خبرگزاری کار ایران

در تولد یازده سالگی ایلنا مطرح شد:

ایلنا از آغاز صراحت لهجه داشت / هیچ دولتی از ایلنا حمایت نکرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۵۲۲

خیلی‌ها فکر می‌کنند ما در زمان آقای خاتمی از رانت برخوردار بودیم اما در زمان ایشان نیز لطفی به ما نمی‌شد و در زمان آقای احمدی‌نژاد نیز ما بیگانه بودیم. امیدوارم در دولت اعتدال استقلال و هویت‌مان را حفظ کنیم و نسبت به دوره قبل از فضای بازتری برخوردار شویم.

ایلنا: ایلنا یازده ساله شد. یازده سال سراسر تنش و استرس اضافه بر تنگنای معیشت مالی. یازده سالی که برای خبرنگاران یک رسانه‌ی مستقل؛ طولانی‌تر از سن واقعی آن بود. خبرنگارانی که در این مدت؛ کمتر امنیت را تجربه کردند. این رسانه و خبرنگاران آن تقریبا در هیچ دوره‌ای ازسوی مدیران هیچ دولتی حمایت نشدند اما تنها نبود حمایت؛ مشکل رسانه‌ی مستقل ایلنا نبود؛ سایه‌ی تبعیض و فشارهای سیاسی و امنیتی همواره و در هر دوره‌ای بر سر ایلنا احساس می‌شد.

و ایلنای یازده ساله؛ درحالی که کمتر از چند ماه تجربه‌ی دولت جدید را پشت سر می‌گذارد؛ و در شرایطی که هنوز سایه‌ی حمایت دولت تدبیر و امید را بر سر خود نمی‌بیند، تلاش می‌کند که صدای مستقل خود را به گوش جامعه برساند و وظیفه‌ی مطبوعاتی خود را به انجام برساند. خبرنگاران این رسانه؛ در فاصله‌ی این چند ماه؛ هنوز خاطره‌ی فشارهای سیاسی و امنیتی دوران قبل از انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و تلفن‌های تهدیدآمیز را به فراموشی نسپرده‌اند که خبر از احضار خبرنگاران استانی ایلنا ازسوی پلیس فتا به گوش می‌رسد. گردونه‌ی احضارها زمانی به وزارت اطلاعات، قوه‌ی قضائیه و دادستانی ختم می‌شد و این‌بار پلیس فتا نیز به فهرست احضارکنندگان افزوده شده است.

ایلنا اگرچه در عمر یازده‌ ساله‌اش امنیت و معیشت ولو متوسط را برای دست‌اندرکاران و خبرنگاران خود هرگز تجربه نکرد اما هنوز آنقدر انگیزه و آن اندازه امید داشت که یازده‌سالگی‌اش را جشن بگیرد. گرچه پولی نداشت که ضیافت نهاری ترتیب دهد یا میهمانانی خارج از کارکنان خودش را به جشن‌اش فراخواند. پس خبرنگاران محدودش را در سالنی کوچک به اتفاق دو نفر از مدیران عامل سابقش فراخواند و تلاش کرد برای ساعتی شاد باشد و مشکلات بیرونی و بی‌مهری‌های دولت‌های مختلف و حتی دولت تدبیر و امید را فراموش کند.

در این مراسم؛ مسعود حیدری(اولین مدیرعامل خبرگزاری ایلنا) اولین سخنران بود. حیدری با اشاره به روند تاسیس این خبرگزاری گفت: اسفند ۸۱ به پیشنهاد علیرضا محجوب و پیگیری من و ابوتراب فاضل؛ خبرگزاری ایلنا با حداقل امکانات آغاز به کار کرد. در ماه‌های ابتدایی فعالیت؛ کسی تصور نمی‌کرد با این امکانات خبرگزاری بتواند موفق باشد اما با تلاش دوستان و حمایت‌ همین افراد و همچنین حضور افراد حرفه‌ای، خبرگزاری ایلنا کمتر از سه ماه جای خود را در بین رسانه‌ها باز کرد.

وی با اشاره به آغاز فعالیت این خبرگزاری در دوره خاتمی گفت: ما از آغاز صراحت لهجه داشتیم و بجای اینکه به بیرون نگاه کنیم؛ چشم به امکانات داخلی داشتیم و تلاش کردیم با رعایت خطوط قرمز فعالیت کنیم.

حیدری با اشاره به مشکلاتی که در سال ۸۶ برای خبرگزاری به وجود آمد، گفت: متاسفانه کم‌تحملی مسئولان و ظرفیت پایین آنها موجب شد خبرگزاری در مقطعی توقیف شود. در آن زمان گروهی از مسئولان تحمل نقد را نداشتند و دنبال شفافیت نبودند. امروز امیدوارم مشکلاتی که آن روزها برای خبرگزاری ایلنا به وجود آمده بود؛ برای هیچ رسانه‌ای بوجود نیاید.

وی؛ کار ویژه‌ی خبرگزاری را توجه به حقوق کارگران دانست و افزود: هویت خبرگزاری ایلنا توجه به حقوق کارگران است و اگر به هر دلیلی به این امر توجه نشود؛ هویت خود را از دست داده است.

حیدری افزود: امیدوارم سیاست‌گذاری دولت در عرصه‌ی رسانه‌ها اصلاح شود زیرا اگر وضعیت مانند سابق باشد و گروهی بخواهند رسانه‌هایی مانند ایلنا که به نهادهای مدنی و جامعه مدنی توجه می‌کنند را کنار بگذارند، خودشان ضرر می‌کنند. امیدواریم در دولت جدید توجه به رسانه‌های مستقل بهتر و بیشتر شود.

در ادامه ابوتراب فاضل(مدیرعامل سابق ایلنا) نیز ضمن تبریک فرارسیدن یازدهمین سالگرد تاسیس و فعالیت خبرگزاری ایلنا ابراز امیدواری کرد؛ ایلنا صد سالگی خود را جشن بگیرد.

وی با بیان اینکه رسانه در قرن ۲۱ تعریف خاص خود را دارد، اظهار داشت: رسانه‌ی قرن ۲۱ با رسانه‌ی سال‌های انتهایی قرن ۲۰ نیز تفاوت‌های بسیاری دارد و البته این تفاوت‌ها الزامات خاص خویش را نیز دارد.

فاضل با اشاره به چگونگی روند تاسیس خبرگزاری ایلنا افزود: در زمانی که خبرگزاری ایلنا تاسیس شد؛ چند خبرگزاری دیگر نیز با تفاوت بازه زمانی یکی دو ماهه تاسیس شد اما تفاوت ما در این بود که آن‌ها از سوی برخی نهاد‌ها و با هزینه‌های هنگفت تاسیس شدند اما ما از نظر هزینه رقم‌های بسیار بسیار پایینی خرج کردیم.

مدیرعامل سابق خبرگزاری ایلنا تصریح کرد: من در زمانی مدیریت عامل این خبرگزاری را برعهده داشتم که شرایط بسیار خاص بود از یک سو انتخابات سال ۸۸ برگزار شده بود و التهابات خاص خود را داشت و از سوی دیگر آقای رامین؛ معاون مطبوعاتی شده بود که ایشان در طول تاریخ مطبوعات یک فرد خاص هستند و تلاش‌های بسیاری کردند تا ایلنا نباشد.

فاضل با تاکید بر اینکه ثبات و لازمه‌ی جامعه مدنی رسانه‌های آزاد و مستقل است، گفت: در آن سال‌ها ازسوی دولت کمک‌های هنگفتی به برخی از رسانه‌ها می‌شد اما ایلنا از این کمک‌ها محروم بود.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که در یک رسانه کار می‌کنند آن رسانه جزو هویت‌شان می‌شود و تا آخر نیز آن هویت با آن‌ها باقی می‌ماند. خیلی از کسانی که روزی در ایلنا بودند و الان از سرآمدان عرصه‌ی خبری هستند؛ افتخارشان حضور در ایلناست و ما نیز به آن‌ها افتخار می‌کنیم.

مدیرعامل سابق ایلنا با تاکید بر اینکه استقلال و تعهد به کارگران و توجه به معیشت آن‌ها از دغدغه‌های ایلنا بوده است، خاطرنشان کرد: ایلنا با این دغدغه‌ها فعالیت خویش را شروع کرده و باید با این دغدغه‌ها همچنان فعالیت خویش را ادامه بدهد.

فاضل ادامه داد: خیلی‌ها فکر می‌کنند ما در زمان آقای خاتمی از رانت برخوردار بودیم اما در زمان ایشان نیز لطفی به ما نمی‌شد و در زمان آقای احمدی‌نژاد نیز ما بیگانه بودیم. امیدوارم در دولت اعتدال استقلال و هویت‌مان را حفظ کنیم و نسبت به دوره قبل از فضای بازتری برخوردار شویم.

مدیرعامل سابق ایلنا با بیان اینکه خبررسانی مبتنی بر استقلال و حرفه‌ای‌گری جز هویت ایلنا است، گفت: امیدوارم ایلنا با تمام مشکلات و تهمت‌ها و دادگاه رفتن‌ها بتواند هویت خویش را حفظ کند.

اسرافیل عبادتی(مدیرعامل فعلی خبرگزاری ایلنا) در ادامه با اشاره به سخنان مسعود حیدری درخصوص تاریخچه‌ی ایلنا گفت: پیش از اینکه ایده‌ی تاسیس خبرگزاری به وقوع بپیوند؛ مدیران خانه‌ی کارگر سایتی را تاسیس کردند و در انتخابات مجلس فعال شدند.

وی افزود: یازده سال پراسترس از روز تاسیس ایلنا گذشت. روزگاری که ایلنا در آن روزگار؛ به حق در فضای غریبی به راه خود ادامه داد.

وی با بیان اینکه تنها وظیفه‌ی رسانه‌ها اطلاع رسانی صرف نیست؛ گفت: رسانه‌ها رفتار مردم را می‌سازند و نقش مردم در زندگی را تعریف می‌کنند.

عبادتی هویت فعلی ایلنا را هویت اصلی آن ندانست و اظهار کرد: ظرفیت ایلنا بسیار فرا‌تر از چیزی است که الان مشاهده می‌کنیم. عدم وجود امکانات مادی و معنوی نگذاشته چهره‌ی واقعی خود را نمایش بگذارد.

لینک نظرات درمورد ایلنا:

مشاورعالی وزیر علوم، تحقیقات وفن آوری:

عملکرد " ایلنا " صادقانه است

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۴۵۹

حسین طلا:

تلاش ایلنا در احقاق حق کارگران قابل تقدیر است

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۴۸۱

یادداشت معاون زنان و خانواده رئیس جمهور در سالروز تاسیس خبرگزاری کار ایران:

ایلنا همواره صداقت و امانت داری را مشی خود قرار داده است

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۴۹۷

دبیر انجمن CNG در سالروز تاسیس خبرگزاری کار ایران؛

ایلنا رسانه‌ای تاثیرگذار بین مسئولین تصمیم‌گیر کشور است

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۴۹۶

فاضل میبدی در سالروز تاسیس خبرگزاری کار ایران:

شاه بیت فعالیت ایلنا منافع ملی است

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۴۹۴

موسوی تبریزی در دوازدهمین سالروز تاسیس خبرگزاری ایلنا؛

رسانه‌های مستقل باید هزینه بپردازند

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۴۶۳

تاجرنیا در سالروز تاسیس خبرگزاری کار ایران:

ایلنا پرچمدار رسانه‌ای اصلاحات است

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۴۹۹

ترکان ضمن تبریک سالروز تاسیس ایلنا:

باید برای عدم وابستگی رسانه‌های مستقل راهکاری یافت

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۴۵۱

طه هاشمی در سالروز تاسیس خبرگزاری کار ایران:

ایلنا رویکرد نقادانه خود را حفظ کرده است

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۴۱۰

پیرموذن در سالروز تاسیس خبرگزاری کار ایران:

ایلنا از معدود رسانه‌هایی است که از افراط و تفریط به دور است

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۴۲۶

یادداشت از ابوتراب فاضل مدیرعامل سابق خبرگزاری کار ایران /

به بهانه یازده سالگی ایلنا

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۴۹۳

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکتهای تعاونی لاستیک و روغن در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

خبرگزاری ایلنا به صورت شفاف مشکلات جامعه را منتشر می‌کند

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۴۲۸

قزوینی در سالروز تاسیس خبرگزاری کار ایران:

امیدوارم آسمان ایلنا آفتابی باشد

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۳۱۴

جوادی حصار در سالروز تاسیس خبرگزاری کار ایران:

رسانه‌های دارای استقلال اقتصادی‎؛ تریبون انتشار حقیقت هستند

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۲۲۷

معاون منابع انسانی شهرداری تهران:

امیدوارم بر رسانه‌های مستقلی مانند ایلنا اضافه شود

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۳۷۴

قادر باستانی، مدرس علوم ارتباطات اجتماعی:

خبرگزاری ایلنا، مسیر موفقیت را درست پیموده است

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۳۵۶

اهالی فرهنگ و ادب در سالروز تولد ایلنا:

ایلنا؛ یکی از معدود خبرگزاری‌های معتبر در کشور است

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۲۸۳

رییس مجمع واردات در سالروز تولد ایلنا؛

ایلنا رسانه‌ای بی‌طرف، مستقل و مردمی است

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۳۷۸

دبیر کل ائتلاف اسلامی زنان در سالروز تاسیس خبرگزاری کار ایران؛

" ایلنا همواره جریان ساز بوده است

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۲۴۷

شهربانو امانی:

روشن نگه‌داشتن چراغ ایلنا در این سال‌ها کار مهمی بود

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۳۱۱

شکوری راد درسالروز تاسیس خبرگزاری کار ایران:

دولت یازدهم به شدت محتاج حمایت رسانه‌های مستقل است

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۲۶۰

ترقی در سالروز تاسیس خبرگزاری کار ایران:

ایلنا در موضع گیری‌های سیاسی خود متعادل بوده است

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۳۶۹

منصوری در سالروز تاسیس خبرگزاری کار ایران:

طرح دغدغه‌های مردم مهم‌ترین دلیل تداوم ایلنا است

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۲۴۹

انصاری در سالروز تاسیس خبرگزاری کار ایران:

لازمه مقابله با تنگ‌نظری‌ها؛ حمایت از رسانه‌های مستقل است

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۲۲۱

سید محمد خاتمی در سالروز تاسیس خبرگزاری کار ایران:

ایلنا درخت باروری است که دوستداران حقیقت در سایه سار آن احساس آرامش می‌کنند

http: / / ilna. ir / news / news. cfm? id = ۱۴۸۳۶۶

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز