خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره کل امور مالیاتی لرستان:

94 درصد درآمدهای استان ناشی از مالیات است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۷۶۴

سرپرست اداره کل امور مالیاتی لرستان با اشاره به رشد 109درصدی وصول درآمدهای مالیاتی در استان گفت: 94 درصد درآمدهای استان ناشی از مالیات است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الله صالحی روز یکشنبه - دوازده شهریور ماه - در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به میزان وصولی مالیاتی استان، اظهار داشت: وضعیت کشور در سال‌های اخیر تحت تاثیر تورم و رکود اقتصادی با چالش‌هایی مواجه شده و اقتصاد تک محصولی و وابستگی به نفت نیز در سال‌های گذشته آسیب‌های اقتصادی بسیاری به کشور وارد کرد که همین امر سبب شد نتوانیم سیاست‌های اقتصادی را به خوبی در کشور اجرا کنیم.

وی افزود: به‌رغم اینکه ایران از صادرکنندگان نفت است اما در تعیین قیمت آن نقش قاطعی ندارد و کاهش قیمت نفت به اعتقاد کارشناسان هزینه استخراج و استحصال آن را هم پوشش نمی‌دهد.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی لرستان با بیان اینکه تحریم‌ها به واسطه نظام سلطه صادرات نفت را تحت تأثیر قرار داده و نتوانسته جایگاه خود را از نظر تأمین درآمدها ایفا کند، بیان کرد: مالیات یکی از مهمترین منابع درآمدی کشورها و از جمله جمهوری اسلامی محسوب می‌شود چرا که از مسائل اقتصادی تأثیرپذیر نیست و به همین دلیل بسیاری از کشورها تلاش دارند درآمد خود را از مالیات کسب کنند.

صالحی با اشاره به نقش مهم مالیات در تبیین بودجه، گفت: رسانه‌ها نقش مهم و محوری در این زمینه دارند و باید از این ظرفیت در پیشبرد اهداف نظام به ویژه در مورد مسائل اقتصادی بهره‌گیری کرد.

وی با بیان اینکه در ۱۰ سال اخیر نامگذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری براساس مسائل اقتصادی کشور بوده است، تصریح کرد: با توجه به انقلاب ایران در سال ۵۷ و کوتاه شدن دست استکبار از منافع کشور و ترس از صدور انقلاب به کشورهای دیگر، از همان سال‌ها جنگی علیه جمهوری اسلامی شروع شد که علاوه بر جنگ هشت‌ساله و دفاع مقدس، کشور از نظر اقتصادی تحت تحریم‌های شدید نیز قرار گرفت.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی لرستان خاطرنشان کرد: تحریم‌های اخیر به اذعان کارشناسان بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه کشور بوده اما با هدایت‌های داهیانه مقام معظم رهبری، دشمنان نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند و به همین دلیل سراغ جنگ اقتصادی رفتند که در این بخش نیز با تاکنون موفق نبوده‌اند.

صالحی اظهار داشت: درسال‌های اخیر با اجرای طرح جامع مالیاتی و قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی که اجرا شد بسیاری از خواسته‌های مالیاتی مردم جامه عمل پوشیده شد.

وی با اشاره به فعال بودن ۶۰ سامانه جامع امور مالیاتی برای جمع‌آوری اطلاعات فعالان مالیاتی افزود: بانک اطلاعاتی خوبی در این زمینه تهیه شده که تحقق عدالت مالیاتی را منجر شده است.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی لرستان عنوان کرد: این سامانه باعث شفافیت اقتصادی شده و اطلاعات فعالیت‌های مودیان مالیاتی بر روی پرونده الکترونیکی آن‌ها ثبت می‌کند و مالیاتی که وصول می‌شود کاملا حساب شده است.

وی با اشاره به تبصره ماده ۱۰۰ که استقبال خوبی از آن شده است، بیان کرد: این تبصره بر اساس اطلاعات مودیان بوده و منجر به قطعی شدن مالیات‌ها شده و هزینه‌های جانبی را برای مودیان کاهش می‌دهد و با استفاده از این ظرفیت، وقت‌های اضافه برای مبارزه با فرار مالیاتی و رسیدگی به سایر پرونده‌ها افزایش خواهد یافت که منجر به عدالت اجتماعی و کاهش اختلاف بین مودیان و سامانه جامع امور مالیاتی می‌شود.

صالحی گفت: همچنین جریان گردش کالا چه از لحاظ کالاهای وارداتی و چه تولیدی، به دقت بررسی و ثبت اطلاعات آن‌ها منجر به جلوگیری از قاچاق و احتکار کالا می‌شود.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی لرستان سال گذشته ۱۶ هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال جمع کل وصولی‌های استان لرستان بود که نسبت به سهمیه پیش بینی شده، ۱۰۹.۷ درصد تحقق یافت و در مقایسه با سال ۱۴۰۰ تقریبا ۴۹ درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: همچنین در پنج ماهه اول امسال، کل وصولی استان ۷ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال بوده که با ۸۰ درصد تحقق، رشد ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته است.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی لرستان خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی استان و میزان نقش درآمدهای مالیاتی، سهم لرستان نسبت به سهمیه کشور ۲۸ صدم درصد از کل درآمدهای مالیاتی کشور در پنج ماهه امسال بوده است.

وی اظهار داشت: کل درآمدهای مصوب استان که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تعیین می‌کند، ۲۳ هزار و ۶۷۸ میلیارد ریال بوده که سهم مالیات از این مبلغ ۲۲ هزار و ۳۲۵ میلیارد ریال معادل ۹۴.۰۳ درصد از کل درآمد استان از مالیات بوده است.

صالحی افزود: سال گذشته کل درآمد مصوب استان ۱۷ هزار و ۱۷۷ میلیارد ریال بوده که امسال سهم درآمد استان از محل مالیات ۴۴.۰۱ افزایش یافته است.

وی با اشاره به نقش مالیات در تامین درآمدهای استان، تصریح کرد: درآمدهای استان نیز در پنج ماهه نخست امسال، ۴.۰۲ درصد افزایش یافته است.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی لرستان درباره وصول عوارض ارزش افزوده عنوان کرد: عوارض ارزش افزوده عوارضی است که به حساب خزانه واریز می‌شود که به صورت تجمیعی سهم استان مشخص و براساس شاخص جمعیت بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: سال گذشته از محل پرداخت عوارض ارزش افزوده، مبلغ ۲ هزار ۵۰۵ میلیارد و ۶۶۹ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۴۸۶ ریال برای عمران و آبادانی شهری به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان واریز شد.

صالحی گفت: همچنین طی پنج ماهه نخست امسال تاکنون مبلغ ۶۰۷ میلیارد ریال از محل پرداخت عوارض ارزش افزوده به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر استان واریز شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز