خبرگزاری کار ایران

جلسه یازدهم دادگاه میلیاردر نفتی؛

اگر در دبی دستگیر می‌شدم٬ می‌گفتید آدم خوبی بودم/ قدرتم را نشان می‌دهم

یازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی موسوم به فساد نفتی دقایقی پیش در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به صورت علنی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بابک زنجانی همچون جلسات قبل با تدابیر امنیتی وارد دادگاه انقلاب شد تا با اعلام رسمی قاضی صلواتی٬ جلسه دادگاه به صورت رسمی آغاز شود. وکلای مدافع و خواهران متهم نیز در دادگاه حضور دارند.

در جلــــــسه اول بخش‌هایی از کیفرخواست متهم قرائت شد. در جلـــــــــسه دوم رابطه بابک زنجانی با برخی افراد در قرارگاه خاتم از مسائلی مهمی بود که مطرح شد.

سومین جلــــــــــسه  مباحث مربوط به کلاهبرداری از وزارت نفت توسط نماینده دادستان مطرح شد. همچنین جلــــــــسه چهـــــــــارم و جلــــــــسه پنجـــــم مربوط به دفاعیات بابک زنجانی بود.

جلـــــــــسه ششــــم دفاعیات زنجانی ادامه یافت. و در جلــــــسه هفتــــــم مسئله ارزشیابی اموال بابک زنجانی مطرح شد. جلـــــسه هشتــــــم وکیل شرکت HK شکایت خود از بابک زنجانی را مطرح کرد.

در جلسه نهم شکایات بانک مسکن٬ سازمان تامین اجتماعی و شرکت نفت مطرح شد و در جلسه دهم مباحث مربوط به بانک مسکن و دفاعیه زنجانی نسبت به شکایت بانک مسکن مطرح شد.

ساعت ۸:۴۵
ورود بابک زنجانی به دادگاه

بابک زنجانی ساعت ۸:۵۰ وارد شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب شد.

ادامه دفاعیات بابک زنجانی

بابک زنجانی با بیان اینکه صفحه ۹۸ دفاعیاتم را می‌خوانم٬ دفاعیاتم را ۱۶۱ صفحه کرده‌ام، از این کمتر نمی‌شود٬ گفت: سال ۸۵ هواپیمایی قشم را خریدم. از سال ۸۶ خرید هواپیما را اغاز کردم. همان موقع صد میلیون دلار پول نقد به آقای «ش» دادم که هواپیما بخرد. سال ۸۵ که هواپیمایی قشم را خریدم ۱۰ شرکت داشتم.

وی با بیان اینکه حواله پول بسیار سخت است٬ اظهار داشت: حواله ۷۰۰ میلیون یورو هزار داستان دارد. روزانه ۳۰۰ حواله به دنیا می‌زدم. در کوالالامپور دفتر داشتیم و بانک ملت دو نفر را در دفتر بازاریابی کوالالامپور گذاشته بود. این افراد کارشان عملیات بانکی نبود و بازاریابی بود.

بابک زنجانی تصریح کرد: تا روری که تحریم نشده بودم کار انجام می‌دادم. ای کاش بعد از تحریم من که در دبی دستگیر شدم من را می‌بردند که همه شما می‌گفتید آدم خوبی بود.

وی با اشاره به شرکت گروه مهندسین متحد گفت: این شرکت نماینده سوئیفت در تهران نیست٬ بلکه یکی از شرکت‌های زیرمجموعه AEG لبنان است که کار بازاریابی را انجام می‌دهد. هیچ کشوری نمی‌تواند استفاده از نررم‌افزار سوئیفت را به مجوز بانک مرکزی منوط کند.

وی همچنین درخصوص نداشتن مجوز بانک مرکزی و کارت‌های اعتباری گفت: اگر بازپرس معتقد است که در بحث داشتن کارت‌های اعتباری نیازی به مجوز بانک مرکزی است قانون آن را ارائه دهد.

متهم نفتی در ادامه به ارزیابی ملک ایران زمینه اشاره کرد و گفت: وکلای شرکت نفت گفته‌اند علت کاهش ارزیابی قیمت ملک ایران‌زمین از یک هزار میلیارد و ۷۶۰ میلیون به ۶۹۰ میلیارد تومان تغییر تراکم شهرداری بوده که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد. این ملک با تراکم قبلی شهرداری کار‌شناسی شده و حتی اگر ادعایی که وکلای نفت دارند درست باشد نباید یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از قیمت ملک کم شود.

وی ادامه داد: در پرونده عنوان شده که خانم (م . م) ادعا کرده پیام‌ها به دستور من ساخته شده‌اند، خب مشخص است که من باید دستور می‌دادم و من هم تمامی دستورهایم را تائید می‌کنم و می‌گویم هیچ جعلی در کار نبوده است. همچنین در کیفرخواست تائید شده که وزارت نفت از مجموع بارهایی که ارسال کرده بود یک مورد که شامل ۲ بارنامه بود را از شرکت HK به SCT ارائه داده است.

وکیل بابک زنجانی: حکم توقیف اموال بانک مسکن و HK به زودی ابلاغ می‌شود

رسول کوهپایه‌زاده در زمان اعلام تنفس ۱۵ دقیقه‌ای از سوی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب با حضور در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس اعلام وکلای خارجی موکلم اقدامات قانونی در بحث توقیف اموال صورت گرفته است. در همین راستا حکم مذکور برای شرکت HK و بانک مسکن در خارج از کشور ارسال شده و به زودی به آن‌ها ابلاغ می‌شود.

وی افزود: در کیفرخواست مطرح شده که عملکرد شرکت SCT و بانک مالزی درست نبوده، این درحالی است که پیش از تحریم در حساب بانک مسکن پول بوده به طوریکه روی این حساب یک برگه مسدودی خطاب به بانک ملت صادر کرده بود. اگر‌‌ همان موقع دستور پرداخت می‌دادند و من هم کار را انجام می‌دادم آن وقت حرف شما صحیح بود.

وی در ادامه تصریح کرد: حساب‌هایی که شرکت HK اعلام کرده بود تا مبلغ یک و نیم میلیارد یورو به آن‌ها واریز شود برای واردات بود اما شرکت HK با استفاه از قانون بانکی اعلام کرد که SCT به عنوان کارگزار بانک مالزی این پول را دریافت و به من پرداخت کند.

متهم نفتی در پاسخ به این موضوع که گفته شده زنجانی از تحریم مجموعه‌هایش مطلع بوده گفت: این پول‌ها دیر کرده بود و همه ما هم داشتیم اقدامات ضد تحریمی انجام می‌دادیم و تلاش می‌کردیم که مشکل حل شود آن وقت امروز من را به دلیل همکاری کردن مجرم خطاب می‌کنند.

زنجانی در مورد جابه‌جایی ارز بدون مجوز از بانک مرکزی٬ گفت: این مطلب را قبول ندارم چرا که من ارز یورو را در خارج از کشور می‌گرفتم و در‌‌ همان جا به من ارز یورو می‌دادند. ارز خارج از کشور به بانک مرکزی چه ربطی دارد؟ در داخل کشور هیچ کس حتی یک یورو هم به من نداده و حتی اگر پولی هم داشتم مطابق ماده ۶ قانون مبادلات ارزی، بانک‌ها مجازند ارز غیرصادراتی و وجوه مربوط به اشخاص را خرید و فروش کنند.

سال ۸۵ هواپیمایی قشم ایر را از سپاه خریدم

زنجانی در بخش دیگری از دفاعیات خود گفت: گفته شده که من در سال‌های قبل آدم کوچکی بودم این درحالی است که من سال ۸۵ هواپیمایی قشم ایر را از سپاه خریدم. این شرکت هواپیمایی در اختیار سپاه بود اما پس از اینکه هواپیمایش سقوط کرد و تعدادی از فرماندهان سپاه به شهادت رسیدند به این نتیجه رسیدند که آن‌ را واگذار کنند و پس از آن بود که هواپیمایی قشم به من واگذار شد.

آشنایی‌ام با بازپرس پرونده خیلی قبل برمی‌گردد

همان زمان بیش از ۱۰ شرکت داشتم، آشنایی من با بازپرس پرونده به خیلی قبل‌تر‌ها برمی‌گردد٬ چراکه سال ۸۷ یک اتفاقی بین ما افتاد که من ۲۰۰ میلیارد تومان پول جابه‌جا کردم٬ چراکه بازپرس گفته بود باید با پرداخت این پول حسابشان را ببندم.

دفترم دو برابر سالن دادگاه است

زنجانی گفت: شما دفتر من را دیده‌اید حداقل دو برابر سالن این دادگاه است٬ یعنی من اینقدر بدبخت شده بودم که نتوانم برای بانکم در مالزی ساختمان تهیه کنم؟ یک بانک می‌تواند از هر جای دنیا فعالیت‌های خود را مدیریت کند و در واقع وظیفه همه بانک انجام خدمات الکترونیک است شما یک سند بیاورید که بی‌هویت بودن فعالیت‌های من را نشان دهد.

می‌خواهم قدرتم را نشان دهم

بابک زنجانی خطاب به قاضی گفت آیا خسته شده‌اید که قاضی گفت نه گویا شما خسته‌اید٬ که بابک زنجانی گفت: من می‌خواهم قدرت خود را به شما نشان دهم.

 

بابک زنجانی گفت: می‌گویند من نام شخص مجهولی را به نام شرکت یوروسِف ساخته‌ام و گفته‌ام از این شخص ۸ میلیارد و ۲۷۰ میلیون یورو وام گرفته‌ام، در حالی که این شرکت یک شرکت قانونی در اوکراین است که سابقه فعالیت ۲۰ ساله دارد. در واقع این شرکت یک مؤسسه خیریه است که آقای ر. ب مدیریت آن را برعهده دارد. مدام می‌گویند چرا بعد از تحریم اتفاقی نیفتاد، آخر من چکاره بودم؟ مگر وزیر خارجه بودم که بتوانم کاری انجام بدهم؟

وی گفت: کاش‌‌ همان موقع در خارج از کشور به خاطر تحریم‌ها دستگیر شده بودم که اگر این اتفاق می‌افتاد امروز می‌گفتند زنجانی آدم خوبی است، اما حالا آدم بده قصه من شده‌ام. من اگر آدم بدی بودم، آقایان ۱۵ خرداد سال ۹۲ با من قرارداد امضا نمی‌کردند، اما متأسفانه همین که دولت تغییر کرد٬ من هم دزد شدم.

توضیح زنجانی درباره قرارداد با شهرداری تهران و قرارگاه خاتم

همزمان با ایامی که پل صدر را می‌ساختیم٬ قرارداد سه‌جانبه‌ای بین من و قرارگاه خاتم و شهرداری به امضا رسید که قرار بود من سرمایه‌گذاری کنم، قرارگاه خاتم ساخت و ساز را انجام دهد و شهرداری هم سر پروژه باشد. شهرداری قول داد پول‌هایی را که پرداخت می‌کنم پس از یک یا دو سال به من بازگرداند اما پس از پرداخت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان به شهرداری صورت وضعیت دادیم و آن‌ها در زمانی که باید پول را پرداخت می‌کردند٬ گفتند پول نداریم و به جای آن تراکم یا ملک می‌دهیم.

قراردادم با شهرداری ۹۰۰ میلیون یورو بود

زنجانی با اشاره به اینکه قرارداد منعقد شده با شهرداری حدود ۹۰۰ میلیون یورو بود، گفت: این رقم حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان می‌شد. قرار  شد من به شهرداری ضمانت‌نامه بدهم و به‌‌ همان اندازه ملک بگیرم به خاطر همین هم به مؤسسه توسعه رفتم و گفتم نسبت به پول‌هایی که در حسابم است ضمانت‌نامه صادر کنم و آن را به شهرداری دادم. یک روز بعد از این اتفاق دوستان نظارتی گفتند مؤسسه توسعه با مشکلات بسیاری مواجه است. آنها گفته بودند این مؤسسه حتی بیمه‌اش هم دچار مشکل است و حتی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان به غیر از بدهی که به اشخاص داشته به بانک مرکزی بدهکار بوده است.

وی ادامه داد: به همین خاطر به من گفتند شاید مؤسسه توسعه قادر نباشد مبلغ ضمانت‌نامه را پس از یک یا دو سال بپردازد به همین خاطر هم پس از مراجعه به شهرداری ضمانت‌نامه را پس گرفتم و آن را برای ابطال به مؤسسه توسعه بردم. در کیفرخواست صادره از قول آقای «ص» ادعا شده که دریافت وام از بانک HSBC به مبلغ ۸ میلیارد و ۲۷۰ میلیون یورو درست نیست٬ چراکه بابک زنجانی احتمال داده با استعلام از این بانک معروف موضوع مشخص شود، شرکتی به نام یوروسف را مطرح کرده تا نتوانند استعلام بگیرند.

نماینده دادستان به بابک زنجانی گفت: آیا در حال حاضر مبلغ ۸۲۷۰ میلیون یورو در حساب شما وجود دارد؟

زنجانی در پاسخ نماینده دادستان گفت: شما ظاهراً به صحبت‌های من دقت نکردید. گفتم ۸۲۷۰ میلیون یورو را از HSBC به خاطر کار فارکس دریافت کرد و به حساب «ب» واریز شده است٬ بنابراین این مبلغ به عنوان یوروسف نبود و به عنوان عملیات فارکس از HSBC دریافت کردیم.

توضیح کارشناس بانک مرکزی

کار‌شناس بانک مرکزی با اجازه قاضی صلواتی در مورد وام HSBC گفت: در سال ۲۰۱۴ میلادی بودجه کشور تاجیکستان یک میلیارد و ۹۲۳ میلیون یورو و در سال ۲۰۱۳ بودجه کشور افغانستان ۲ میلیارد و ۱۲۲ میلیون و مالزی ۵۹ میلیارد یورو بوده است.

واکنش بابک زنجانی به توضیح کارشناس بانک مرکزی

زنجانی در واکنش به صحبت کار‌شناس بانک مرکزی گفت: گویا شرکت HK اندازه تاجیکستان است که ۱.۵ میلیارد یورو مطالبه می‌کند که کار‌شناس در پاسخ گفت این یک مقایسه است. آقای زنجانی مدعی است HSBC متعلق به انگلیس نیست٬ در حالی که اگر یک جستجوی ساده در گوگل انجام دهیم متوجه می‌شوید که این شرکت متعلق به بریتانیا است. یوروسف یک مؤسسه فرانسوی غیرانتفاعی به ریاست خانم ویوان تیس است که فعالیتش آموزشی و اجتماعی است.

کد خبر : ۳۲۲۹۹۲