خبرگزاری کار ایران

معاون دادگستری استان عنوان کرد؛

پیشگیری از موقوفه‌خواری در قزوین با اجرای قانون حدنگار

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۴۷۳۰

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: به منظور صیانت از اراضی موقوفه این اراضی نیز باید به صورت صد در صدی در تمام نقاط جغرافیایی استان با اجرای کاداستر سنددار شوند تا از برخی مصادیق موقوفه ‌خواری که در برخی از نقاط استان شاهد آن هستیم، پیشگیری شود.

به گزارش ایلنا، علی فولیان در جلسه کارگروه استانی پیگیری اجرای بهینه و کامل قانون حدنگار کاداستر استان قزوین گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید در طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی خود، اجرای قانون حدنگار را به‌عنوان یک اولویت مورد توجه قرار دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین بیان کرد: یکی از دلایل تعرض و تصرف حقوق موقوفات که منجر به طرح پرونده‌ در دستگاه قضایی نیز می‌شود، وجود اسناد عادی و غیررسمی است.

این مقام قضایی استان با بیان ضرورت افزایش آگاهی‌های عمومی نسبت به کارکرد، آثار و دستاوردهای وقف، تصریح کرد: وقف نه تنها مانعی برای عمران و آبادانی نیست بلکه عاملی برای رشد و شکوفایی و آبادانی در بسیاری از نقاط شهری استان و کشور محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: حمایت از زندانیان و خانواده‌های آن‌ها، اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها در حمایت از نهاد خانواده و فرزندان طلاق، کارآفرینی و ایجاد اشتغال و اعطای تسهیلات برای جوانان از جمله کارکردهای وقف است.

فولیان گفت: برخی از دستگاه‌ها اراضی موقوفات را در تصرف داشته اما قرارداد اجاره ندارند که این تصرفات غیرقانونی است و برخی از مدیران دستگاه‌ها هیچ عزم جدی در پرداخت حقوق موقوفات ندارند و از طرفی متقاضی دریافت سند رسمی هستند در حالی که دستگاه‌ها زمانی می‌توانند از طریق دریافت سند رسمی، مالکیت اموال خود را تثبیت کنند که حقوق موقوفه را پرداخت کرده باشند.

دبیر کارگروه استانی کاداستر استان قزوین افزود: همه دستگاه‌هایی که اموالشان با موقوفه تداخل پیدا کرده می‌توانند در نشست‌های روز یکشنبه اداره کل اوقاف با طرح موضوع و شناسایی موانع موجود با مساعدت مدیران و مسئولان اداره اوقاف، راهکارهای مناسب برای حل و رفع مسائل موجود را اتخاذ کنند.

وی بیان کرد: قیمت‌گذاری‌ها باید منطبق بر واقعیت بوده و چنانچه دستگاه‌ها اجاره‌های معوق دارند می‌توانند از محل‌های پیش‌بینی شده قانونی پرداخت را انجام دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین درباره اراضی دستگاه‌های دولتی که با حقوق موقوفات تداخل دارند و یا دستگاه‌هایی که اموال موقوفه را بدون هیچ قراردادی در تصرف دارند، نیز یادآور شد: این دستگاه‌ها باید ظرف مهلت یک ماه با مدیران و متولیان اداره اوقاف قرارداد اجاره را تنظیم کنند و پس از تعیین و تکلیف اموال مشاعی با اوقاف سند اجاره اعیانی را اخذ کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز