خبرگزاری کار ایران

دادگاه میلیاردر نفتی؛

واریز پول‌های صوری و کلاهبرداری از شرکت نفت/ نامه وکلای خارجی زنجانی به دادگاه

نماینده دادستان با بیان اینکه ب ـ ز با همراهی (م ـ ش) و (ح ـ ف) از شرکت ملی نفت ایران کلاهبرداری کرده٬ گفت: اکثر عملیات متقلبانه (ب‌ـ ز) در بستر بانک FIB انجام شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا٬ بابک زنجانی دقایقی پیش وارد دادگاه انقلاب شد.

در جلسه نخست رسیدگی به پرونده بابک زنجانی اتهامات وی با عناوین افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و تامین اجتماعی، پولشویی، جعل ۲۴ فقره اسناد بانکی و صورت حساب‌های بانکی، جعل حواله‌های ارزی، جعل دستور انتقال بین بانک‌ها توسط نماینده دادستان تهران قرائت شد که در جلسه اول رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی، ۶۵ صفحه از کیفرخواست ۲۳۷ صفحه‌ای قرائت شد.

ساعت ۰۸:۲۴
ورود بابک زنجانی به دادگاه

بابک زنجانی و وکلای مدافع وی ساعت ۰۸:۲۴ وارد دادگاه شدند. در این جلسه دو نفر از خانواده (م. س) و دو نفر از خانواده (م. س) و یک نفر از خانواده (ح. ف) حضور دارند.

ساعت ۰۸:۵۵
آغاز رسمی دومین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی

دومین جلسه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی به ریاست قاضی صلواتی با حضور متهمان٬ وکلای مدافع آنها خانواده بابک زنجانی و جمعی از خبرنگاران آغاز شد.

ساعت ۰۹:۰۰
بابک زنجانی: اتهامات را قبول ندارم

بابک زنجانی هنگام قرائت ادامه کیفرخواست توسط نماینده دادستان گفت: اتهامات وارد شده به خودم را قبول ندارم. از دیروز همه رسانه‌ها من را متهم کرده‌اند. در حالیکه این حرف‌ها و مسائلی که در کیفرخواست گفته شد٬ واقعیت ندارد و فقط متهم هستم و هنوز چیزی ثابت نشده است.

رسول کوهپایه‌زاده وکیل بابک زنجانی با بیان تذکری گفت: ما از اینکه رسانه‌ها مطالب را منتشر کنند٬ استقبال می‌کنیم اما کسی نباید جزییات را منتشر کند.

قاضی صلواتی در پاسخ به این تذکر گفت: کسی حق انتشار جزییات دادگاه را ندارد و انتشار جزییات تنها با اجازه دادگاه است.

ساعت ۹:۴۵
ادامه قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان

نجفی نماینده دادستان در قرائت کیفر پرونده میلیارد نفتی گفت: (ب ـ ز) در انجام حواله‌های ارزی وجه تمام حواله‌ها را از مشتریان دریافت کرده است٬ در حالیکه هیچگونه منابع ارزی از خود نداشته٬ به کرات گفته که حواله مشتریان از محل منابع ارزی او در خارج از کشور انجام می‌شده و معادل آن از مشتریان پول دریافت می‌کرده است.

وی با بیان اینکه (ب ـ ز) با همراهی «م ـ ش) و (ح ـ ف) از شرکت ملی نفت ایران کلاهبرداری کرده است٬ گفت: اکثر عملیات متقلبانه (ب‌ـ ز) در بستر بانک FIB  انجام شده است.

نماینده دادستان خاطرنشان کرد: اویل سال ۹۱ که به خاطر تحریم در فروش محموله‌های نفتی با مشکل مواجه بودیم٬ مراجعه یک بانکدار خارجی به (ب ـ ز) یک فرصت طلایی محسوب می‌شد. (ب ـ ز) در جابجایی ارز برای مشتریان خاص خود٬ از جمله قرار‌گاه خاتم‌الانبیاء همکاری خاصی با برخی افراد داشته است.

وی گفت: (ب ـ ز) با (س ـ ج) در لوزان دیدار کرده و گزارش‌هایی به او داده است. در این میان به همراه او با رستم قاسمی وزیر نفت وقت٬ نیز قرار ملاقات گذاشته در ملاقات‌های این سه نفر به انبارهای نفتی چین و امارات اشاره کرده است. بعد از چند نوبت مذاکره مدیران وزارت نفت با واگذاری محموله‌های نفتی به (ب ـ ز) موافقت نمی‌کند. برای همین (ب ـ ز) به عنوان خریدار وارد می‌شود و سه نوع محموله نفتی از شرکت H.K دریافت می‌کند با بررسی پرینت حساب H.K در بانک FIB متوجه شدیم که حساب‌ها صوری بوده و بدون اقدام باقی مانده است.

نجفی خاطر نشان کرد: (ب ـ ز) در ۱۴/۲/‌۹۱ چند شماره حساب بانکی افتتاح می‌کند و ۳۰۰ میلیون یورو به حساب شرکت H.K در بانک FIB  واریز می‌کند. همه این واریز پول‌ها در موارد متعدد صوری بوده است.

نماینده دادستان تقلب در اعتبارات اسنادی را از دیگر اتهامات (ب ـ ز) برشمرد و گفت: (ب ـ ز) یازده فقره قرار خرید نفت با شرکت H.K منعقد کرده که گشایش کننده LC شرکت متعلق به او در بانک متعلق به خودش بوده و همه اعتبارات به صورت سوری به شرکت H.K داده شده در حالی که ارزش کلی هر یازده فقره محموله دو میلیارد و ۶۱۶ میلیون دلار آمریکا بوده است.

ساعت ۱۰:۱۰
۱۰۰ صفحه از
کیفرخواست قرائت شد

تاکنون ۱۰۰ صفحه از کیفرخواست ۲۳۷ صفحه‌ای بابک زنجانی توسط نماینده دادستان قرائت شده است.

ساعت ۱۰:۴۰
تنفس ۱۵ دقیقه‌ای دادگاه

با پایان ۱۵ دقیقه تنفس دادگاه میلیارد نفتی مجددا آغاز شد و در ابتدای جلسه قاضی صلواتی اعلام کرد که وکلای خارجی (ب ـ ز) از طریق نامه اعلام کرده‌اند که اسناد تکمیلی در مورد پرونده وی به‌زودی ارجاع می‌شود.

ساعت ۱۱:۱۰
نماینده دادستان به زنجانی: چرا وقتی بانک داشتی؛ از بانک داخلی در کیش درخواست وجه کردی؟

در ادامه جلسه نماینده دادستان اعلام کرد: براساس اسناد بدست آمده بیشتر امضای نامه‌ها و اسناد اسکن و عکس بوده و امضای واقعی نبوده معمولا در صدور LCها باید قرار داد زمینه شود٬ اما در اسناد به دست آمده فقط یک نامه به امضای (ب ـ ز) بوده است. شرکت ایزه از موسسه مالی بنکر تقاضاهایی برای قرارداد نکرده است.

وی خطاب به (ب ـ ز) گفت: چرا وقتی خودت بانک کنت را داشتی رفتی و از بانک داخلی و موسسه مالی در کیش در خواست وجه کردی. خانم (م ـ م) گفته تمام اسناد شرکت بنکر جعلی بوده در زمانی که دریافت و ارسال سوییفت امکان‌پذیر نبوده و پیامهای صوری نشان می‌دهد کار غیر قانونی انجام شد.

وی گفت: براساس اظهارات کارمندان FIB تمام فیش‌ها صوری بوده و دستور «ب. ز» را داشته است اما ما دستوری را ملاحظه نکرده‌ایم. اسناد و مدارک نشان می‌دهد (ب. ز) که صد میلیون دلار به حساب صندوق بازنشستگی نفت ۲۴۰ میلیون دلار به حساب شرکت HK دو فقره ۳۰۰ میلیون یورویی به حساب HK و دو فقره ۶۰۰ میلیون یورویی به حساب‌‌ همان شرکت واریز کرده است. این در حالی است که بانک مرکزی، شرکت نفت و شرکت نیکو، در لیست تحریم‌ها بودند و مشکلات اساسی وجود داشته و واریز وجوه فروش نفت به حساب بانک مرکزی با خطر بلوکه‌شدن مواجه بوده است.

نماینده دادستان با بیان اینکه تمام اسناد صادر شده از سوی (ب ز) صوری بوده است٬ گفت: ستاد تدابیر ویژه ریاست جمهوری تصویب کرده بود ارز حاصل از فروش نفت جهت سرمایه‌گذاری در پروژه پارس جنوبی به پیمانکاران پرداخت شود و بانک مرکزی این مبلغ را در قالب وام به شرکت نیکو پرداخت کند.

بر همین اساس یک میلیارد و ۴۲۷ میلیون یورو از طریق بانک‌های مسکن، پارسیان، سرمایه، کشاورزی و بانکی در چین به حساب بنکر کیش واریز می‌شود. حسب تحقیقات به عمل آمده (ب . ز) و (م . س) تمام محموله‌های نفتی خریداری و فروخته شده را در امور شخصی هزینه کرده‌اند.

وی گفت: اعتبارات اسنادی به شرکت HK شکل لازم را داشته اما از نظر فنی ایراداتی به آن وارد بوده است.

در ادامه نماینده دادستان گفت که عملیات شرکت ایردو نشان از کلاهبرداری (ب . ز) دارد. در این زمان متهم به اظهارات نماینده دادستان اعتراض کرد و قاضی از او خواست که ساکت باشد.

ساعت ۱۰:۴۰
خرید ۱۳۸ شرکت تامین اجتماعی

نماینده دادستان گفت: یکی از اقدامات متقلبانه بابک زنجانی خرید ۱۳۸ شرکت تامین اجتماعی است.

نماینده دادستان در ادامه و بعد از تنفس ۱۵ دقیقه‌ای دادگاه میلیارد نفتی گفت: بابک زنجانی با سایر متهمان پرونده٬ بانکی در مالزی و بانکی در تاجیکستان می‌خرد و با حمایت مستقیم متهمان به بانک‌ها و سازمان‌های داخلی معرفی می‌شود.

وی افزود: مدیرعامل یکی از بانک‌ها گفته که (ب ز) را (ح. ف) را معرفی کرد. همچنین (الف . و) می‌گوید (ب . ز) را (م . س) با خود به صندوق بازنشستگی آورد و جهت خرید محموله‌های نفتی معرفی کرد.

وی با بیان اینکه بابک زنجانی توسط (ح . ف) به بانک مرکزی معرفی شده گفت: ‌(ب . ز) با درک این فرصت استثنایی مصمم شده از اموال دولتی و عمومی به نفع خود بهره‌برداری کند.

 یکی از اقدامات متقلبانه (ب . ز) خرید ۱۳۸ شرکت از سازمان تامین اجتماعی است. پیرو این مسئله سعید مرتضوی با بابک زنجانی و (ح . س) وارد انعقاد قرارداد می‌شود و تفاهم‌نامه‌ای بین آنها امضا می‌شود.

وی افزود: (ب . ز) اعلام کرده مبلغ ۴ میلیارد یورو را به حساب تامین اجتماعی واریز کرده است٬ اما با پیگیری‌های بانک مسکن، سازمان تامین اجتماعی و بانک مرکزی مشخص شده که این منابع مالی غیر قابل انتقام و غیر واقعی بوده است.

نماینده دادستان خاطرنشان کرد: از آنجایی که بابک زنجانی به شرکت HK بدهکار بوده تقاضا می‌کند چهار فقره به چک‌های تامین اجتماعی داده شده بود بابت بدهی با شرکت نفت داده شود. طبق گزارش‌های رسیده مبالغ ارسال شده به بانک مسکن و موسسه توسعه ماحصل جعل اسناد بوده و غیر واقعی است.

وی گفت: (ب . ز) به دنبال گسترش دسترسی‌های خود به منابع پولی کشور بوده است.

ساعت ۱۰:۳۰
پیام‌های گمراه‌کننده زنجانی به بانک مسکن

به گزارش خبرنگار ایلنا، نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست گفت: بابک زنجانی با علم به عدم توانایی در جابجایی وجوه پیام‌های گمراه‌کننده به بانک مسکن می‌داده است. پیام‌های هدفمند او در بانک تاجیکستان به بانک‌های ژاپن و کره در راستای تلاش آگاهانه او برای فریب بانک مسکن و شرکت نفت است. در مقابل (ب. ز) می‌گفته به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند مبالغ را جابجا کند و با این کار‌ها مانور فریبکارانه می‌داده است.

وی افزود: اظهارات (ر . ک) مدیر وقت بین‌الملل بانک مسکن در این زمینه حائز اهمیت است. او می‌گوید دو فقره حواله از سیستم سوئیفت دریافت شده است و به (ب . ز) می‌گفته که آن را به حساب بانک مسکن خواهد ریخت٬ اما هیچ‌گاه پرداختی انجام نشده است.

نماینده دادستان گفت: در شرایطی که بحران ارزی در کشور حاکم بوده پیشنهاد این حجم از یورو می‌توانسته وسوسه انگیز باشد بنابراین (ب. ز) اقدام به فریب مسئولان بانک مسکن کرده است و این‌طور به شرکت‌های نفتی HK و نیکو القا می‌کند که در بانک مسکن وجوهی دارد و با جعل گسترده اسناد نشان می‌دهد که پرداخت‌ها قفل شده و امکان بازپرداخت نیست. برای همین بانک مسکن درگیر وجوهی عظیم با منشاء غیرواقعی می‌شود.

ساعت ۱۰:۴۰
امضای سه وزیر دولت قبل در تایید اعتبار شرکت زنجانی

نماینده دادستان خاطرنشان کرد: (ب . ز) و دیگر متهمان پرونده عزم داشتند FIB را معتبر معرفی کنند. برای همین با هماهنگی برخی مدیران بانک مسکن چند حساب در این بانک افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه (م . س) در معرفی (ب . ز) به نهادهای دولتی جهت انجام معاملات با دخیل بوده است٬ گفت: نقطه ورود (ب . ز) به خرید محموله‌های نفتی را باید در نقش (م . س) جستجو کرد.

نماینده دادستان گفت: (م . س) قبلاً (الف) و (دال) را می‌شناخته و این یک فرصت استثنایی بوده که (ب . ز) و توانایی کاذب او را به شرکت نفت معرفی کند در همین راستا اولین قرارداد خرید نفت با صندوق بازنشستگی منعقد می‌شود.

وی با بیان اینکه (ب . ز) ناگزیر به جلب حمایت شبکه بانکی داخل بوده است٬ گفت: طبق تحقیقات به‌عمل آمده از (ر . ک) وی مبلغی را از منابع بانک مسکن را به FIB واریز کرده است که بعداً مشخص شد این مبالغ واریز نشده و (ب . ز) با اقدامات صوری و دفتری بانک مسکن را بستانکار کرده است.

نماینده دادستان گفت: مدیران شرکت نیکو و HK می‌گویند FIB  از طریق سه وزیر مربوطه صنعت و معدن، اقتصاد و نفت و همچنین رئیس بانک مرکزی وقت تایید شده بوده و امضای آنها در معتبر بودن این بانک وجود دارد. (غضنفری، رستم قاسمی، بهمنی و حسینی)

ساعت ۰۰:۱۲
پایان دومین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی

کد خبر : ۳۱۰۱۳۳