خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

برای توسعه کمی و کیفی تشکل‌های کارگری قزوین برنامه‌ریزی شده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۸۹۹۳

وضعیت کنونی تشکل‌ها مطلوب نیست

معاون روابط کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: چالش کمبود تشکل‌ها نسبت به جمعیت کارگری و واحدهای تولیدی استان دیده شده، شاید در گذشته در این حوزه آنطور که باید فعالیت نشده و وضعیت مطلوب نیست، اما یکی از محورهای ما توسعه کمی و کیفی تشکل‌ها است و برای رفع این چالش برنامه‌ریزی شده است.

سید جلیل حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به اهمیت و جایگاه تشکل‌های کارگری گفت: سه جانبه‌گرایی مهمترین سیاست و راهبرد معاونت روابط کار در استان است و برای ارتقای فرهنگ کار و بهره‌وری، رونق اقتصادی و حفظ شأن و منزلت جامعه کارگری داشتن تشکل کارگری ضرورت دارد.

معاون روابط کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین عنوان کرد: تشکل‌ها، نماد سه جانبه‌گرایی بوده و 9 نفر در هیأت تشخیص و 5 نفر در هیأت حل اختلاف استان به عنوان نماینده کارگران حضور دارند.

وی ادامه داد: با حضور شرکای اجتماعی کار، 2 هزار و ۴۸۷ دادخواست را رسیدگی کردیم و میانگین زمان رسیدگی که در سال‌های گذشته 70 روز بود به 18 روز کاهش پیدا کرد.

این مسئول بیان کرد: در کمیته بررسی و تطبیق مشاغل سخت و زیان‌آور هم نمایندگان کارگران حضور دارند و تاکنون 5 هزار و ۹۷۶ عنوان شغلی در مراجع بدوی و ۲۱۲ عنوان شغلی در تجدید نظر بررسی شده است.

فعالیت بیش از 100 تشکل مرتبط با حوزه کارگری در استان

وی با بیان اینکه فعالین حوزه کارگری استان در شوراهای عالی هم حضور دارند گفت: شوراهای عالی برای کارگران سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی می‌کنند.

حسینی با اشاره به فعالیت تشکل‌های کارگری در استان عنوان کرد: 37 شورای اسلامی کار، ۶۲ انجمن صنفی و ۵ کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرستان‌ها فعال است و حدود ۵۰ هزار و ۴۰۸ کارگر استان در این موارد عضو هستند.

وی با بیان اینکه به تشکل‌ها باور داریم گفت: با توجه به اهمیت تشکل‌های کارگری، بعد از گذشت بیش از یک دهه، برای اولین بار کارفرمایانی که تمکین نکردند به دادگاه معرفی شدند و کمیته مشترکی هم شکل گرفته که برای توسعه تشکل‌ها اقدام می‌کند.

این مسئول درباره فعالیت کمیته ماده 22 برای حمایت از تشکل‌های کارگری عنوان کرد: شاید پیش از این وجود نداشت اما در سال ۱۴۰۲ در پی اخراج یکی از نمایندگان کارگری جلسه این کمیته تشکیل داده شد.

آینده تشکل‌های کارگری قزوین را مطلوب می‌بینم

وی با تاکید به اهمیت تشکل‌ها ظهار کرد: دغدغه شرکای اجتماعی کار دغدغه ما هم هست، تشکل‌های خوبی در استان داریم و نمایندگان کارگری استان در سطح ملی نقشی پویا دارند.

حسینی ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته و فعالیت‌‎های ترویجی، در برخی واحدهای استان که قدمت طولانی هم دارند مانند لوازم خانگی پارس شورای اسلامی کار تشکیل شده و چشم‌انداز آینده را مطلوب می‌بینم.

معاون روابط کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با اشاره به اهمیت رعایت اصل سه‌جانبه‌گرایی گفت: در حوزه کارگری کارگر، کارفرما، دولت و قوانین دخیل است، تصمیمات ما سه جانبه بوده و قانون هم شاخص است؛ البته در برخی موارد شاید نقص، سکوت قانون یا عدم اشراف به قانون وجود داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز