خبرگزاری کار ایران

جلسه بیست‌ویکم دادگاه فساد نفتی؛

پای حج و زیارت هم به پرونده زنجانی باز شد/ اشک متهم ردیف سوم در آمد

بیست و یکمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی موسوم به فساد نفتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیست و یکمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی موسوم به پرونده فساد نفتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب آغاز شد.

مشروح بیست جلسه دادگاه بابک زنجانی که پیش از این برگزار شده٬ به این شرح هستند:

ادامه دفاعیات بابک زنجانی و «م.ش» در جلسه بیستم
ادامه دفاعیات «ش.م» متهم ردیف دوم در جلسه نوزدهم
تفهیم اتهام به استاد دانشگاه لندن٬ متهم ردیف دوم در جلسه هجدهم
درخواست صدور حکم برائت برای بابک زنجانی از سوی وکیل متهم در جلسه هفدهم
ماجرای وزرای احمدی‌نژاد و ادامه دفاعیات وکیل متهم در جلسه شانزدهم
دفاعیات وکیل بابک زنجانی در جلسه پانزدهم
هشدار قاضی صلواتی به زنجانی برای تسویه حساب در جلسه چهاردهم
توضیحات متهم در مورد قراردادهای وی با بانک‌ها در جلسه سیزدهم
توضیحات بابک زنجانی در مورد خرید ملک ایران زمین در جلسه دوازدهم
ادامه دفاعیات بابک زنجانی در مورد شکایات مطروحه در جلسه یازدهم
دفاعیه زنجانی نسبت به شکایت بانک مسکن در جلسه دهم 
ادامه شکایت بانک مسکن٬ تامین اجتماعی و شرکت نفت در جلسه نهم
شکایت شرکت HK از زنجانی در جلـــــسه هشتــــــم
ارزشیابی اموال بابک زنجانی در جلــــــسه هفتــــــم
ادامه دفاعیات بابک زنجانی در جلـــــــــسه ششــــم
ادامه دفاعیات بابک زنجانی در جلــــــــسه پنجـــــم
ادامه دفاعیات بابک زنجانی در جلـــــسه چهـــــارم
قرائت اتهام کلاهبرداری از وزارت نفت در جلــــــــــسه سوم
رابطه زنجانی با برخی افراد در قرارگاه خاتم در جلـــــــــسه دوم
قرائت کیفرخواست متهم توسط نماینده دادستان در جلــــــسه اول

وکیل متهم ردیف دوم: اگر شمس ریگی به کفشش بود٬ به ایران بازنمی‌گشت

وکیل متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود از مهدی شمس گفت: وی بدون هیچ تردیدی معرف نبوده است و نمی‌توان گفت معرفی وی علت و غایتی بوده که نفت را به این افراد تحویل دهد. جلسه «و.د»، مهدی شمس و زنجانی بنا به اختلاف سیصد میلیون یورویی با صندوق بازنشستگی نفت و نه معرفی بوده است. باید پذیرفت شمس محل ورودی زنجانی به نفت و فروش نفت نبوده است.

وکیل مهدی شمس مدعی شد: زنجانی‌ نامه‌ای به دادستانی می‌دهد و اقرار می‌کند افراد بازداشت شده بی‌گناه هستند.  ۹۲/۱۱/۲۵ شمس به ایران می‌آید پس اگر ریگی به کفشش بود٬ هیچ‌گاه به ایران برنمی‌گشت.

وکیل متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی تاکید کرد: تحریم‌ها قیمت نفت را پایین آورده بودند ما نمی‌گوییم نفت را نفروختیم ولی این افراد چون اسناد نداشتند نفت را به قیمت پایین تری فروختند. زنجانی در قضیه شرکت فال از شمس خواست که نظارت کرده و شرکت را امکان سنجی کند و اگر شرکت ورشکسته بود ۵۰۱ میلیون دلار را از کجا داد.

وکیل مهدی شمس عنوان کرد: سه وزیر و رئیس بانک مرکزی وقت زنجانی را تایید کردند. پس چگونه در ذهن موکل من خطور کند که خللی در معاملات ایجاد کند. در خصوص اینکه می‌گویند سند مذکور مصوبه هیئت دولت نیست باید بگویم اگر تشکیل کارگروه لازم بوده چرا قبل از کارگروه این مصوبه را امضا کردید. طبق گزارش سپاه پاسداران وزیر در اقدامی غیرکار‌شناسانه فروش نفت را به این افراد واگذار کرده است.

تفهیم اتهام به متهم ردیف سوم

در ادامه متهم ردیف سوم بنا به درخواست قاضی صلواتی در جایگاه حضور یافت و به ارائه دفاعیات خود پرداخت.

متهم در پاسخ به قاضی و در معرفی خود گفت: حمید فلاح، متولد ۱۳۴۰، بازنشسته، دارای مدرک دکترا صنایع، متاهل و دارای سه فرزند با تابعیت ایران و بدون سابقه کیفری و ساکن تهران هستم.

قاضی صلواتی تصریح کرد: بر اساس کیفرخواست اتهامات شما دایر بر افساد فی‌الارض از طریق مشارکت در اخلال با علم به ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی، مشارکت عامدانه، مشارکت در ارتکاب جرایم مرتبط با جعل، مشارکت در کلاهبرداری یک میلیارد و دویست میلیون یورویی از شرکت Hk با استفاده از جعل، مشارکت در کلاهبرداری از تامین اجتماعی و همچنین مشارکت در پولشویی است. چنانچه دفاعیاتی از اتهامات خود دارید بیان کنید.

متهم ردیف سوم: تصمیم گیر، تصمیم‌ساز و مالک زنجانی بود

حمید فلاح  پس از دستور تنفس قاضی با شروع جلسه دادگاه در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه کلماتی در کیفرخواست‌ به هم وصل شده که هدف آن بی‌ابرو کردن دیگران است٬ گفت: در هیچ کجای کیفرخواست سندی ارائه نشده است و به کلی گویی پرداخته شده است. طبق کیفرخواست تصمیم گیر، تصمیم‌ساز و مالک زنجانی بوده است.

 

متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی با اشاره به صفحه ۳۴ کیفرخواست گفت: در این صفحه آمده که پذیرش ادعا در نزد مراجع قضایی باید مستند به سند باشد و پذیرش هر ادعایی بدون سند از سوی مرجع قضایی غیرقانونی است.

وی افزود: اما همین نکته از سوی مقام تحقیق رعایت نشده و مکرر در جملات مختلف به این نکته اشاره شد که من زنجانی را به شرکت نفت‌، شرکت فال، شبکه بانکی کشور و سایر کشور‌ها معرفی کردم بدون اینکه سندی وجود داشته باشد.

سندی در مورد نقش من در معرفی زنجانی به مجموعه نفت وجود ندارد

این متهم در ادامه اظهار داشت: ‌ تلاش شده هر ۱۰ صفحه به موضوع معرفی زنجانی از سوی من به شرکت نفت و شبکه بانکی کشور اشاره شود تا ادعای تشکیل شبکه از سوی مخاطب فراموش نشود. در حالیکه هیچ سند و مدرکی در خصوص نقش من در معرفی زنجانی به مجموعه نفت وجود ندارد٬ اما اگر بر فرض محال ادعای کیفرخواست هم درست باشد اگر برای فرد منفعتی وجود نداشته باشد و آن فرد در قرارداد‌ها و خرید و فروش‌ها دخالتی نکرده باشد صرفا به دلیل معرف بودن مجرم شناخته می‌شود؟

وی به نحوه آشنایی خود با زنجانی اشاره کرد و افزود: ما سال ۸۷ در شرکت غدیر با معرفی یکی از افراد با زنجانی آشنا شدم این شرکت بیش از ۱۵۰ شرکت تحت پوشش دارد، اگر صرفا معرفی جرم باشد پس باید کل جامعه را مجرم دانست.

متهم ردیف سوم پرونده نفتی ادامه داد: پس از خروج از هیات مدیره شرکت غدیر درخواست سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به عنوان عضو هیات مدیره در یکی از شرکت‌ها شروع به کار کردم با اینکه می‌گویند پس از جدا شدن شرکت غدیر به مجموعه زنجانی پیوستم دروغ است.

زنجانی را به وزارت اطلاعات٬ هما و سازمان حج و زیارت معرفی کردم

 «ح. ف. ه» تاکید کرد: موارد ادعا شده در خصوص حمایت، هدایت و معرفی زنجانی به بانک‌ها و نهاد‌ها به غیر از مواردی که ذکر می‌کنم٬ دروغ است. من تنها زنجانی را با آقای ش مدیر عامل وقت بانک مسکن، آقای م.ش مدیرعامل شرکت مهدیس، هواپیمایی جمهوری اسلامی، سازمان حج و زیارت و وزارت اطلاعات معرفی کردم.

چهار سال فرمانده گردان‌های عملیاتی در جبهه‌ها بوده‌ام

حمید فلاح یادآور شد: در سال ۸۸ در شرکت «غدیر» با معرفی یکی از افراد با زنجانی آشنا شدم اینکه در کیفرخواست اشاره شده که من بعد از منفک شدن از شرکت «غدیر» به مجموعه‌های زنجانی پیوستم کذب است. یکی از رنج‌آور‌ترین اتهامات مطرح شده در کیفرخواست ادعایی است مبنی براینکه من عامدانه علیه نظام اقدام کرده‌ام. من چهار سال فرمانده گردان‌های عملیاتی در جبهه‌ها بوده‌ام.

وی ادامه داد: بارها مجروح شدم، جانباز هستم و همسرم خواهر شهید است و دخترم را حضرت آقا به طور خصوصی عقد کرده‌اند. متهم در این لحظه شروع به گریه کرد و قاضی او را دعوت به آرامش کرد و خواست ادامه دفاعیات خود را ارائه دهد.

فلاح با گریه افزود: همه اعضای خانواده من بیشتر مقلد مقام معظم رهبری هستند و خودم، پدرم، برادرانم و بیشتر اقوام از خادمان امام رضا(ع) هستیم.

زمانی که بابک زنجانی را معرفی کردم نه موضوع نفت بود و نه خرید بانک

متهم ردیف سوم تاکید کرد: فعالیت‌های ادعا شده در ارتباط با معرفی زنجانی به بانک‌ها ونهاد‌ها، شرکت‌ها و همراهی با وی که در کیفرخواست مطرح شده فرافکنی است.  در مورد معرفی زنجانی به آقای «شمس» در سال ۸۸ و شرکت «ب» در سال ۹۰ و همچنین معرفی به نهادهایی همچون سازمان حج، وزارت اطلاعات و هواپیمایی آقای شمس توصیه داشت که اعضای فعال را به بانک «م» معرفی کنید و من هم زنجانی را به عنوان یکی از فعالان اقتصادی معرفی کردم آن موقع نه موضوع نفت بود و نه خرید بانک و نه گرفتن امتیاز.

وزارت خارجه به من گفت به خارج از کشور سفر نکنید

وی در ادامه دفاعیات خود با بیان اینکه آقای م.ش به دلیل باز بودن فایل‌هایش و برخی مسائل خانوادگی نمی‌تواند خیلی حرف‌ها را بزند، گفت: اما نفوذی که مقام معظم رهبری از آن یاد کردند از همین جنس است که به دست خودی افرادی که به نظام خدمت می‌کنند از صحنه خارج شوند.

فلاح گفت: من کسی نبودم و هویتی نداشتم. اما به نیت دشمن تا جایی که می‌توانستم آگاه بودم به شکلی که یک روز از وزارت خارجه با من تماس گرفتند و خواستند آنجا بروم. وقتی به آنجا رفتم و علت احضارم را پرسیدم آن‌ها گفتند بر اساس اقداماتی که انجام داده‌اید در لیست دستوری‌های آمریکا قرار گرفته‌اید بنابراین تأکید می‌شود به خارج از کشور سفر نکنید.

وی افزود: به‌ آن‌ها گفتم اگر موضوع تحریم است چرا در لیست اعلام نکردند که آن‌ها در پاسخم گفتند شیوه‌هایشان متفاوت است. برخی تحریم و برخی دستگیر می‌شوند.

شیوه آشنایی بابک زنجانی با شرکت به‌دیس

این متهم پرونده فساد نفتی بااشاره به شیوه آشنایی بابک زنجانی با شرکت به‌دیس گفت: شرکت به‌دیس یکسری از کارهای خدماتی را انجام می‌داد و اقدام به واردات برخی از کالا‌ها همچون جو و گندم کرده بود. در همین راستا هم برای تحویل ارز مورد نیاز با مشکل مواجه شده بود.

وی افزود: مسئولان شرکت به‌دیس سال ۹۰ از من خواستند تا زنجانی را به آن‌ها معرفی کنم تا شاید بتواند کاری برایشان انجام دهد. من معرفی را انجام دادم و قراردادی بین طرفین به امضا رسید در حالی که من خودم به شخصه در هیچ کی از جابجایی‌ها دخالتی نداشتم.

متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی با بیان اینکه قرار بود ظرف مدت ۷۵ روز شرکت به‌دیس مطالبات زنجانی را پرداخت کند، گفت: متأسفانه این شرکت در آن ایام از سوی بانک مرکزی با مشکل واریز وجه روبه‌رو شد و بانک مرکزی هم به تعهدات خود عمل نمی‌کرد، پس از چند ماه زنجانی با من تماس گرفت و گفت به دلیل مشغله کاری نمی‌تواند موضوع را پیگیری کند و از من خواست کارهای مربوط به دریافت مطالبات را پیگیری کند.

این متهم نفتی ادامه داد: من هم شرکت به‌دیس را تحت فشار قرار دادم و توانستم ظرف مدت ۱۱ ماه یک سوم از تعهدات را که معادل یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان می‌شد دریافت کنم.

فلاح با تأکید بر اینکه در این ماجرا منافعی برای من وجود نداشت و بعید می‌دانم در این معامله بتوان اخلال در نظام اقتصادی کشور پیدا کرد، گفت: متأسفانه در کیفرخواست تلاش شده تا القاء شود من با نفوذ خودم زنجانی را به بانک‌ها معرفی کردم، در حالی که ورود بابک زنجانی به بانک‌ها توسط من صورت نگرفته بود.

وی با بیان اینکه غیر از معرفی بابک زنجانی به آقای ش مدیرعامل بانک مسکن، بقیه موارد کذب محض است، گفت: من نه مسئولان بانک مرکزی و سایر بانک‌ها را می‌شناسم و نه با آن‌ها رابطه‌ای داشتم تا بتوانم از نفوذ خود در این زمینه استفاده کنم.

وی همچنین در خصوص ادعای کیفرخواست مبنی بر معرفی بابک زنجانی به بانک مرکزی گفت: اگر آقایان مستندی داشتند قطعاً تا الان هزار بار آن را اعلام می‌کردند، زمانی زنجانی با بانک مرکزی آشنا شد که به اندازه کافی توسط بانک‌های دیگر شناخته شده بود.

متهم ردیف سوم پرونده تأکید کرد: بانک مرکزی خود به خود از طریق بانک ملت که شریک بابک زنجانی بود او را شناخت. آقایان یک مصداق بیاورند که من زنجانی را به بانک مرکزی معرفی کردم.

می‌خواهند بگویند سه وزیر و رییس وقت بانک مرکزی تحت نفوذ من بودند
زمان امضای مصوبه در جلسه بودم

فلاح در خصوص امضای یک مصوبه توسط سه وزیر و رئیس وقت بانک مرکزی گفت: در کیفرخواست آمده زمان امضای این مصوبه من در جلسه بودم، در حالی که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و می‌خواهند با این صحبت‌ها نشان دهند آن سه وزیر و رئیس وقت بانک مرکزی تحت نفوذ من بودند. نه من و نه آقای زنجانی زمان امضای مصوبه آنجا نبودیم و پشت در بودیم و به غیر از ما ۶۰ نفر دیگر پشت در منتظر بودند، چراکه این جلسه تنها مختص به زنجانی نبود٬ بلکه به سیاست‌های اقتصادی کشور ربط داشت.

وی با بیان اینکه در این تصمیم وزرا نه دخالت داشتم و نه نفوذ، گفت: من حتی نمی‌دانستم چه تصمیمی می‌خواهند بگیرند.

زنجانی یک‌ساعته پول‌های هواپیمایی هما را جابجا کرد

فلاح در خصوص معرفی زنجانی به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: پس از معرفی زنجانی به وزارت اطلاعات و قبل از ارتباط مستقیم با آن‌ها، طی یک تماسی اعلام شد که هواپیمایی جمهوری اسلامی در اروپا برای تهیه هزینه بنزین با مشکل برخورد کرده و آیا زنجانی می‌تواند کمک کند یا نه، و من گفتم شاید زنجانی بتواند کمکی کند.

وی ادامه داد: من موضوع را به زنجانی اطلاع دادم و ساعت ۱۰ شب‌‌ همان روز جلسه‌ای در دفتر هواپیمایی جمهوری اسلامی برگزار شد و مسئولان هواپیمایی گفتند که کشورهای اروپایی خدمات نمی‌دهند و ما توانسته‌ایم برای سوخت‌گیری در سایر کشور‌ها فرودگاه‌هایی را شناسایی کنیم٬ اما مشکل ما نقل و انتقال پول است.

فلاح ادامه داد: در آن جلسه پیشنهاد داده شد از طریق خلبان و در داخل چمدان پول برای سوخت‌گیری و دادن به فرودگاه داده شود، اما آن‌ها گفتند که کشورهای اروپایی قبول نمی‌کنند و باید پول به حسابشان واریز شود، در غیر این صورت خدمات نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه مسئولان هواپیمایی اعلام کردند که در خارج از کشور پول دارند اما مشکل انتقال وجود دارد گفت: زنجانی برای پرداخت وجوه اعلام آمادگی کرد و فردای آن روز همه به دفتر زنجانی آمدند. زنجانی از طریق دفتر تهران و در کمتر از یک ساعت، وجوه را به حساب‌ها واریز کرد و موجب خوشحالی مسئولان هواپیمایی شد تا جایی که آن‌ها گفتند حتی بانک مرکزی و بانک‌های داخلی توان انجام چنین کارهایی را ندارد.

وی گفت: اگر این معرفی‌ها جرم است پس همه دست‌اندرکاران مجرم هستند، در حالی که این کار منافعی برای من نداشت و چون مسئولان هواپیمایی مطالبات خود را به موقع به زنجانی نداده بودند، پس از مدتی بابک زنجانی با من تماس گرفت و گفت آیا نتیجه خدمت به دوستان شما این است؟ و بابت این مسئله من را سرزنش کرد.

روش بابک زنجانی برای انتقال پول سازمان حج و زیارت به عربستان

وی همچنین در خصوص معرفی زنجانی به سازمان حج و زیارت گفت: مشکلات سازمان حج برای انتقال ارز عربستان در شورای عالی امنیت ملی مطرح شد، آنجا هم باز به من گفتند فکر می‌کنی زنجانی بتواند کمک کند؟ و من هم گفتم شاید، در‌‌ نهایت، او را به سازمان حج و زیارت معرفی کردم.

پس از این معرفی، متوجه شدیم که این سازمان برای انتقال ارز به عربستان به منظور پرداخت هزینه حجاج با مشکلات زیادی مواجه است تا جایی که حتی در ساک‌های هر زائر ۲ هزار دلار می‌گذاشتند و بعد از ورود به عربستان دریافت می‌کردند، یا اینکه به یک سری چترباز دلار‌ها را می‌دادند تا از راه‌های مختلف به عربستان ببرد.

فلاح به جلسه زنجانی با مدیران ارشد سازمان حج و زیارت اشاره کرد و گفت: در آن جلسه زنجانی گفت که نمی‌تواند پول‌ها را به حساب سازمان حج یا بعثه واریز کند٬ اما این امکان وجود دارد که پول‌ها به حساب مشتریان سازمان حج واریز شود.

وی ادامه داد: زنجانی نرخ خدمات را ۷ در ۱۰۰۰ عنوان کرد و باعث تعجب مسئولان سازمان حج و زیارت شد، تا جایی که آن‌ها گفتند کمتر از ۴ یا ۵ درصد کارمزد نتوانستند پیدا کنند. مسئولان حج و زیارت گفتند چون ممکن است ذی‌حسابی ایراد بگیرد٬ ما به شما یک درصد می‌دهیم.

عربستان می‌خواست کانال‌های سازمان حج مطلع شوند

متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی با بیان اینکه با فرا رسیدن موعد تمتع، هواپیمایی عربستان تقاضای دریافت پول خود را به صورت دلار در یک بانک آمریکایی مطرح کرد، گفت: مبلغی که باید واریز می‌شد ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون دلار طی چهار قسط بود، عنوان شد که عربستان برای آزار ایران این کار را کرده چراکه تا پیش از این پرداخت‌ها به صورت یورو و در کشورهای دیگر انجام می‌شد، اما آن‌ها می‌خواهند از کانال‌های سازمان حج مطلع شوند.

وی در ادامه گفت: در آن سال با همسرم که پیشتر در سال ۸۳ ثبت نام کرده بودیم عازم حج شدیم و حتی این عزیمت هم امتیازی از طرف سازمان حج و زیارت نبود. مسئولان حج به من گفتند تو دیر‌تر برو تا کار‌ها حل شود.

همسرم به اتفاق اقوام عازم مکه شد و زنجانی طی ۲۰ روز اقدامات را انجام داد. وقتی به عربستان رفتم ۱۰ میلیون دلار برای پرداخت یکی از شرکت‌ها باقی مانده بود و چادرهای ایران را تحویل نمی‌دادند.

وی گفت: با زنجانی تماس گرفتم و او گفت شش بار اقدام کرده اما مرتب ریجکت می‌شود. به من گفت راهی برای پرداخت پیدا کنم به شرطی که به محض دریافت سویفت‌ها، اعلام نشود تا رد پرداخت را پاک کند.

توضیح‌های وکیل مدافع «م.ش»: موکلم معرف زنجانی به مدیرعامل صندوق بازنشستگی نفت نبود

حسین صمدی یزدی وکیل مدافع «م. ش» در خصوص صحبت‌های روز گذشته وکیل بانک مسکن گفت: ایشان روز گذشته پس از پایان جلسه به من گفتند بانک مسکن هیچ شکایتی از موکلم ندارد.

وی در ادامه به مطالب ارائه شده از سوی وکیل شرکت نفت مبنی بر اینکه «م. ش» وکالت درستی ارائه نکرده گفت: موکل من چهار وکالت به شرکت نفت داد که اولین آن پایان سال ۹۲ بود. مشکل اینجاست که بحث ۳۶۰ میلیون یورو پول در میان است و ما می‌ترسیم آقایان بروند با دعوا همه چیز را خراب کنند، که در این لحظه قاضی گفت: نه، ان‌شاءالله مشکلی پیش نمی‌آید.

صمدی با بیان اینکه موکلش معرف زنجانی به مدیرعامل صندوق بازنشستگی نفت نبوده، گفت: اگر هم به فرض محال موکل من معرف بود، این نمی‌تواند یک علت باشد که شرکت نفت به زنجانی نفت بفروشد.

صمدی اتهام کلاهبرداری و استفاده از اسناد مجعول را ادعای واهی شرکت نفت دانست و گفت: من مشارکت موکل خود را در جعل اسناد ادعا شده رد می‌‌کنم.

وکیل متهم ردیف دوم فساد نفتی در ادامه تصریح کرد: خانم «م.م» گفته‌اند که کارهای موکل من متقلبانه بوده، در حالی که این کار‌ها توسط بابک زنجانی انجام شده و بازپرس هم نوشته که این خانم هیچ اظهاراتی مبنی بر مشارکت «م.ش» در عملیات متقلبانه نداشته است، بنابراین موکل من نه تنها نقشی در تشکیل شبکه سازمان‌یافته ادعایی در کیفرخواست ندارد، بلکه در اتهامات جعل و سند مجعول منتهی به کلاهبرداری نیز نقشی نداشته است.

موکلم ریگی به کفش ندارد

وی ادامه داد: نماینده دادستان در جلسه هفدهم دادگاه به همبستگی و وابستگی متهمان و کارمندان بابک زنجانی و سکوت آنها اشاره کرد. بر اساس گفته‌های نماینده دادستان این کارمندان تا شش ماه پس از بازداشت حرف نزدند تا اینکه کامپیوتر‌ها در زیرزمین هلدینگ سورینت پیدا شد و با کشف جرائم، این کارمندان اقرار کردند.

وکیل متهم ردیف دوم افزود: اول، قاضی باید با متهمان حرف بزند و آن‌ها را نصیحت کند و بگوید که سکوت نتیجه‌ای ندارد، علاوه بر این در صحبت‌های این کارمندان چیزی که نشان دهد موکل من در جعل نقش داشته وجود نداشته است.

صمدی اظهار داشت: موکل من در تاریخ ۲۵ بهمن ماه سال ۹۲ با دعوت سپاه به ایران آمد و ۹۰ روز با توجه به گذرنامه بین ایران و انگلستان تردد می‌کرد تا اینکه در نیمه دوم اردیبهشت ۹۳ بازداشت شد.

وی افزود: در واقع، موکل من چون مطمئن بود ریگی به کفش ندارد و شرافت و شأن خانوادگی‌اش را بالا‌تر از مال دنیا می‌دانست و مطمئن بود که بازداشت می‌شود٬ به کشور آمد.

کد خبر : ۳۲۹۰۹۲