خبرگزاری کار ایران

معاون مشارکت‌های اجتماعی کشور:

تشکل‌های مردم نهاد سه برابر پول یارانه‌ها به جامعه کمک می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۱۱۵

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور گفت: در نظام مشارکت اجتماعی، حمایت مردم برای افزایش رفاه و تامین اجتماعی در جامعه شاخص مهی است، در کشور ما این شاخص خوب است و تشکل‌ها بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اقتصاد فعال دارند و درواقع اینجا مردم سه برابر پول یارانه ها کمک می‌کنند که نشان می‌دهد مردم پای کار هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، نشست تشکل‌های مردم نهاد استان عصر امروز در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد.

محسن ولیئی در این نشست گفت: سازمان‌های مردم نهاد نجات‌دهندگان اجتماعی و فرشتگان روی زمین هستند که در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند و از مردم و نیازمندان دستگیری می‌کنند، اگر این‌ها نبودند جان خیلی از انسان‌ها در خطر بود.

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور ادامه داد: دولت و حاکمیت به نقش تشکل‌های مردم نهاد واقف است، مشروعیت هر نظامی در جامعه به مقبولیت آن نزد مردم وابسته است، ممکن است در نظام‌های سیاسی درصد مشارکت در انتخابات کم یا زیاد شود، اما مشروعیت اجتماعی نظام، مشروعیت حاکمیت را تایید می‌کند.

این مسئول ادامه داد: قزوین از استان‌های بسیار خوب است و وضعیت سازمان‌های مردم نهاد در دوره کنونی رشد پیدا کرده، یک‌هزار و ۸۴۹ تشکل مردم نهاد در استان وجود دارد که در حوزه‌های مختلف فعال هستند که برای استانی با ۶ شهرستان قابل قبول است.

وی عنوان کرد: برگزاری دوره‌های توانمندسازی برای تشکل‌ها ضرورت دارد، معمولا مدیریت‌ها به‌روز نیست و از این رو دنبال راه‌اندازی مجدد رشته دانشگاهی مدیریت سازمان‌های مردم نهاد هستیم.

ولیئی اظهار کرد: بازرسان سازمان‌های مردم نهاد باید آموزش ببیند و کمک کننده مدیرعامل باشند، همچنین لازم است در استانداری میز تشکل‌ها راه‌اندازی شود تا کارشناسان نهادهای مختلف در مدت زمان تعیین شده در آنجا مستقر شده و به پرسش‌های تشکل‌ها پاسخ دهد.

وی اضافه کرد: شعبه امور مالیاتی و حل اختلاف و میزهای تشکل برای سازمان‌های مردم نهاد شکل گرفته و به دنبال این هستیم در استان‌ها هم این موارد فعال شود.

استفاده از ظرفیت مسئولیت اجتماعی صنایع برای تشکل‌های مردم نهاد

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور گفت: می‌توان از ظرفیت مسئولیت اجتماعی صنایع و بانک‌ها برای تشکل‌های مردم نهاد استفاده کرد و استانداری می‌تواند واسط باشد.

وی ادامه داد: غربالگری و سطح‌بندی تشکل‌ها هم از مواردی است که پیگیر آن هستیم تا تشکل‌های فعال و غیرفعال احصاء شوند و با ایجاد ارتباط بین تشکل‌ها نهضت همکاری اجتماعی ایجاد شود و سازمان‌های مردم نهاد به یک الگو تبدیل شود.

این مسئول بیان کرد: جنس سمن‌ها مطالبه‌گری است، حتی براساس آئین‌نامه دادرسی، تشکل‌ها می‌توانند درصورتی که نهادها و دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نکنند، دادخواست تعیین کرده و شکایت کنند.

وی ادامه داد: انتخابات تشکل‌های مردم نهاد هر دو سال یک بار برگزار می‌شود که درحال حاضر در مرحله برگزاری است و انتظار مشارکت بالا داریم.

ولیئی ادامه داد: وزارت کشور اعتباراتی دارد که برای کاهش یا رفع آسیب‌های اجتماعی تخصیص پیدا می‌کند، البته در قالب کمک بلاعوض نیست؛ بلکه در قالب همکاری با کارگروه‌های تعریف شده است.

وی بیان کرد: برخی سمن‌ها در سطح ملی بسیار قابل و توانا هستند که می‌توان پیگیر ایجاد نمایندگی آن‌ها در استان شد تا از خدمات آن‌ها استفاده شود، این طرح برای ۱۰ استان اجرا شده و می‌توان در قزوین هم پیگیری کرد.

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور ادامه داد: تمدید مجوز تشکل‌ها را می‌توان ۴ ساله درنظر گرفت، برای نماینده تشکل‌ها هم از طرف استانداری حکم یک ساله صادر می‌شود و به روند اداری زیادی نیاز ندارد. 

وی عنوان کرد: قانون تشکل‌ها در کمیسیون شوراها بررسی شده و ۹۱ ماده دارد و درمجموع نسبت به قانون موجود بهتر است.

این مسئول اظهار کرد: می‌توان از تشکل‌ها در جایگاه مشورتی و در کارگروه‌های متناسب با تخصص آن‌ها برای تصمیم‌سازی استفاده کرد.

وی اضافه کرد: جایگزین خانه‌های سازمان‌های مردم نهاد درحال بررسی است و امیدواریم مرکزی برای سمت،های استاند ایجاد شوز که مرکز هماهنگی کارکردهای بهتری نسبت به قبل داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز