خبرگزاری کار ایران

زنجانی در جلسه بیستم دادگاه:

به «م.ش» گفتم با FALL جنگ زرگری راه بینداز/ با وزارت نفت قرارداد امضا نکردم

بیستمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی موسوم به فساد نفتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیستمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی موسوم به پرونده فساد نفتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب آغاز شد.

مشروح نوزده جلسه دادگاه بابک زنجانی به این شرح هستند:

ادامه دفاعیات «ش.م» متهم ردیف دوم در جلسه نوزدهم
تفهیم اتهام به استاد دانشگاه لندن٬ متهم ردیف دوم در جلسه هجدهم
درخواست صدور حکم برائت برای بابک زنجانی از سوی وکیل متهم در جلسه هفدهم
ماجرای وزرای احمدی‌نژاد و ادامه دفاعیات وکیل متهم در جلسه شانزدهم
دفاعیات وکیل بابک زنجانی در جلسه پانزدهم
هشدار قاضی صلواتی به زنجانی برای تسویه حساب در جلسه چهاردهم
توضیحات متهم در مورد قراردادهای وی با بانک‌ها در جلسه سیزدهم
توضیحات بابک زنجانی در مورد خرید ملک ایران زمین در جلسه دوازدهم
ادامه دفاعیات بابک زنجانی در مورد شکایات مطروحه در جلسه یازدهم
دفاعیه زنجانی نسبت به شکایت بانک مسکن در جلسه دهم 
ادامه شکایت بانک مسکن٬ تامین اجتماعی و شرکت نفت در جلسه نهم
شکایت شرکت HK از زنجانی در جلـــــسه هشتــــــم
ارزشیابی اموال بابک زنجانی در جلــــــسه هفتــــــم
ادامه دفاعیات بابک زنجانی در جلـــــــــسه ششــــم
ادامه دفاعیات بابک زنجانی در جلــــــــسه پنجـــــم
ادامه دفاعیات بابک زنجانی در جلـــــسه چهـــــارم
قرائت اتهام کلاهبرداری از وزارت نفت در جلــــــــــسه سوم
رابطه زنجانی با برخی افراد در قرارگاه خاتم در جلـــــــــسه دوم
قرائت کیفرخواست متهم توسط نماینده دادستان در جلــــــسه اول 

«م. ش»متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی در جلسه بیستم با بیان اینکه به ازای هر بشکه نفتی که می‌فروختم یک دلار کارکرد می‌گرفتم٬ اظهار داشت: ورود زنجانی به نفت از طریق شرکت نیکو بوده است.

قاضی صلواتی در واکنش به برخی اظهارات «م.ش» اظهار داشت: تعریف و تمجیدهای شما باعث شد که صندوق بازنشستگی شرکت نفت به زنجانی نفت بدهد، شما پای زنجانی را به شرکت نفت باز کردید‎.

رییس دادگاه از «م.ش» پرسید چند محموله نفت تحویل گرفتی و کجا فروختی؟ که م. ش پاسخ داد: به من نفتی تحویل نداده‌اند، اگر نفت تحویل داده‌اند رسید بیاورند. من کارگزار عملیاتی در بحث فال بودم. هیچ یک از محموله‌ها را من دریافت نکرده‌ام.

قاضی صلواتی پرسید چه کسی یک محموله نفت به خانم یو فروخت؟ آن هم در حالی که ۱۷۶ میلیون دلار نفت به خانم یو فروخته شده است. که «م. ش» پاسخ داد: بحث‌هایی که مطرح می‌شود باید مستند باشد.

قاضی صلواتی در واکنش به متهم ردیف دوم گفت: مستند است، شما صداقت داشته باشید.

معاون دادستان تهران در ادامه جلسه گفت: از آقای زنجانی بپرسید بار‌ها را کجا می‌برده‌اند؟ که بابک زنجانی گفت: گیرنده بار شرکت نیکو بود و به چین، مالزی و مقداری هم به دبی می‌رفت. به من گفتند مقداری نفت را مستقیما به «العقیلی» بده که مبلغ آن ۴۰ میلیون دلار یا ۴۰ میلیون یورو بود. بار چین را به خانم یو دادم که خانم یو گفت مدارک بار را بدهید، آقایان مدارک را ندادند و بعد از بازداشت من بار را برگردادند. بارهایی که ۵ ماه در مالزی بود از طریق نیکو به فال منتقل کردیم.

زنجانی ادامه داد: به آقای «م.ش» گفتم با مسئولان شرکت فال قرار بگذار تا آن‌ها را ببینم و بعد از اینکه آن‌ها را دیدم گفتم نمی‌توانیم بار را به این‌ها بفروشیم این‌ها قدرتمند هستند که «م.ش» گفت بار را به شما پیش‌فروش می‌کنیم.

متهم ردیف اول ادامه داد: فال گفت ما ضمانتنامه داریم و من به «م.ش» گفتم درگیرشان کن و از آن‌ها ضمانتنامه بگیر که پس از آن ۲۵۵ میلیون دلار ضمانتنامه دادند که به «م.ش» گفتم آن را خرج کن و «ش» رفت «اونور ایر» را خرید.

بابک زنجانی خاطرنشان کرد: شرکت فال ۴۰۰ میلیون دلار به «ش» داده بود و مدارک بارش را می‌خواست. «م.ش» به من زنگ زد، گفتم مدرک نمی‌دهند درگیرشان کن. «م.ش» با فال دعوا راه انداخت و قرار شد کل بار فال را برگرداند و ما هم پول را برگردانیم.

پشت پرده هزینه‌کرد ۵۰۱ میلیون دلار پول نقد دریافتی از شرکت فال

قاضی صلواتی در جلسه دادگاه ارقام پشت‌پرده هزینه‌کرد دریافتی از شرکت فال را به شرح زیر روایت کرد:

۲۳۵ میلیون دلار خرید سهام شرکت اونور ایر
۳۳ میلیون دلار خرید ۴ فروند هواپیما برای قشم ایر
۳۹ میلیون دلار خرید هواپیما
۲۵ میلیون دلار خرید ۵ فروند هواپیما
۵۰ میلیون دلار هزینه انبارداری برای اقای منفرد
۱۸ میلیون دلار خرید دو فروند کشتی کسی ان‌ها را ندیده و مدرکی هم وجود ندارد
۱۱۰ میلیون دلار پرداختی به افراد مختلف که از این مبلغ ۵۰۱ میلیون دلار پول نفت بود.

قاضی صلواتی همچنین گفت: شما به اقای زنجانی ایمیل زده‌اید که از فال ۵۰۱ میلیون دلار پول نقد گرفته‌اید.

رییس دادگاه ادامه داد: بدهی فال به شما چقدر است؟ که  «م. ش» گفت: ۷۰۰ میلیون دلار

قاضی صلواتی در واکنش به «م.ش» گفت این مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار بوده نه ۷۰۰ میلیون دلار. آقای زنجانی شما به «م.ش» گفته‌اید از ۸۰۰ میلیون دلار ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون دلار بگیرید و تسویه کنید٬ در حالیکه شما شرکت نفت را شرکتی ورشکسته معرفی کردید.

«م.ش» در ادامه پاسخ داد: مدیریت سهام «اونر ایر» به عهده من بود و کل سهام به نام من نبود٬ در مورد دو کشتی، از ابتدا این دو کشتی به اسم خود آقای زنجانی امضا شد که این کار با کپی پاسپورت دانمارکی صورت گرفت.

قاضی صلواتی: اگر اسناد به نام آقای زنجانی امضا شده پس چرا در مکاتبات از شما گلایه می‌کند؟

بابک زنجانی به دنبال دفاعیات «م. ش» در پاسخ به سئوال نماینده دادستان که بارهای نفتی را چه کسی تحویل می‌داده است، گفت: محموله‌های نفتی را به مالزی فروختیم٬ اما ۵ ماه در مالزی بر روی کشتی باقی ماند و باید برای آن کاری می‌کردیم؛ چراکه ترخیص نشده بود. در اینجا بود که شخصی هلمیر با من آشنا شد و گفت ما در همه جا انبار داریم و من آقای «م.ش» را برای اطمینان از صحت و سقم گفته‌هایش مأمور کردم و ایشان تائید می‌کند که شرکت FALL که هلمیر آن را معرفی کرده بود در حوزه انبارداری فعال است.

زنجانی گفت: من از آقای «م.ش» خواستم قراردادی با من امضا کند که اگر شرکت FALL این نفت‌ها را از ما گرفت به ازای هر بشکه یک دلار به تو می‌دهم.

متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی ادامه داد: بار مالزی با‌‌ همان مشخصات تحویل شرکت FALL شد البته قبل از آن جلسه‌ای با مسئولان شرکت FALL منعقد کردم و دیدم مسئولان شرکت مذکور از مسئولان قدرتمند هستند بنابراین از آقای «م. ش» خواستم تا به نحوی آن‌ها را درگیر کند تا مشکلی پیش نیاید.

وی ادامه داد: «م.ش» به آن‌ها موضوع پیش‌فروش نفت را مطرح کرد و آنها اعلام کردند ضمانت‌نامه و چک‌های بلند مدت را در ازای نفت تحویل می‌دهند.

زنجانی ادامه داد: ۲۵۵ میلیون دلار ضمانت‌نامه و چک مدت‌دار از رؤسای شرکت FALL اخذ کردیم و به دستور من، این ضمانت‌نامه‌ها و چک‌ها برای خرید اونر ایر مصرف شد. در ‌‌نهایت مدارک برای تحویل نفت به شرکت FALL توسط وزارت نفت ارائه نشد، بنابراین به «م.ش» گفتم آنجا دعوای زرگری راه بینداز و کار به جایی رسید که طرفین می‌گفتند آب به داخل نفت تزریق کرده‌ای و نظایر این‌ها تا اینکه در ‌‌نهایت قرار شد شرکت FALL نفت‌های تحویلی را بازگرداند و ما نیز پول‌های دریافتی از آن‌ها را.

زنجانی در پاسخ به این سوال قاضی که شرکت FALL چگونه به شما معرفی شد، گفت: آقای هلمیر را یکی از دوستانم معرفی کرد که در اینجا نماینده دادستان گفت شما در تاریخ ۹۳. ۲. ۳ عنوان کرده‌اید که هیچوقت FALL را نمی‌شناختم و «م. ش» این شرکت را به من معرفی کرده است. زنجانی در پاسخ گفت: من اطلاعاتی از این شرکت نداشتم بنابراین «م. ش» را مامور کردم تا اطلاعاتی از این شرکت جمع‌آوری و به من ارائه کند.

شرکت فال شرکتی ورشکسته نبود

 «م. ش» متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی در بیستمین جلسه رسیدگی به این پرونده در پاسخ به قاضی که عنوان کرد: شما یک شرکت ورشکسته را به وزارت نفت معرفی کرده‌اید گفت: مسئول صندوق بازنشستگی باید پیشنهاد من در رابطه با شرکت فال را امکان‌سنجی می‌کرد وگرنه اگر قرار باشد هر کس پیشنهادی را به مسئولان ارائه کند و آن‌ها بپذیرند سنگ روی سنگ در مملکت بند نمی‌شود ضمن اینکه شرکت فال شرکتی ورشکسته نبود.

وی ادامه داد: پس از آنکه شرکت فال به نوعی کلاهبرداری کرد و منابع جعلی برای ما فرستاد من به ایران بازگشتم و تمام تلاش خود را برای بازگرداندن اموال بیت‌المال به کار بستم و نزد تمام مراجع از جمله خود شرکت نفت نیز رفتم ولی من دستگیر شدم در حالی که به دنبال بازگرداندن اموال بیت‌المال بودم.

متهم ردیف دوم خاطرنشان کرد: زمانی که شرکت فال را به صندوق بازنشستگی معرفی کردم این شرکت ۱.۲ میلیارد دلار از شارجه طلبکار بوده است٬ یعنی شرکت فال پول بلاوصول داشته و ورشکسته نیست هر چند به دلیل مشکل نقدینگی نمی‌توانسته کار عملیاتی انجام دهد.

 «م. ش» ادامه داد: در این قرارداد با شرکت شناخته شده «هرایزن انرژی» طرف قرارداد هستم نه با شرکت فال و براساس اطلاعات من مالکان شرکت فال ۴ میلیارد و ۸۶۲ میلیون درهم دارایی داشته‌اند و من از آن‌ها ضمانت‌نامه شخصی گرفتم در حقیقت طرف من شخصیت حقوقی نیست٬ بلکه شخصیت حقوقی صاحب این شرکت و دو فرزند وی است.

وی افزود: من علاوه بر تلاش برای بازگرداندن بیت‌المال با توجه به اینکه آن‌ها مرا از دفتر بیرون انداختند بخشی از اموال شرکت ISO را فروخته‌اند و فاکتورهای جعلی ارسال کرده‌اند مشکل شخصی دارم و قطعا موضوع را پیگیری می‌کنم.

 «م.ش» تاکید کرد: طبق قانون تجارت من به عنوان کارگزار کار خود را در خصوص امکان‌سنجی درست انجام داده‌ام و مسئولیت مسئولان کشور حفظ اموال بیت‌المال بوده است و اینگونه نمی‌شود که افراد به درستی کار خود را انجام ندهند و به حرف من میلیارد‌ها دلار به کسی داده باشند.

متهم ردیف دوم در پاسخ با این سوال قاضی که شما از ۵۰۱ میلیون دلار پول نقد ۱۸ میلیون آن را صرف خرید دو کشتی برای آقای زنجانی کرده‌اید٬ اما ایشان می‌گوید من دو کشتی ندیده‌ام٬ گفت: قرارداد خرید این کشتی‌ها با امضای آقای زنجانی وجود دارد.

در اینجا بابک زنجانی در خصوص موضوع دو کشتی گفت: موضوع خرید دو کشتی در سال ۸۸ یا ۸۹ از طرف «م. ش» به من پیشنهاد شد بدین شکل که ۲۵ میلیون را در حال حاضر نقد پرداخت کنیم و ۲۵ میلیون دیگر به شکل قسطی و در طول زمان پرداخت شود و آن را به یک شرکت آلمانی معروف و خوش‌سابقه اجاره دهیم.

متهم ردیف اول تصریح کرد: من گفته‌ام که با پاسپورت دانمارکی اسناد مالکیت این دو کشتی را امضا کرده‌ام اما هیچگاه این دو کشتی را ندیده‌ام.

» م. ش» متهم ردیف دوم پرونده فاسد نفتی در پاسخ به قاضی صلواتی که از قانع نشدن در خصوص شرکت اونرایر گفت: ۵۱ درصد سهام شرکت اونرایر را به شکل شریک خاموش فروختیم بدین معنا که وی از نظر مالی صاحب ۵۱ درصد شرکت است اما حق اظهار نظر در خصوص اقدامات اجرایی را ندارد و ۵ درصد نیز مربوط به من به عنوان حق‌العمل و ۴۴ درصد نیز به نام من ثبت شد تا مدیریت واحد در شرکت تصمیم‌گیری کند.

وی ادامه داد: در خصوص خرید دو کشتی نیز ۱۸ میلیون را آقای زنجانی پرداخت کردند و ۲۲ میلیون نیز وام بانکی بود.

«م.ش» با اشاره به تلاش‌های خود برای محکوم کردم شرکت فال در بدو ورود به کشور گفت: در هنگام پیگیری این پرونده و ارائه اطلاعات به مراجع ذی‌صلاح مشاهده کردم که شرکت نفت یک محموله نفتی دیگر را به شرکت فال می‌فروشد و من در آنجا عنوان کردم که این‌ها دزد هستند و نباید نفت را به دست آنها بدهیم اما شرکت نفت عنوان کرد این موضوع و پرونده مربوط به زمان و معامله دیگری است و این دو موضوع ربطی به هم ندارد.

وکیل بابک زنجانی: وکیل شرکت نفت فقط یک قرارداد با امضای موکل من را به دادگاه ارائه کند

در ادامه جلسه کوهپایه‌زاده وکیل متهم ردیف اول با استناد به ماده ۳۹۹ آیین دادرسی کیفری گفت: بر اساس این ماده قانونی که در آن آمده است پس از رعایت ترتیب مقرر در ماده ۳۵۹ قانون هر‌گاه دادستان بار دیگر اجازه صحبت بخواهد باید به مته‌مان و وکلای آن‌ها نیز اجازه صحبت داده شود. نماینده دادستان پس از دفاعیات من دو جلسه صحبت کردند و طبق قانون برای من نیز باید این وقت ارائه شود که جدا از دفاعیات آخر صحبت کنم.

کوهپایه‌زاده تاکید کرد: شرکت نفت و HK ذی‌نفع هستند و در حقیقت وابسته به وزارت نفت هستند و بر همین اساس باید نهایتا سه وکیل داشته باشند٬ نه اینکه هر کدام دو وکیل معرفی کنند. وکیل شرکت ملی نفت در خصوص ارتباط من با شرکت HK مطالبی را مطرح فرمودند که در اینجا با توجه به اینکه شخصیت حقوقی مجزا در نظر گرفته شده که هر کدام دو وکیل دارند٬ ایشان در خصوص اظهار نظر در خصوص شرکت HK ذی‌صلاح نیستند.

کوهپایه‌زاده خاطرنشان کرد: نمی‌توان با تحریک و تهییج دادگاه را تحت تاثیر قرار داد و با اشاره به یک زونکن حاوی قراردادهای مورد ادعا اساس موضوع را تغییر داد چراکه من در شرکت نفت کار کرده‌ام و این فرمایش وکیل شرکت نفت که قراردادهای نفتی ملزم به امضا نیست محمل و امضای قانونی ندارد. براساس حقوق تا زمانی که امضایی در قرارداد منعقد نشده اراده‌ای محقق نشده است اما اینکه آقای وکیل شرکت نفت عنوان می‌کند چون قیمت‌ها نوسان دارند پس قرارداد‌ها امضا نمی‌شوند باید گفت می‌توان در قرارداد جای قیمت‌ها را خالی گذاشت.

کوهپایه‌زاده تاکید کرد: از ابتدای دادگاه تاکنون وکیل شرکت ملی نفت زونکنی را در دست گرفته و نشان می‌دهد اما از ایشان می‌خواهم فقط یک قرارداد با امضای موکل من را به دادگاه ارائه کند یا سندی مبنی بر تحویل بارنامه با آقای زنجانی را نشان دهند.

وی ادامه داد: موضوع این جلسه دادگاه حقوق تجارت بین‌الملل و خرید و فروش نفت است و ما در حقوق تجارت بین‌الملل بر اساس بارنامه که نشان دهنده تحویل نفت است می‌توانیم قضاوت کنیم. در نامه مورخ هشتم اردیبهشت سال جاری مدیرعامل شرکت HK که در پرونده مضبوط است: تصاویر بارنامه‌های محموله‌های شرکت ملی نفت ایران به نام شرکت HK صادر شده است٬ بنابراین بارنامه‌ای به نام شرکت ISO صادر نشده است.

کوهپایه‌زاده خاطر نشان کرد: در جلسه‌ای که بین آقای «م.ش» و مسئولان وزارت اطلاعات تشکیل شده است که مورد اعتراض موکل من یعنی آقای زنجانی قرار گرفته است هم مسئولان شرکت نیکو حضور داشته‌اند٬ بنابراین اگر نیکو صاحب محموله و نفت نبود در آن جلسه چه می‌کرد یا اساسا چرا باید در آن جلسه حاضر می‌شد. امضای قراردادهای نفتی از اصول است و اینکه در این خصوص خرق عادت شده است ربطی به مستند بودن قراردادهای فی امضا ندارد. بنابراین از وکلای شکات می‌خواهم اگر موکل من بارنامه‌ای تحویل گرفته است یا قراردادی را امضا کرده است آن را به دادگاه ارائه کند.

کد خبر : ۳۲۸۱۳۸