جویا شدم که از من خواست به دفتر مرتضوی بروم. زمانی که وارد دفتر شدم دیدم که زنجانی همراه آقای «م» نشسته است. من اعلام کردم که شرکت‌ها ضرر ده هستند و پیشنهاد دادم می‌توانم شرکت‌ها را از طریق بورس خریداری کند. زنجانی در پاسخ به من اظهار داشت که قصد دارد منابعی را وارد کشور کند و چون سازمان‌های تأمین اجتماعی جز تحریم‌‌ها نیستند٬ این کار راحت صورت می‌گیرد.

مرتضوی گفت از رییس جمهور مجوز فروش شرکت‌های تامین اجتماعی را گرفته‌ام

 «ح. ف. ه» در ادامه به سخنان مرتضوی گفت: در بین این گفت‌وگو مرتضوی وارد شد و زنجانی من را به عنوان کار‌شناس معرفی کرد مرتضوی هم توضیح داد با کسری بودجه مواجه هستند و از رئیس‌جمهور مجوز فروش گرفته است. به مرتضوی گفتم شرکت‌ها ضررده هستند٬ اما او در پاسخ من گفت که اگر این شرکت‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد موضوع حل می‌شود.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه گفت: تفاهم‌نامه را آوردند و من آن را دارای اشکال دانستم و گفتم باید شرکت‌های بورسی از غیر بورسی جدا شود و گفتم نمی‌توانیم شرکت‌های بورسی را اینگونه بفروشیم.

وی گفت: مرتضوی در پاسخ به من گفت که مجوز را از رئیس جمهور گرفته سپس تفاهم‌نامه‌ای را آوردند که اسم من هم در آن بود و اصرار کردند امضا کنم، من به آنها گفتم باید برای واگذاری هر شرکت یک تفاهم‌نامه جداگانه امضا شود ضمن اینکه یکی از دلایل امضای تفاهم‌نامه این بود که برای کسی تعهد ایجاد نمی‌کرد.

وزارت اطلاعات برای رفع مشکل زنجانی در دوبی فعالیت می‌کرد

متهم ردیف سوم گفت: پس از چند روز زنجانی به مسافرت رفت اما سفرش طولانی شد و متوجه شدم در دوبی گرفتار شده و نمی‌تواند خارج شود. با معاون اقتصادی وزارت وقت اطلاعات تماس گرفتم و وقت ملاقات خواستم و در آن جلسه متوجه شدم این وزارتخانه برای رفع مشکل زنجانی در دوبی فعال است.

زنجانی به مرتضوی گفت به جای یک چک، ۴ یا ۵ چک بدهد

وی ادامه داد: من موضوع تامین اجتماعی را مطرح کردم که معاون اقتصادی وزیر اطلاعات گفت کار خوبی است و به نفع تامین اجتماعی است و منابع وارد کشور می‌شود، من هم پس از این جلسه خیالم راحت شد که خرید تامین اجتماعی با تائید وزارت اطلاعات بوده است. بعد از آن هم نه پیگیری کردم و نه تقاضایی داشتم تا اینکه زنجانی تماس گرفت و اظهار داشت مبالغ را به حساب تامین اجتماعی واریز کرده و از من خواست پیش مرتضوی بروم و چک‌های تضمن را دریافت کنم.

وی با بیان اینکه وقتی پیش مرتضوی رفتم وی گفت بانک مسکن تائیدیه پول را داده است٬ افزود: چک را دیدم و متوجه شدم مبلغ ارزی روی آن نوشته است. به همین جهت گفتم چک اشکال دارد، با زنجانی تماس گرفتم و موضوع را مطرح کردم، زنجانی هم تلفنی به مرتضوی گفت به جای یک چک، ۴ یا ۵ چک بدهد.

متهم ردیف سوم گفت: یک مقدار طول کشید تا نرخ برابر ین به ریال را محاسبه کرده و روی چک بنویسد، پس از اتمام این کار‌ها و صدور چک، چک‌ها را به تقاضای زنجانی به آقای «م» دادم و بعد دیگر مطلع نشدم که چه شد.

وی با بیان اینکه در ماجرای تفاهم‌نامه زنجانی با سازمان تأمین اجتماعی حتی هیچ اتفاقی نیفتاده بود حتی یک چوب کبریت از اموال این سازمان در اختیار بابک زنجانی قرار نگرفته است٬ افزود: در کیفرخواست آمده که همراه زنجانی پیش مرتضوی رفته و از او خواسته‌ایم ۴ میلیون یورو شرکت به ما بفروشد. این در حالی است که معرف زنجانی به مرتضوی آقای «م» بود و من در این ماجرا هیچ نقشی نداشتم.

معلوم نیست تبدیل نرخ ین به ریال بر اساس کدام نرخ صورت گرفته است

در این هنگام نماینده تأمین اجتماعی با اجازه از رئیس دادگاه گفت: یکی از موضوعاتی که در این ماجرا مورد سؤال قرار گرفته موضوع تبدیل نرخ ین به ریال است و در این ماجرا مشخص نشده که این تبدیل بر اساس کدام نرخ صورت گرفته است. بر اساس استعلامی که ما از کار‌شناسان بانک مرکزی داشتیم٬ آنها اعلام کردند که در تاریخ مزبور اساساً بانک ملت نرخ ارز را اعلام نمی‌کرده و بانک ملی هم مجوزش لغو شده بود.

مرتضوی آخرین نرخ ین را از مدیرعامل بانک رفاه گرفت

وی در این لحظه و در پاسخ به صحبت نماینده تأمین اجتماعی گفت: وقتی مرتضوی می‌خواست به ما چک بدهد٬ چون روی چک بانک رفاه مبلغ ارزی نوشته بود٬ گفتم اشکال دارد به خاطر همین مرتضوی با آقایی به نام «الف» که فکر کنم مدیرعامل بانک رفاه بود تماس گرفت و این آقا آخرین نرخ ین را استخراج کرد و به ما گفتند از طریق بانک ملی نرخ ین را محاسبه کردیم در واقع آن زمان زنجانی در ایران نبود و هیچ دخالتی نداشت.

در این هنگام قاضی صلواتی خطاب به «ح.ف.ح» گفت: اختلاف ین به ریال ۶۴۰ میلیارد تومان است که جای سؤال دارد.

من به سازمان تأمین اجتماعی ریال نداده بودم که بخواهند به من ریال بدهند

بابک زنجانی متهم ردیف اول با اجازه از دادگاه برای توضیح در این خصوص گفت: من یک آدم حرفه‌ای هستم٬ مگر می‌شود بگویم کار‌شناس صرافی بانک ملت چقدر بنویسد؟ از سوی دیگر برای من فرقی نداشت که بانک ملی یا ملت نرخ ین را خلاف اعلام کند. در واقع چک‌هایی که من گرفتم ضمانت پول خودم بوده ضمن اینکه من به سازمان تأمین اجتماعی ریال نداده بودم که بخواهند به من ریال بدهند٬ بلکه باید ارز می‌دادند.

وی گفت: درباره چک صادره مبلغ ارزی و در پایین آن نرخ ریالی را محاسبه کرده‌اند و اگر اشتباهی صورت گرفته خودشان اشتباه محاسبه کردند و این موضوع به ما ربطی ندارد.

مرتضوی حتی آدرس شرکت‌ها را نمی‌دانست

متهم ردیف سوم در ادامه اظهار داشت: زمانی که این تفاهم‌نامه امضا شد مرتضوی تازه به مجموعه تأمین اجتماعی رفته بود و زمانی که با او صحبت کردم فهمیدم که اطلاعی از شرکت‌ها ندارد و حتی آدرس شرکت‌ها را نمی‌دانست و از کار‌شناسان مشاوره می‌گرفت.

وی گفت: آیا درست است برای اینکه خود را پاک کنید هر شهادت غلطی بدهید؟ البته همانطور که نماینده دادستان اظهار داشتند در این تفاهم‌نامه بسیاری از مقررات رعایت نشده است.

حقوق و عیدی کارمندان زنجانی در سال ۸۸  را من دادم

 «ح.ف.ه» در ادامه به منابع دریافتی از زنجانی اشاره کرد و گفت: اواخر سال ۸۸ زمانی که عضو هیأت مدیره شرکت غدیر بودم متوجه شدم که زنجانی در پرداخت پاداش و عیدی پایان سال به پرسنل خود با مشکل مواجه شده است. زنجانی چون نمی‌خواست پرسنلش شب عید شرمنده خانواده‌شان باشد از من کمک خواست من هم تا حدی که در توانم بود کمک کردم و زنجانی دیون خود را تا ابتدای سال ۸۹ پرداخت کرد.

وی افزود: زنجانی به من گفت که ۵ میلیون یورو را به حسابم منظور می‌کند تا بدهی‌هایم را پوشش دهد و همین اتفاق هم افتاد.

 «ح. ف. ه» با بیان اینکه مبلغ در حساب نزد خود زنجانی منظور شد اما پولی ندادند٬ گفت: زنجانی هم یک تخفیف خوب برای بانک ملت گرفته بود که از محل آن ۴ میلیارد تومان به حساب من نزد خودش واریز کرد. همه این‌ها عملیات دفتری بود و در اصل چیزی پرداخت نشد و دریافت‌های من همه به عنوان بدهی و مربوط به سال‌های ۸۹ و ۹۰ است. همانطور که زنجانی گفته این‌ها مربوط به سود بازرگانی قبل از سال ۹۱ بوده و چیزی از اموال زنجانی به نام من نشده است و مدرکی هم در این خصوص وجود ندارد.

قاضی صلواتی گفت: مگر می‌شود اختلافی بین حواله‌ها و چک‌ها اینقدر فاحش باشد. مبلغ تفاهم‌نامه ۴۴۲ میلیارد ین ژاپن بوده در حالی که در چک صادره ۲ میلیارد ین بیشتر نوشته است.

نماینده تأمین اجتماعی:  ۲ میلیارد ین زمان محاسبه به صورت اشتباه نوشته شده است

در این لحظه نماینده تأمین اجتماعی اظهار داشت: دو موضوع اتفاق افتاده اول اینکه ۲ میلیارد ین زمان محاسبه به صورت اشتباه نوشته شده است که در این هنگام بابک زنجانی خطاب به نماینده تأمین اجتماعی گفت: ما نرخ ین را محاسبه نکردیم و ننوشتیم.

بابک زنجانی: از کسی که چک را نوشته٬ سؤال کنید

نماینده تأمین اجتماعی گفت: ما فقط سؤال کردیم. زنجانی هم گفت شما از کسی که چک را نوشته٬ سؤال کنید.

نماینده تأمین اجتماعی ادامه داد: علاوه بر اینکه ۲ میلیارد ین اضافه نوشته شده است٬ به نظر می‌رسد ین را بر مبنای ۴۰ تومان حساب کردند؛ در حالی که مبلغ ین متفاوت بوده است.

وی همچنین در پاسخ به اظهارات متهم ردیف سوم نفتی مبنی بر فروش شرکت‌های تأمین اجتماعی و مجوز از سوی رئیس‌جمهور گفت: سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان عمومی غیردولتی است و فروش شرکت‌ها در صلاحیت هیأت مدیره و هیأت امناست و نیازی به مجوز هیچ نهادی از جمله ریاست جمهوری ندارد. همچنین موضوع بعدی بحث تبدیل یک فقره چک به ۵ فقره است که جای سؤال دارد.

مرتضوی از قیمت ین اطلاعی نداشت

پس از اظهارات نماینده تأمین اجتماعی٬ متهم ردیف سوم گفت: در ماجرای صدور چک٬ مرتضوی از قیمت ین اطلاعی نداشت و قیمت‌ها را از طریق کار‌شناسان می‌گرفت.پس از صدور چک هم٬ خود مرتضوی چک را امضا کرد و تحویل داد اینکه عدد بالا یا پایین نوشته شده چیزی است که خودشان استعلام کردند. نماینده دادستان برای اثبات ادعای خود گفته همکاران مرتضوی اعلام کرده‌اند شرکت‌های موجود در لیست واگذاری سودده بوده و در این ماجرا مراحل قانونی طی نشده است.

متهم ردیف سوم: ساختمان در حال ساخت خودم را به یک سوم قیمت فروختم

متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود گفت: قبل از بازداشت تهدید کردند اگر این بدهی را ندهم بازداشت می‌شوم به خاطر همین چک دادم و ساختمان در حال ساختی را که داشتم به یک سوم قیمت فروختم. دو روز بعد از دادن چک‌ها بازداشتم کردند و از آن‌ها خواستم که چک‌ها برگشت نخورد٬ اما چک‌ها را هم برگشت زدند.

متهم ردیف سوم: زنجانی ۲۰۰ میلیون تومان پول بنز S۵۰۰  مرا داد

در این لحظه قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: ظاهراً آقای زنجانی برای شما یک بنز مدل S۵۰۰ خریده است که متهم گفت بدهی من به زنجانی از سال ۸۸ و ۸۹ شروع شده، پول بنز S۵۰۰ را نیز در حدود ۲۰۰ میلیون تومان زنجانی داده خودم هم یک بنز داشتم که آن را فروختم.

متهم ردیف سوم: عضو هیأت مدیره بانک FIIB نبودم

قاضی صلواتی گفت: شما به همراه آقای زنجانی به مالزی رفته و عضو هیأت مدیره بانک می‌شوید و بر اساس اظهارات مسئولان بانک ملت اداره این بانک بر عهده شما بوده که متهم در پاسخ گفت من عضو هیأت مدیره بانک FIIB نبودم و حتی یک مورد وجود ندارد که در خصوص این بانک کاری کرده باشم.

قاضی گفت: اما بر اساس اظهارات مسئولان بانک ملت شما و آقای زنجانی با ۴۰ درصد سهام عضو هیأت مدیره بود که متهم گفت کسانی که در هیأت مدیره هستند٬ نمایندگان سهامداران محسوب می‌شوند. زمانی که ۶۰ درصد سهام مربوط به بانک ملت و ۴۰ درصد مربوط به بابک زنجانی بوده من چه نقشی داشتم.

قاضی گفت: درباره فروش گازوئیل به صندوق مشترک ایران و عربستان توضیح دهید که متهم ردیف سوم در این باره اظهار بی‌اطلاعی کرد.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: مگر می‌شود اطلاع نداشته باشید این فرد دوست شماست٬ که متهم در پاسخ گفت او دوست من نبود بلکه من در دفتر زنجانی با او آشنا شدم و هر کس چنین حرفی زده دروغ گفته است.

قاضی گفت: اماگفته‌اند این فرد توسط شما با زنجانی آشنا شده که متهم گفت دروغ است و قاضی صلواتی گفت: در این ماجرا فروشنده شرکت ISO بوده و تقاضای تنزیل LC می‌کند و ۴۴ میلیارد تومان ال‌سی تنظیم می‌شود که متهم بار دیگر گفت این‌ها دروغ است و من در دفتر زنجانی با او آشنا شدم.

در ادامه قاضی صلواتی از متهم خواست تا در خصوص گشایش اعتبار اسنادی برای خرید نفت توضیح دهد که متهم گفت: من با نفت ارتباطی نداشتم.

متهم ردیف سوم: صورتجلسات مربوط به گشایش ال‌سی‌های نفت را امضا نکرده‌ام

قاضی گفت: شما تمام صورتجلسات مربوط به گشایش ال‌سی‌های نفت را امضا کرده‌اید که متهم در پاسخ گفت من امضا نکردم و بر اساس اعترافات خانم «ف.د» امضا‌ها اسکن می‌شده است. این امضا‌ها اسکن بوده و من روحم خبر نداشت.

قاضی گفت: حرفتان قابل قبول نیست٬ امضا‌ها با اطلاع شما صورت گرفته که متهم گفت به خداوندی خدا اینگونه نیست.

در ادامه قاضی صلواتی از متهم خواست در خصوص حضور خود در ساختمان بانک مرکزی در روز امضای مصوبه ۷ تیر ماه سال ۹۱ از سوی سه وزیر و رئیس سابق بانک مرکزی توضیح دهد که متهم گفت من در این زمینه هیچ نقشی نداشتم.

قاضی صلواتی گفت: اما این مصوبه با پیگیری‌های مؤثر شما به امضا رسیده که متهم در پاسخ گفت: من از چه کسی پیگیری کردم.

قاضی گفت: این سؤالی است که ما باید از شما بپرسیم که متهم پاسخ داد: به خدا در این ارتباط حتی با یک نفر هم تماس نگرفتم و این حرف‌ها تهمت و دروغ است.

قاضی صلواتی اظهار داشت: در بانک مسکن نقش شما پررنگ بوده به گونه‌ای که ۴۴۲ میلیارد ین در حساب تأمین اجتماعی برای بردن سهام این شرکت‌ها واریز می‌شود که متهم پاسخ داد این ادعای کیفرخواست است که چنین چیزی صحت ندارد.

معاون اقتصادی وزارت اطلاعات ۴ میلیارد یوروی بابک زنجانی را تایید کرد

قاضی صلواتی خطاب به «ح.ف.ه» متهم ردیف سوم این پرونده گفت: شما عضو هیأت مدیره بانک FIIB بودید و دو حواله ۵۷۰ میلیون یورویی و ۵۰۰ میلیون یورویی به حساب شرکت SCT به مبلغ یک میلیارد یورو صادر کرده‌اید و متقاضی ضمانت‌نامه به ارزش یک میلیارد یورو در بانک مسکن شده‌اید که متهم گفت من از ابتدا حرفم این بود که در هیچ یک از این مسائل دخالت نکردم٬ اما متأسفانه کار دیگران را به من ربط می‌دهند.

قاضی گفت: شما در تأمین اجتماعی نقش پررنگی داشتید و تفاهم‌نامه ۲۷ آذر سال ۹۱ را به عنوان رئیس هیأت مدیره هلدینگ سورینت امضا کردید. چرا از زنجانی نپرسیدی از کجا می‌خواهد ۴ میلیارد یورو بیاورد، متهم پاسخ داد به من گفته بود وام گرفته در ضمن من با معاون اقتصادی وزارت اطلاعات حرف زدم و ایشان موضوع را تأیید کرد.

قاضی خطاب به متهم گفت: مسئولیت‌های خود را در مجموعه‌های بابک زنجانی عنوان کن که متهم گفت من فقط عضو غیرموظف هیأت مدیره سورینت بودم.

در این لحظه قاضی خطاب به متهم گفت: شما عضو هیأت مدیره بانک FIIB، عضو هیأت مدیره کنت بانک تاجیکستان، رئیس هیأت مدیره هلدینگ، عضو هیأت مدیره شرکت SCT، نایب رئیس گروه هتل‌های سورینت، نایب رئیس هواپیمایی قشم و عضو هیأت مدیره شرکت سورینت پرواز بودی؛ این مدیریت‌ها بر چه مبنایی بود.

متهم گفت: من به عنوان عضو هیأت مدیره یک سهم مدیریتی داشتم که آن را گرفتم. آیا من به عنوان عضو هیأت مدیره چیزی دریافت کردم یا حقوق و پاداشی گرفتم؟

قاضی صلواتی در ادامه به نامه متهم ردیف سوم خطاب به بابک زنجانی اشاره کرد که در آن نوشته شده است که من کارمند شما نبودم که مرا اخراج کرده باشید٬ بلکه رئیس هیأت مدیره و سهامدار بودم و اختیار قانونی داشتم.

متهم پس از شنیدن این صحبت گفت: زمانی که پیش بازپرس رفته بودیم به من گفتند کارمند اخراجی بودی و من گفتم کارمند اخراجی نیستم٬ بلکه رئیس هیأت مدیره هستم و بعد هم به زنجانی نامه زدم که چرا با این کار باعث بازداشت من شده است.

قاضی صلواتی خطاب به متهم ردیف سوم:

۴ میلیون و ۶۸۲ میلیون یورو٬ یک دستگاه بنز S۵۰۰ ٬ یک ویلا در کیش٬ یک منزل در شهرک غرب به قیمت ۵ میلیارد تومان٬ یک میلیارد هدیه عروسی دختران و ۴ میلیارد بابت شرکت بهدیس از زنجانی گرفته‌ای

صلواتی در ادامه به دریافتی‌های متهم ردیف سوم از بابک زنجانی اشاره کرد و افزود: شما از محل فروش سهام بانک FIIB به بانک ملت ۴ میلیون و ۶۸۲ میلیون یورو، یک دستگاه بنز S۵۰۰، یک ویلا در کیش، یک منزل در شهرک غرب به قیمت ۵ میلیارد تومان، یک میلیارد هدیه عروسی دختران و ۴ میلیارد بابت شرکت بهدیس از زنجانی گرفته‌ای. همچنین شما یک تفاهم شفاهی با زنجانی داشتید که سه درصد از درآمد شرکت‌ها به شما تعلق بگیرد که متهم در پاسخ گفت کل بدهی من به زنجانی ۱۴ میلیارد تومان بوده که بابت همین بدهی چک داشتم.

وی ادامه داد: زنجانی شخصیتی داشت که اگر کسی به او کمک می‌کرد٬ کمکش را بی‌پاسخ نمی‌گذاشت. زنجانی یک بدهی داشت که بابت آن آپارتمان خودم را در مرزداران فروختم و بدهی را پرداخت کردم. حتی خودش هم نمی‌داند شاید الان فهمیده که پول از طریق فروش آپارتمان بوده و تا الان فکر می‌کرد از شرکت پول گرفتم.

پیگیری پرونده بیمارستان پارسیان در دادسرای کارکنان

صلواتی به متهم گفت: بر اساس اظهارات زنجانی در پرونده بیمارستان پارسیان شما عامدانه و عالمانه از طریق اسناد مجعول و با کمک فردی به نام «الف» بیمارستان پارسیان را به مبلغ صد میلیارد به زنجانی فروختید که از این میزان ۴۴ میلیارد پرداخت می‌شود. در ردیابی چک‌ها که در حال حاضر از سوی مأموران امنیتی در حال پیگیری است بخشی از این مبلغ به برخی از بستگان شما و دو میلیارد آن به یکی از نزدیک‌ترین بستگان شما پرداخت شده است.

متهم در پاسخ گفت: بیمارستان پارسیان را فرد دیگری معرفی کرده و آن دو میلیارد هم مربوط به شخص دیگری است.

قاضی صلواتی از پیگیری پرونده بیمارستان پارسیان در دادسرای کارکنان دولت خبر داد.

کد خبر : ۳۲۹۴۸۲