خبرگزاری کار ایران

برنامه های رادیو ویژه پاسداشت زبان فارسی معرفی شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۰۴۳۹

رادیو از قدیم در تقویت و صیانت از زبان فارسی پیشگام بوده و همچنان این نقش را به عهده دارد و گام های جدی در این حوزه برداشته است. هر یک از شبکه های رادیویی بنا به رسالتی که دارند، برنامه هایی با این محوریت روانه آنتن می کنند. اکنون به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی ویژه برنامه هایی تدارک دیده که در گزارش ذیل به جزییات آن اشاره شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی معاونت صدا، شبکه رادیویی ایران ویژه روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی ویژه برنامه‌های متفاوتی را تدارک دیده است. برنامه «ژرفا» مروری بر زندگی فردوسی شاعر بزرگ حماسه سرای ایران دارد که اثری جاودانه در ادبیات ما خلق کرده است. این برنامه ۲۵ اردیبهشت ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شود. برنامه «باغ هنر» ساعت ۱۶ به معرفی آثار منتشر شده دراین حوزه می‌پردازد. برنامه «ایرانشهر» هم ساعت ۱۸ و ۱۵ دقیقه ویژه این روز روی آنتن می‌رود.

رادیو جوان، فارسی با طعم شکر

شبکه رادیویی جوان به مناسبت پاسداشت زبان فارسی، برنامه‌هایی را تدارک دیده است. برنامه «فارسی با طعم شکر» یک حکایت یا بیتی از ادبیات فارسی به صورت مختصر از سوی کارشناس ادبیات خوانش و شرح داده می‌شود. در این برنامه رادیویی به متون مختلفی مانند شاهنامه و گلستان پرداخت خواهد شد. همچنین اصطلاحات و کنایه‌هایی را که در آن‌ها به کار رفته است، توضیح داده می‌شود. این برنامه با مرور حکایت‌ها و ابیات کوتاه سعی دارد نسل جوان را با ادبیات شیرین فارسی آشتی دهد. «فارسی با طعم شکر» کاری از گروه دانش و اقتصاد است. همچنین برنامه «غزل‌های شنیدنی» کاری از گروه ورزش و تفریحات ساعت ۱۱:۳۵ و برنامه رادیویی «اینجا شب نیست» کاری از گروه تاریخ و معارف رادیو جوان به پاسداشت زبان فارسی خواهد پرداخت.

رادیو فرهنگ؛ سرو سایه فکن

برنامه زنده «سرو سایه فکن» شبکه رادیویی فرهنگ که مهدی محمدیان اجرای آن را برعهده دارد، ابعاد مختلف شعر فردوسی با تکیه بر حفظ فرهنگ و زبان فارسی در گفتگو با اساتید دانشگاه تهران و فردوسی مشهد بررسی خواهد شد. این برنامه ساعت ۱۴ روی آنتن می‌رود.

نگاهی به اهمیت پاسداشت زبان و ادبیات فارسی، معرفی فردوسی و آشنایی با اثر او ونقشی که در پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ایفا کرده از دیگر بخشهای این برنامه است. همچنین توجه به این موضوع که زبان فارسی در جغرافیای فرهنگی به عنوان زبان مشترک و شعر و ادبیات فارسی حلقه وصل کشورهای فارسی زبان محسوب می‌شود در این برنامه پرداخت می‌شود.

شاهنامه خوانی، پخش سخنان بزرگان حوزه زبان و ادبیات فارسی دریاره فردوسی و گفتگوبا فردوسی پژوهان و اساتید زبان فارسی درباره داستان‌های فردوسی و اهمیت آن در حفظ و پاسداشت زبان فارسی از بخش‌هایی است که معصومه سادات علوی نکوتهیه کننده برنامه تدارک دیده شده است.

رادیو تهران؛ گفتاورد شهر آفتاب

شبکه رادیویی تهران با برنامه «شهر آفتاب» از گروه فرهنگ و جامعه، ساعت ۶:۳۰ به سراینده شاهنامه می‌پردازد. برنامه «گفتاورد» رادیو تهران کاری از گروه فرهنگ و جامعه است که از ساعت ۱۲:۳۰ به بررسی شاهنامه به عنوان میراث ماندگار می‌پردازد. برنامه عصرگاهی «تهران من» از گروه ورزش و تفریحات هم از ساعت۱۷ به بزگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی می‌پردازد.

ایران صدا؛ همراه با اسماعیل آذر

پایگاه کتاب ایران صدا همزمان با روز زبان پارسی مجموعه‌ای از کتاب‌های کهن ادبیات فارسی را برای مخاطبان خود منتشر کرده است.

در این میان می‌توان به آثاری ارزنده چون داستان‌های بیدپای (ترجمه کلیله و دمنه به فارسی) با اجرای محسن بهرامی و تهیه‌کنندگی فاطمه منشی‌پور، خسرو و شیرین با اجرای بهروزرضوی و فاطمه آل عباس به تهیه‌کنندگی ویدا بابالو، تاریخ بلعمی و مرصادالعباد با اجرا و تهیه‌کنندگی محسن‌حکیم‌معانی اشاره کرد.

علاقه‌مندان به دنیای پرشور اشعار فارسی نیز می‌توانند گلستان سعدی با اجرای دکتر اسماعیل آذر، دیوان وحشی بافقی، دیوان حافظ و سایر آثار مشهور این حوزه را در پایگاه کتاب گویای ایرانصدا بشنوند.

پایگاه کودک ایران صدا نیز به مناسبت این روز برنامه‌هایی را برای کودکان ایران زمین در نظر گرفته است که از بین آن‌ها می‌توان به راز مثل‌ها به تهیه‌کنندگی علیرضا مجیدی اشاره کرد که به موضوع بازخوانی مثل‌های قدیمی و ریشه و داستان آن‌ها می‌پردازد. همچنین برنامه من کتاب می‌خونم به معرفی کتاب‌های حوزه کودک برای کودکان از زبان خود کودکان اختصاص دارد. این اثر به تهیه‌کنندگی و اجرای آسیه حیدری تهیه شده است.

رادیو ورزش؛ فارسی پاس

شبکه رادیویی ورزش مستند ورزشی به نام «اس و قس» با محوریت کاربرد زبان فارسی و پرهیز از به کارگیری عبارات بیگانه ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شود. در فواصل پخش برنامه‌ها، «فارسی پاس» پخش خواهد شد که موضوع آن معادل‌سازی مناسب برای واژگان بیگانه ورزش است. برنامه «به اضافه ورزش» با حضور یا ارتباط تلفنی با دو کارشناس حوزه ادبیات به موضوع ضرورت توجه به معادل‌سازی برای واژگان بیگانه در حوزه ورزش خواهد پرداخت.

رادیو نمایش؛ حکیم سخن

همزمان با فرا رسیدن روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی ویژه برنامه «حکیم سخن» به تهیه‌کنندگی ریحانه یزدان دوست و نویسندگی و گویندگی فاطمه حاتمی، ۲۵ اردیبهشت ماه، ساعت ۱۸:۱۵ دقیقه به صورت زنده از رادیو نمایش پخش می‌شود.

رادیو اقتصاد؛ استیضاح

رادیو اقتصاد به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی ویژه برنامه مستند «استیضاح» را تدارک دیده است. این برنامه با هدف تبیین جایگاه زبان فارسی در استحکام بخشی به هویت ملی و فرهنگی تهیه و پخش می‌شود. این برنامه سعی دارد با استفاده از ظرفیت‌های رسانه، آگاهی و حساسیت‌های عمومی جامعه را نسبت به ضرورت پاسداشت زبان فارسی افزایش دهد.

مستند داستانی «استیضاح» در یک فضای تخیلی از بخش خبری رادیو اقتصاد خلق می‌شود. این فضای خبری بازسازی شده با گزارش‌های مستند و واقعی از سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مسولان دولتی و نمایندگان مجلس که بدون ضرورت از واژگان غیرفارسی استفاده کرده اند، تلفیق می‌شود. نگاه نقادانه این برنامه نسبت به عملکرد مقامات در استفاده از زبان فارسی، بر اهمیت صیانت از زبان فارسی تاکید دارد. این برنامه به روایت سعید زارع محمدی و گویندگی ژاله اکبری ساعت ۱۲ و ۵۰ دقیقه پخش می‌شود.

رادیو صبا؛ ماجرای مستند فردوسی

رادیو صبا روز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت به مناسبت بزرگداشت فردوسی در برنامه‌های «کوک آوا، شهر فرنگ، ماجرای فردوسی و صباهنگ» به پاسداشت روز زبان و ادبیات فارسی می‌پردازد. برنامه موسیقی محور «کوک آوا» ساعت ۶:۱۵ با پخش ترانه و موسیقی به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی می‌پردازد. جنگ رادیویی «شهر فرنگ» با پخش طنز آهنگ و اجرای نمایش طنز با موضوع پاسداشت زبان و ادبیات فارسی این روز را گرامی می‌دارد. این برنامه ساعت ۹ راهی آنتن می‌شود. ماجرای مستند فردوسی» با موضوع بررسی منابع شاهنامه ساعت ۱۱ تقدیم مخاطبان می‌شود. برنامه موسیقی محور «صباهنگ» ساعت ساعت ۲۱ با اختصاص بخش ویژه به ترانه‌هایی که با اشعار فردوسی تهیه شده است.

رادیو پیام؛ همراه با پارسی بان

ویژه برنامه پارسی بان به تهیه‌کنندگی مهدیه پهلوانی در خصوص پاسداشت زبان و ادبیات فارسی از شبکه رادیویی پیام پخش می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز