خبرگزاری کار ایران

شکایت وکیل HK از متهم در جلسه هشتم؛

بابک زنجانی ۱میلیارد و ۲۰۰میلیون یورو پیام سویفت جعل کرده است/ متهم دو شناسنامه دارد

هشتمین دادگاه میلیاردر نفتی موسوم به فساد نفتی با حضور متهم و وکلای مدافع وی در حالی آغاز شد که شرکت HK شکایت خود را در این جلسه مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هشتمین جلسه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی با حضور متهم و وکلای مدافع وی در دادگاه آغاز شد. در جلــــــسه اول رسیدگی به پرونده فساد نفتی٬ حدود صفحه از کیفرخواست متهم توسط نماینده دادستان قرائت شد که حکم افساد فی الارض برای متهم درخواست شد. در جلـــــــــسه دوم رسیدگی با احتساب جلسه اول، حدود ۱۳۷ صفحه از کیفرخواست قرائت شد که مهمترین قسمت در قرائت اتهامات زنجانی، رابطه او با برخی افراد در قرارگاه خاتم برای پیشبرد عناوین مجرمانه خود بود و همچنین امضای سه وزیر و چند مقام مسئول دولت محمود احمدی‌نژاد در تایید بانک بابک زنجانی بود.

همچنین در سومین جلــــــــــسه درخواست استمهال وکلای مدافع بابک زنجانی از سوی قاضی صلواتی٬ قاضی پرونده قبول شد. جلــــــــسه چهـــــــــارم که در تاریخ ۹ آبان برگزار شد به قرائت دفاعیات بابک زنجانی گذشت که در آن متهم اعلام کرد تا یکی دو روز دیگر در دو مرحله هزار و ۹۶۸ میلیون یورو ضمانت‌نامه می‌دهد.

در جلــــــــسه پنجـــــم ادامه دفاعیات متهم قرائت شد که در آن متهم از برخی اتفاقات در مورد بانک مسکن و همچنین فرار وی از بازداشت در امارات سخن گفت. قاضی صلواتی در جلسه گذشته از تماس وکلای خارجی بابک زنجانی و آمادگی برای پرداخت بدهی موکلشان خبر داد.

در جلـــــــــسه ششــــم رسیدگی ادامه دفاعیات متهم قرائت شد که در آن متهم به بیان دفاعیات خود در رابطه بدهی‌های خود سخن گفت. در جلــــــسه هفتــــــم نیز معاون دادستان تهران به درخواست قاضی دادگاه در مورد توقیف، کار‌شناسی و ارزشیابی اموال بابک زنجانی توضیحاتی ارائه کرد.

ساعت ۸:۳۰
ورود متهم به دادگاه

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده و وکلای مدافع وی ساعت ۸:۳۰ مانند جلسات گذشته با تدابیر امنیتی وارد دادگاه انقلاب شد و دادگاه در حالی آغاز شد که همچون سه جلسه پیش خبرنگاران به صورت گزینشی واد دادگاه شدند و اجازه ورود همه رسانه‌ها داده نشد.

ساعت ۹:۳۰
طرح شکایت شرکت H.K

قاضی صلواتی از وکیل شرکت HK خواست در جایگاه قرار گیرد و شکایت خود را مطرح کند.

غلامحسین صادقی‌ قهاره وکیل شرکت HK در دادگاه با بیان اینکه عمده شکایتمان از بابک زنجانی است٬ گفت: بابک زنجانی مدعی است راننده مرحوم نوربخش بوده، این ادعا صحت ندارد.

وی افزود: «ر. م» مدیر فروش سورینت قشم می‌گوید از سال ۸۳ با بابک زنجانی آشنا بودم که او دو شناسنامه به نام‌های بابک زنجانی و دیگری به نام محمدرضا بابک روغنی زنجانی داشت. در آن زمان فقط در یک شرکت آرایشی فعالیت داشت که بابک زنجانی با داشتن شناسنامه‌های جعلی اقدام به صدور چک‌های بلامحل می‌کرده است.

وکیل این شرکت گفت: به جز مدیر فروش سورینت قشم٬ فردی دیگر به نام «ن. ح» می‌گوید پدر بابک زنجانی در راه آهن کار می‌کرد و بابک زنجانی بعد از ظهر‌ها برای من تعمیرات طلا انجام می‌داد.

البته زنجانی در دوران سربازی ۲۰ میلیون دلار را در بازار فروخته است و خود را تاجر قدیمی بین‌المللی معرفی کرده است.

ساعت ۹:۴۵
ورود دو متهم دیگر به دادگاه به دستور قاضی صلواتی

به دلیل شکایت شرکت نفت از دو متهم دیگر پرونده، به دستور قاضی صلواتی دو متهم وارد دادگاه شدند.

ساعت ۱۰:۰۰

مذاکره بابک زنجانی برای خرید سهام بانک پارسیان با یک شرکت خودروساز

وکیل HK ادامه داد: متهم برای خرید ۳۵ درصد سهام بانک پارسیان با یک شرکت خودرو ساز مذاکره کرده بود و چون قرارداد به نتیجه نمی‌رسد ۳۰۰ دستگاه خودرو و چندین فقره چک از شرکت خودرو ساز دریافت می‌کند.

ساعت ۱۰:۱۵
وکیل HK
: مطالبات HK  از بابک زنجانی ۱۵۰۰۷۳۷۷۲۴ دلار است

صادقی‌قهاره وکیل HK همچنین با بیان اینکه مسئولان بانک مرکزی به بابک زنجانی میلیون‌ها دلار برای پخش کردن نداده‌اند٬ افزود: مطالبات ما از بابک زنجانی در بخش نفت کوره و نفت خام است که میزان مطالبات ۱۵۰۰۷۳۷۷۲۴ دلار بوده است. متهم یوان کره و لیر ترکیه را به جای پرداخت به پیمانکاران صرف خرید اموال و سرمایه گذاری کرده است و عمده لیرها را به حساب صرافی رضا ضراب واریز کرده است.

وی گفت: مطالبات شرکت نفت در بخش میعانات گازی پرداخت شده است.

وکیل HK افزود: بانک مرکزی ۲/۷۰۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون یورو به حساب بانک FIIB برای پرداخت به پیمانکاران پرداخت کرده که وی فقط ۶۶۰/۰۰۰/۰۰۰ یورو رو پرداخت کرده است. البته تمام دستور پرداخت‌ها قبل از تحریم بانک FIIB بوده است.

وی افزود: تمکن مالی که زنجانی ادعای آن را دارد از منابع شرکت نفت و شرکت «نیکو» است.

وکیل شرکت HK در ادامه طرح شکایات خود گفت: وقفه‌ای که در پرداخت پول پیمانکاران (پول نزد بانک FIIB بوده است) در پارس جنوبی ایجاد شد صدمه بزرگی به کشور زد که در آن زمان قطر از میدان‌های مشترک استفاده مناسبی کرد. متاسفانه بابک زنجانی به همراه شرکا با ادعای دور زدن تحریم‌ها خود را قهرمان نشان دادند و مسئولان و مدیران شرکت نفت را به امور غیر واقع امیدوار کرده و بیش از دو میلیارد یورو از شرکت نفت را که برای بیت المال بوده به غارت بردند.

ساعت ۱۰:۴۵
جعل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو پیام سویفت

وکیل HK با بیان اینکه در این پرونده زنجانی حداقل ۲۴ فقره سند و سویفت بانکی را جعل کرده است٬ به رقم‌های مجعول اشاره کرد و گفت: جعل پیام‌های سویفتیی به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو بوده است.

صادقی‌قهاره تصریح کرد: بابک زنجانی به یکی از کارمندان خود در هلدینگ سورینت کیش ایمیل می‌زند که مبلغ ۸ میلیارد و ۲۷۰ میلیون یورو رو به عنوان وام از بانک HSBC در سوابق بانک FIIB ثبت کنید. این عملیات در دفتر بانک FIIB در مالزی انجام نمی‌شود و در دفتر شرکت هلدینگ در شهرک غرب تهران انجام می‌شود.

وی به گزارش پلیس آگاهی اشاره کرد و گفت: بابک زنجانی در سال ۹۳ فرزند مرتضی متولد ۱۳۵۲ در جهت پیشبرد اهداف خود چندین شناسنامه داشته با اسامی و شماره شناسنامه‌های مختلف و با این شناسنامه‌های جعلی مبادرت به صدور چک‌های بلامحل و جعل اسناد کرده است. البته متهم در دفاع به بازپرس گفته که نباید نبش قبر کنید و این موضوعات مربوط به گذشته است و چرا آنها را پیگیری می‌کنید. در صورتی که ما در مرجع قضایی هستیم و سوابق متهم دارای ارزش است.

ساعت ۱۱:۰۵
موجودی بابک زنجانی در بانک مرکزی تاجیکستان صحت نداشت

وکیل HK  گفت:  بابک زنجانی مدعی می‌شود یک میلیارد دلار در بانک مرکزی تاجیکستان موجودی دارد. در مراجعه نمایندگان بانک مرکزی و دادستانی تهران به تاجیکستان مشخص می‌شود چنین وجهی وجود ندارد.

وکیل مدافع شرکت HK  گفت: مسئولان بانک‌ها هرگز سراغ بابک زنجانی نرفتند و متهم از طریق «م.ش» متهم دیگر پرونده معرفی شده است.

صادقی قهاره افزود: «م.ش» وی را به عنوان فردی که خواستار خرید نفت است معرفی کرده و طبق توافق مدیران صندوق بازشستگی نفت و متهم ردیف اول و متهم ردیف دوم سه محموله به ارزش 300 میلیون یورو به شرکت ISO که وابسته به بانک زنجانی است واگذار شد و «م. ش» نیز این مطالب را نیز گفته است.

قراردادی با HK ندارم که قرائت شود

در ادامه وکیل شرکت HK  از قاضی خواست که جزییات ۱۱ فقره قرارداد زنجانی با شرکت نفت قرائت شود که قاضی صلواتی اجازه قرائت داد که بابک زنجانی در واکنش به صحبت وکیل HK گفت: قراردادی وجود ندارد که بخواهد قرائت شود اما توسط وکیل این شرکت برخی جزییات آن قرائت شد.

زنجانی صاحب روش‌های جدید مجرمانه در ایران است

صادقی‌قهاره به مسئله یکی از شیوخ در دبی که در پرونده مطرح شده بود اشاره و تصریح کرد: بابک زنجانی گفته زمانی که در دبی شیخ محمد برای بازدید آمده بود٬ مرا دید و به شیخ حشر معرفی کرد و او پول را به من داد، اما دیگر هیچ صحبتی از شیخ حشر مطرح نشد٬ این در حالی است که یکی از کارمندان متهم پرینت ۱۵ صفحه‌ای را برای وی آورده و‌‌ همان پرینت را وزارت اطلاعات برای بازپرس فرستاد. یعنی پس از کشف ارتباط بابک زنجانی با بیرون از زندان، اقدامات همراه کننده وی مشخص می‌شود. متهم و شرکایش روش‌های مجرمانه و نویی را با استفاده از امکانات ابداع و ایجاد کردند و او صاحب روش‌های جدید در ایران است که احتمالا باید برای این کارها از او تشکر کرد.

وی افزود: اینکه آقای زنجانی در جلسه قبل دادگاه گفت نمی‌خواهم ساعت و انگشترم را وزیر نفت در دست بگیرد٬ باید گفت در این پرونده بحث شخصی نداریم. پرونده، پرونده بیت المال است.

ساعت ۱۱:۴۵
پایان هشتمین جلسه دادگاه

هشتمین جلسه دادگاه در حالی پایان یافت که وکیل  شرکت HK  برخی از شکایات و ادعاهای خود نسبت به پرونده بابک زنجانی را ارئه کرد.

کد خبر : ۳۲۰۹۳۹