خبرگزاری کار ایران

دادگاه فساد نفتی؛

متهم ردیف دوم: نقشی در معرفی زنجانی به مجموعه نفت نداشتم

نوزدهمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی موسوم به فساد نفتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نوزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی موسوم به پرونده فساد نفتی با حضور متهم در در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب آغاز شد.

تا این لحظه تنها متهم ردیف دوم در دادگاه حضور دارند.

مشروح هجده جلسه دادگاه بابک زنجانی به این شرح هستند:

تفهیم اتهام به استاد دانشگاه لندن٬ متهم ردیف دوم در جلسه هجدهم
درخواست صدور حکم برائت برای بابک زنجانی از سوی وکیل متهم در جلسه هفدهم
ماجرای وزرای احمدی‌نژاد و ادامه دفاعیات وکیل متهم در جلسه شانزدهم
دفاعیات وکیل بابک زنجانی در جلسه پانزدهم
هشدار قاضی صلواتی به زنجانی برای تسویه حساب در جلسه چهاردهم
توضیحات متهم در مورد قراردادهای وی با بانک‌ها در جلسه سیزدهم
توضیحات بابک زنجانی در مورد خرید ملک ایران زمین در جلسه دوازدهم
ادامه دفاعیات بابک زنجانی در مورد شکایات مطروحه در جلسه یازدهم
دفاعیه زنجانی نسبت به شکایت بانک مسکن در جلسه دهم 
ادامه شکایت بانک مسکن٬ تامین اجتماعی و شرکت نفت در جلسه نهم
شکایت شرکت HK از زنجانی در جلـــــسه هشتــــــم
ارزشیابی اموال بابک زنجانی در جلــــــسه هفتــــــم
ادامه دفاعیات بابک زنجانی در جلـــــــــسه ششــــم
ادامه دفاعیات بابک زنجانی در جلــــــــسه پنجـــــم
ادامه دفاعیات بابک زنجانی در جلـــــسه چهـــــارم
قرائت اتهام کلاهبرداری از وزارت نفت در جلــــــــــسه سوم
رابطه زنجانی با برخی افراد در قرارگاه خاتم در جلـــــــــسه دوم
قرائت کیفرخواست متهم توسط نماینده دادستان در جلــــــسه اول 

نموار اقتصادی م.ش در دادگاه

«م.ش» متهم ردیف دوم که در جلسه نوزدهم دادگاه از خود دفاع می‌کرد به بحث توضیحات تخصصی اقتصادی و ارائه نمودارهای اقتصادی پرداخت که قاضی صلواتی خطاب به وی گفت: از اتهامات خود دفاع کنید، اینجا کلاس اقتصاد نیست که درس اقتصاد می‌دهید.

«م.ش» در ادامه خاطرنشان کرد: در ISO نه سهامدار بودم نه عضو هیات مدیره و نه حق امضا داشتم، فقط یک کارگزار بودم.

رییس دادگاه در واکنش به برخی صحبت‌های «م.ش» اظهار داشت: حق ندارید به کسی تهمت بزنید و به دادسرا اتهام بزنید٬ لذا در چارچوب اتهامات از خود دفاع کنید. تا کم می‌آورید از دولت مایه می‌گذارید.

متهم ردیف دوم افزود: تا پیش از اینکه دستگیر شوم در راستای رد مال و بازگرداندن اموال همچون فروش شرکت اونر ایر با بازپرس همکاری داشتم٬ اما فردی مانند خانم «م. م» خیلی راحت آزاد است.

متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی تصریح کرد: من ۴۹ درصد سهام شرکت اونرایر را در اختیار داشتم ضمن اینکه ۵۱ درصد از سهام این شرکت که به امین بابک زنجانی واگذار شده بود را در اختیار داشتم و می‌توانستم این شرکت را به مبلغ ۲۵۵ میلیون دلار به فروش برسانم و امروز بدون هیچگونه مشکلی در سواحل باما‌ها باشم و مثل خیلی دیگر از افرادی که با ننگ و بی‌آبرویی از کشور فرار کردند من هم فرار کنم اما با اعترافات دروغین افراد مسئول آوار بر دیوار کوتاه من فرود آمد.

وی با بیان اینکه متاسفانه سیاست مدعی‌العموم به یکباره تغییر کرد گفت: من نمی‌دانم چرا اقدام اساسی برای بازگرداندن اموال انجام نشد. در کیفرخواست اینگونه مطرح شده که بابک زنجانی فردی است که مبالغ دریافتی از شرکت نفت را با کمک من در امور شخصی‌اش هزینه کرده، در قسمت دیگری از کیفرخواست هم تصریح شده که من بابت مبالغی که وجود دارد به سورینت بدهکار هستم اما در بخش دیگری از کیفرخواست عنوان شده که من مبالغ را در حق ذی‌نفعان پرداخت کرده‌ام.

وی به نتیجه‌گیری ارائه شده در کیفرخواست اشاره کرد و گفت: در این نتیجه‌گیری آمده با احتساب این مبالغ من ۴۰ میلیارد و ۲۹۶ میلیون دلار طلبکار هستم که این مبلغ ۲۰ برابر بدهی زنجانی است، این مطلب نیازمند تامل، تفحص و قضاوت مرجع قضایی است اما متاسفانه از این تناقضات در کیفرخواست زیاد دیده‌ایم.

 «م. ش» تاکید کرد: در نامه‌ای که بانک مرکزی به بازپرس پرونده داده آمارهایی ارائه شده که اصلا درست نیست و من هم در جلسه قبل گفتم که مبلغ بدهی زنجانی یک نیم درصد سهم شرکت نیکو از کل مبلغ فروش نفت در دولت‌های نهم و دهم است، من قصد ندارم رقم را کوچک نشان دهم بلکه هدف من این است تا بزرگ‌نمایی مقام تحقیق را یادآوری کنم.

«م. ش» در ادامه درباره دو فروند کشتی گفت: ظاهرا برخی اعتراف کردند که این کشتی‌ها را من به نام خودم زده‌ام این در حالی است که کشتی‌های مذکور به صورت شرکت‌های یک‌منظوره است و قرار بود بابک زنجانی یک پاسپورت دانمارکی بفرستد تا این کشتی‌ها به نامش شود٬ اما این کار انجام نشد.

وی افزود: با این وجود مالکیت کشتی‌هایی که در مورد آنها صحبت کردیم در اختیار زنجانی است و خودش باید در این خصوص توضیح دهد.

متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی در ادامه اظهار داشت: طی یک جلسه بازپرس پرونده من را احضار کرد و گفت: حساسیت موضوعات مذکور را همگان درک می‌کنند و نیازی نیست که دیگر پیگیر رد مال شرکت‌های خارجی باشیم و من هم دیگر پیگیری نکردم.

 «م. ش» با اشاره به اینکه قیمت اموال خارجی از جمله شرکت اونر ایر مجموعا ۷۰۰ الی ۷۵۰ میلیون دلار است گفت: از من خواستند که دیگر موضوع را پیگیری نکنم.

وی با اشاره به اینکه در پرونده گفته شده اگر «م.ش» زنجانی را معرفی نمی‌کرد هیچ معامله‌ای با زنجانی انجام نمی‌شد٬ گفت: این مطلب کذب محض است من نه سهام دارم و نه عضو هیأت مدیره شرکت‌های زنجانی هستم بلکه یک کارگزار حمل بودم و اگر کل محمولات نفتی را ۱۳ بشکه فرض کنیم حق‌الزحمه من ۱۳ میلیون دلار می‌شد در کجای قانون کارگزار حمل می‌تواند شریک جرم باشد؟

«م. ش» با بیان اینکه در وکالت نامه نوشته‌اند تابعیت من انگلیسی است که دولت ایران تابعیت مضاعف را قبول ندارد٬ اظهار داشت: تا زمان بازپرسی فکر می‌کردم SCT BANKERS بانک بوده است.

وکیل شرکت نفت که در نوزدهمین جلسه دادگاه گفت: معتقدیم ۴۹ درصد از سهام اونور ایر با پول نفت و بیت‌المال خریداری شده است. آقای «م.ش» هنوز وکالت درستی به ما نداده است.

متهم ردیف دوم ادامه داد: اگر به تاریخ‌های تقدم و تاخر ورود زنجانی به مجموعه نفت دقت کنید متوجه می‌شوید که هیچ نقشی در معرفی وی به مجموعه نفت نداشتم.

وی تصریح کرد: زنجانی در تاریخ ۲۵ فروردین ماه سال ۹۱ با نامه بانک ملت به لوزان سوئیس رفت و با نظر «ک.د» و «س.ج» و به دلیل آشنایی که از قبل با وزیر وقت نفت داشت تاییدیه اخذ کرد.

وی با تاکید بر اینکه در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ماه سال ۹۲ حساب HK نزد بانک FIIB افتتاح شد گفت: در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه‌‌ همان سال نیز نخستین اعتبار اسنادی خرید نفت به شرکت SCT و ISO ابلاغ شد.

متهم ردیف دوم با بیان اینکه حتی اگر بر فرض محال من معرف زنجانی بوده باشم٬ گفت: مگر بر اساس قانون معرفی افراد به یکدیگر و کارگزاری جرم است.

وی به جلسه‌ای که با «الف.و.د» اشاره کرد و گفت: من به خاطر منافع مادی در این جلسه حاضر نشدم و شخص آقای «الف.و.د» پس از جلسه به من گفت زنجانی فردی شناخته شده و مورد اعتماد است و قبلا هم خدمات زیادی را به قرارگاه خاتم ارائه کرده است. با توجه به تحریم نفت در سال ۹۱ و مشکلات پیش‌آمده در خصوص فروش نفت ایران، حمل و نقل و بیمه کردن نفتکش‌ها این فروشنده بود که اصرار به فروش داشت ویکی از سازمان‌ها صندوق بازنشستگی کارکنان نفت بود. در آن جلسه هیچ قراردادی به امضا نرسید و پس از آن جلسه هم زنجانی به من گفت که چون صندوق بازنشستگی کارکنان نفت غیرحرفه‌ای است نمی‌توانیم با آن‌ها کار کنیم و بهتر است با شرکت HK و نیکو کار کنیم.

وی با بیان اینکه نخستین LC قبل از ملاقات من «الف.و.د» به شرکت نیکو ابلاغ شده بود٬ گفت: مسئولان شرکت نفت موظف بودند که از بیت‌المال صیانت کنند، من به عنوان کسی که سال‌ها در اروپا مسئول بودم تا از طرف مقابل مطمئن نمی‌شدم با او کار نمی‌کردم حتی اگر وزیر به من دستور می‌داد.

 «م. ش» در خصوص اظهارات «س.ج» در جلسات بازپرسی به عنوان شرکت نیکو و مدیرعامل سابق شرکت نفت گفت: من اگر زنده باشم٬ این فرد را نه به خاطر اظهارات کذبی که داشت بلکه به جهت حفظ آبروی خود مورد تعقیب کیفری قرار می‌دهم. من اگر چنین نفوذی داشتم برای خودم معاملات را می‌گرفتم در این لحظه قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت اسم کسی را نبر و توهین نکن.

نماینده دادستان هم در خصوص اظهارات «م. ش» مبنی بر فشار به دستگاه قضایی برای تشکیل این پرونده گفت: گروه فشار چه کسانی هستند؟ این اظهارات نشر اکاذیب است.

متهم در پاسخ گفت: گروه فشار دولت بوده است.

قاضی در این لحظه گفت چرا هر وقت کم می‌‌آورید از دولت مایه می‌گذارید؟ شما باید در چارچوب کیفرخواست از خود دفاع کنید.

نماینده دادستان تهران در ادامه جلسه گفت: دو جلسه است به جای دفاع از ماهیت از فلسفه و منطق صحبت می‌کنید.

کد خبر : ۳۲۷۸۴۹