خبرگزاری کار ایران

از ابتدای سال جاری صورت گرفت؛

اهدای خون بیش از ۵۲ هزار شهروند قزوینی در مراکز انتقال خون

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۲۰۰

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: ۵۲ هزار و ۲۱۲ شهروند قزوینی از ابتدای سال جاری تاکنون برای اهدا خون به سازمان انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد ۳۸ هزار و ۸۲۴ نفر موفق به اهدا خون شدند.

به گزارش ایلنا در قزوین، پژمان صالحی فر با اعلام این خبر گفت: حدود ۵۸ درصد از مراجعه کنندگان به این مرکز، اهدا کنندگان مستمر و ۶.۸ درصد از آنان نیز بانوان بودند، در حالی که ظرفیت اهدای خون بانوان بیش از این مقدار بایستی باشد.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اشاره به اینکه سه نوع فرآورده از هر خون اهدایی تهیه می شود، خاطرنشان کرد: با توجه به میزان دریافت خون از شهروندان قزوین طی سال جاری، برهمین اساس ۱۲۰ هزار واحد انواع فرآورده، پلاکت و پلاسمای خونی به دست می آید که به مراکز درمانی استان و حتی شبکه ملی کشور نیز ارسال می شود.

صالحی فر، میزان ذخایر خونی استان قزوین را حدود هفت تا هشت روز اعلام کرد و یادآور شد: در حال حاضر میزان خروجی خون از این سازمان روزانه ۱۸۰ واحد است و در عین حال نیز برای تامین خون مورد نیاز به ۲۲۰ اهداکننده خون در روز نیازمندیم.

این مسئول به اقدامات مهم سازمان انتقال خون استان قزوین اشاره کرد و توضیح داد: یکی از اقدامات مهم این سازمان گروه بندی گروه های فرعی و زیرگروه های خونی بود چرا که از نظر علمی در ۳۶ سیستم گروه خونی بیش از ۴۰۰ نوع گروه خونی شناسایی شده که به این راحتی ها هم قابل تشخیص نیستند اما در سال گذشته سازمان انتقال خون با نصب دستگاه های پیشرفته انجام گروه های فرعی خون را به صورت اتوماتیک شروع کرد.

مدیرکل انتقال خون قزوین تاکید کرد: همچنین انجام تست غربال گری کیسه های خون اهدا شده به روش نت (NAT) جدیدترین و تخصصی ترین روش تشخیص بیماری های ویروسی مثل هپاتیت و ایدز است که از این منظر ایران به جمع کشورهای پیشرفته پیوسته و انجام این مساله نیز جزو افتخارات دولت سیزدهم محسوب می شود.

به گفته وی، مصرف خون در قزوین به دلیل قرار گرفتن استان در شاهراه های ارتباطی مهم کشور و همچنین میزان تردد خودروهای عبوری از آن و نیز همجواری با پایتخت، که جزو استان های معین تهران نیز محسوب می شود، بیش از سایر مناطق است.

صالحی فر به ضعف موجود در زیرساخت ها و امکانات سازمان انتقال خون قزوین اشاره کرد و افزود: تمامی شهرستان‌های این استان به غیر از تاکستان مرکز خون گیری ندارند که در این رابطه نیازمند ایجاد یک سامانه سیار یا اتوبوس خون‌گیری هستیم و با توجه به صنعتی بودن منطقه، خودرو یاد شده می تواند برای خون گیری به مناطق مختلف صنعتی استان نیز مراجعه داشته باشد.

مدیرکل انتقال خون قزوین در خصوص فرهنگ سازی برای اهدا خون در استان، خاطرنشان کرد: همواره سعی بر این است تا تعامل خوبی با رسانه ها داشته باشیم تا بتوانیم ضرورت اهدای خون در بین مردم جامعه را تفهیم کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز