خبرگزاری کار ایران

جمعی از کارکنان بهزیستی قزوین؛

به تبعیض و نبود معیار در پرداخت‌ها اعتراض داریم

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۵۷۴۵

پاسخ مدیرکل بهزیستی قزوین قانع‌کننده نیست

کارکنان بهزیستی قزوین و تاکستان در چند روز گذشته در اعتراض به تبعیض صورت گرفته در پرداخت پاداش‌های آخر سال 1402، دست به اعتراض زدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، هفته گذشته کارکنان بهزیستی در شهرستان‌های قزوین و تاکستان در اعتراض به پرداخت‌های ناعادلانه و تبعیض در پرداخت پاداش‌های آخر سال برای بار سوم در محل فعالیت خود اعتراض کردند.

آنها علت این اعتراض را پرداخت ناعادلانه پاداش آخر سال گذشته و نادیده گرفتن زحماتشان که به دلسردی و از بین رفتن انگیزه‌هایشان منجر شده عنوان کردند.

به تبعیض‌های سازمان اعتراض داریم

یکی از کارکنان بهزیستی قزوین که نخواست نامش ذکر شود در توضیح علل اعتراض دسته‌جمعی کارکنان بهزیستی قزوین بیان می‌کند: اعتراض پرسنل به نحوه پرداخت پاداش‌های آخر سال و علت تبعیض بین کارکنان و دادن پاداش‌ به مبالغ و عناوین مختلف است‌. بحث ما این نیست که چرا برخی بیشتر یا کمتر پاداش گرفته‌اند بلکه بحث ما نبود معیار و اصول تعریف شده در پرداخت‌ها، چرایی تفاوت گذاشتن بین کارکنان و بی‌عدالتی است‌.

او می‌گوید: به‌عنوان‌ مثال برخی از کارمندان در طول سال در حوزه‌های مختلف کاری با شاخص‌های ارزیابی عملکرد تعریف شده سازمان، رتبه آورده‌ و به فراخور هر یک از رتبه‌ها‌ شایسته تقدیر شناخته شدند اما در انتهای سال در ازای هر پاداش پرداختی به آنها، پاداش مربوط به یکی دیگر از شاخص‌ها‌ را حذف کرده و گفتند علتش این است که آنها در شاخص دیگری پاداش دریافت کرده‌اند‌ درحالیکه این بی‌عدالتی است و پاداش هر شاخص مستقل از دیگر شاخص‌هاست‌.

کاهش پاداش به بهانه‌های مختلف

یکی دیگر از کارمندان بهزیستی اظهار می‌دارد: برخی همکاران سال گذشته به چند سمینار و برنامه کشوری رفتند و در آن برنامه‌ها از برخی تلاش‌هایشان‌ تقدیر شد اما بهزیستی قزوین در پایان سال پاداش آن همکاران را کم و مبلغ رفاهی‌‌شان را حذف کرد و در پاسخ این رفتار گفتند در آن سمینار به شما مبلغی پرداخت شده بود درحالی‌که آن برنامه یک برنامه کشوری با اعتباری جدا از اعتبار استان بود و نمی‌تواند ارتباطی به پاداش آخر سال همکاران داشته باشد.

او اضافه می‌کند: برخی افراد دستاورد و امتیاز خاصی برای گرفتن پاداش نداشتند اما با ایجاد شاخص‌هایی مانند صرفه‌جویی و.. تلاش شد که آنها هم از پاداش برخوردار شوند درحالیکه مبلغ پاداش آنها، مبلغ کسر شده از پاداش افراد دیگر بود.

به گفته او در 6 ماه اول سال گذشته هر ماه یک میلیون تومان مبلغ رفاهی به کارکنان بهزیستی پرداخت می‌شد که در 6 ماه دوم گفتند در نیمه اول باید مبلغ ۵۰۰  هزار تومان رفاهی پرداخت می‌کردیم که اشتباهاً یک میلیون تومان پرداخت کرده‌ایم و بنابراین در 6 ماه دوم رفاهی واریز نشد.

یکی از مددکاران نیز توضیح می‌دهد: در سال گذشته به پست‌های تخصصی ۵۰ و به پست‌های عمومی ۳۵ درصد افزایش حقوق خورد. آخر سال تصمیم گرفتند برای افرادی که 35 درصد افزایش حقوق داشته‌اند مبلغی به‌عنوان جبران فاصله 35 تا 50 درصد در نظر بگیرند، بنابراین قرار شد مابه‌التفاوت ماهانه را محاسبه و بر آن اساس پرداخت کنند. جمع کل این مابه‌التفاوت در سال برای هر فرد بین ۹ تا ۱۱ میلیون تومان می‌شد اما مبالغ واریزی در بازه ۲ تا ۹ میلیون تومان بود. یعنی برای بعضی از همکاران، مابه‌التفاوت یک ماه را حساب کردند و برای برخی 6 ماه یا بیشتر و این اوج تبعیض است.

ثبت فیش اسفند در روز اعتراض

یکی از کارکنان قدیمی بهزیستی نیز توضیح می‌دهد: اقدام عجیب اداره این بود که فیش حقوق اسفند ماه 1402 همکاران دقیقاً همزمان با روز اعتراض دسته‌جمعی کارکنان در سامانه بارگذاری و حقوق یکی دو ماه آخر سال همکاران در قالب رفاهی در فیش اسفند ماه لحاظ شد.

وی هدف از این اقدام را اینگونه بیان می‌کند: احتمالا این اقدام برای این صورت گرفته که اگر کسی اعتراض کرد و از او فیش دریافتی و مستندات خواسته شد، تمام پرداختی یکی دو ماه آخر سال او در قالب رفاهی در فیش اسفند وارد شده باشد. حالا در این فیش ممکن است دریافتی برخی همکاران ۳۰ میلیون تومان نشان داده شود درحالیکه واقعیت این نیست.

حقوق پایین بهزیستی

کارکنان بهزیستی قزوین می‌گویند: حقوق پرسنل بهزیستی بسیار پایین است. مثلاً همکاری با ۱۴ سال سابقه و مدرک کارشناسی ارشد‌ ۱۰ میلیون و نیم دریافتی دارد و همه امیدش به پاداش آخر سال است‌ تا به زخم زندگی‌اش بزند.

یکی از کارکنان قدیمی بهزیستی در یکی از شهرستان‌ها نیز تأکید می‌کند: دریافتی کارکنان بهزیستی استان‌های دیگر از دریافتی ما در قزوین بسیار بیشتر است و حتی پرداختی بهزیستی استان البرز که قدمت چندانی در استان بودن ندارد از ما بالاتر بوده و به جز حقوق و پاداش و سایر مزایا برای کارکنان خود بن کالا هم تهیه کرده است.

این همکار بهزیستی بیان می‌کند: ما از عملکرد مدیرکل، رئیس شهرستان و معاون پشتیبانی راضی نیستیم. درست نیست مدیران ما کم‌کاری‌ و عدم تلاش خود برای دریافت بودجه بالاتر را با کاهش پاداش کارکنان شایسته پاداش و توزیع آن بین همه پرسنل جبران ‌کنند.

یکی دیگر از کارکنان بهزیستی می‌گوید: پاسخ مدیرکل در واکنش به اعتراضات همکاران، قانع کننده نیست. هم جوابیه‌ ارسال شده در گروه تلگرامی و هم نامه‌ دو برگه‌ای که در اتوماسیون اداره و با عنوان شفاف‌سازی ارسال کرده‌اند بیش از پیش سرخورده و دلسردمان کرد.

او ادامه می‌دهد: همکاران به میزان و نحوه پرداختی‌ها و تبعیضی که در پرداخت پاداش آخر سال صورت گرفته، اعتراض دارند اما مدیر در جوابیه‌ای که در تلگرام گذاشته شد به اشل‌ حقوقی اشاره کرده، این در حالیست که اعتراض ما به حقوق نیست. ما خودمان می‌دانیم که بهزیستی یکی از دستگاه‌های دارای پایین‌ترین حقوق و مزایاست. موضوع اصلی اعتراض اخیر ما، تبعیض است.

وی می‌افزاید: در نامه اتوماسیون اداره نیز نوشته‌اند هر کارمند طی سال ۴۰ میلیون تومان پاداش دریافت کرده، این در حالیست که بخش زیادی از این مبلغ، حقوق ماهانه افراد است که ایشان موظف به پرداخت آن بوده ولی حالا همه آن را جمع زده و به حساب پاداش آخر سال ما می‌گذارند.

یکی از مددکاران در شرف بازنشستگی بهزیستی ابراز می‌کند: از آنجایی که دلسوزی در ذات کارکنان بهزیستی است همه همکاران در ماجرای اساس‌کشی پارسال بهزیستی و انتقال از سبزه‌میدان به ساختمان به مینودر کمک کردند و بسیاری از آنها به اندازه چند کارگر کار کردند اما وقتی آخر سال دستمزدشان اینگونه داده شد خستگی در جان همه ماند. حالا هم همکاران دلسرد شده و می‌گویند در مواقع نیاز اداره، ما دیگر چنین تعامل و انعطافی نخواهیم داشت.

یکی دیگر از آقایان شاغل در بهزیستی هم خاطرنشان می‌کند: از زمان مشاهده این تبعیض و مدل جوابیه مدیرکل، گرد ناامیدی و دلخوری شدید بین همکاران پاشیده شده. کسی انگیزه‌ای برای کار کردن ندارد‌. همه می‌گویند کار کردن چه فایده‌ای دارد وقتی پس از این همه سال کار صادقانه، دیده نمی‌شویم.

خبرنگار: رویا بابایی

انتهای پیام/
رویا بابایی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز