خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

طرح ناکام کنترل اجاره مسکن در یزد/صاحب‌خانه ها و بنگاه‌های املاک توجهی به کنترل دستوری اجاره بها ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۰۹۲۲

بازار اجاره مسکن این روزها وضعیت آشفته‌ای دارد و در حالی مصوبه افزایش سقف ۲۵ درصدی برای اجاره‌بها تعیین شده که بررسی‌های میدانی و محاسبات آمار و ارقام مربوط به اجاره‌بها نشان از ناکامی این طرح در استان یزد دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، در آغاز سال ۱۴۰۲ برخلاف سال‌های گذشته هزینه اجاره‌بهای واحدهای مسکونی به نسبت قیمت واحدهای مسکونی افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشت و شاهد عدم همخوانی رشد اجاره‌بها با درآمد خانوارها هستیم.

شورایعالی مسکن هم، میزان افزایش نرخ اجاره‌بها‌ را مصوب می‌کند، اما هیچ مالکی از نرخ‌های اعلامی دولت تبعیت نمی‌کند، بنگاه‌های املاک هم در این زمینه با مالکان همراه هستند و هیچ نظارتی بر روند کار آن‌ها نیست.

ودیعه‌ و اجاره‌ها هر سال به دلخواه مالکان بالا می‌رود و این را با چرخ در سایت‌هایی که مردم خانه و مغازه خود را برای اجاره یا رهن در آنها گذاشته‌اند، می‌توان فهمید.

ورود دولت هم محدود به تعیین نرخ رشد اجاره نیست و ایجاد سامانه عقد قرارداد نیز از کارهای دیگر دولت است تا مؤجر و مستأجر نیازی به رفتن به بنگاه نداشته باشند و قرارداد خود را به صورت رایگان ثبت کنند؛ اما اجرای این طرح کافی نیست و تاثیری در کاهش اجاره بها ندارد.

اجاره‌نشینی ۳۵ درصدی مردم یزد

آمارها حکایت از اجاره نشینی ۳۵ درصدی مردم یزد در این شهر جهانی دارد و مسئولان استان می گویند برای تامین مسکن و رفع نیاز مستاجران باید ۵۰ هزار واحد مسکونی تامین شود تا رقم اجاره نشینی کاهش داشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد با بیان اینکه برنامه‌هایی در راستای تامین این نیاز در دست اجرا است که قطعا با توجه به توقف ساخت مسکن در سالهای گذشته، زمان‌بر خواهد بود گفت: در حال حاضر عرضه و تقاضا در بازار مسکن منطقی نیست.

محمدجواد ابوالحسینی ادامه داد: یکی از سیاست‌های دولت در کنار اعمال محدودیت در افزایش نرخ اجاره بها و نظارت دقیق بر افزایش ۲۰ درصدی افزایش نرخ در یزد با نظارت دقیق دستگاه‌های متولی و اتاق اصناف، ساخت مسکن جدید است که با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن در حال اجرا است.

وی در مورد بحث افزایش بی رویه نرخ اجاره بها در یزد به ایلنا گفت: کمبود خانه یکی از مشکلاتی است که به این افزایش نرخ دامن زده است اما با سیاست‌های دولت برای تعیین مالیات بر خانه‌های خالی قطعا مالکان به سمت اجاره دادن می‌روند و با افزایش عرضه، قیمت‌ها نیز متعادل‌تر خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه مالیات تعیین شده برای مالکان خانه‌های خالی انگیزه اجاره دادن ایجاد می‌کند افزود: یکی دیگر از اقدامات خوب انجام گرفته در حوزه مسکن راه‌اندازی سامانه وزارت راه و شهرسازی برای اجاره کردن منازل بدون مراجعه به بنگاه‌ها است که از این طریق مردم می‌توانند خانه مورد نظر را اجاره کرده یا اجاره بدهند و با حذف بنگاه‌ها با قیمت پایین‌تر قرارداد اجاره منزل را امضا کنند.

طرح ناکام کنترل اجاره مسکن در یزد/صاحب‌خانه ها و بنگاه‌های املاک توجهی به کنترل دستوری اجاره بها ندارند

۲۰ هزار خانه خالی یزد مالیات می‌دهند

وی پایان تیرماه را آخرین مهلت اجاره دادن ۲۰ هزار خانه خالی شناسایی شده در استان اعلام کرد و گفت: در غیر این صورت مالکان باید مالیات پرداخت کنند.

معاون استاندار یزد در خصوص اقدامات استان برای کنترل اجاره بها اظهار داشت: پیرو مصوبات شورای عالی مسکن کشور در راستای موضوع ساماندهی اجاره بها در استان؛ جلسه‌ای با مقامات قضایی، اطلاعاتی و دستگاه‌های مسئول تشکیل شد و تصمیمات مهمی مبتنی بر مصوبات هیئت دولت گرفته شد.

وی با بیان اینکه بر اساس دستورات رئیس جمهور، حداکثر افزایش نرخ اجاره بها در استان‌هایی همچون یزد، ۲۰ درصد است، اعلام کرد: اطلاعات ۲۰ هزار خانه خالی شناسایی شده استان به زودی در اختیار اداره کل امور مالیاتی استان قرار می‌گیرد و از ابتدای تیر ماه پیامکی در خصوص دریافت مالیات به مالکان ارسال می‌شود.

ابوالحسینی با بیان اینکه این اقدام بر اساس مصوبه مجلس بوده و توسط دولت قطعاً اجرایی خواهد شد گفت: افرادی که دارای خانه خالی هستند در صورت عدم تمایل به پرداخت مالیات مربوطه، باید اقدام به اجاره منازل خود کنند.

رئیس جمهور باید در مورد اجاره‌ها به مجلس پاسخ دهد

محمدرضا صباغیان بافقی؛ نماینده بزرگترین حوزه انتخابیه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه شاهد افزایش نجومی اجاره بها هستیم و دولت باید فکری به حال مستأجران کند گفت: افزایش اجاره بها کمر مردم را شکسته است و ما باید درباره گرانی‌ها از رئیس جمهور سئوال کنیم.

وی با بیان اینکه در مجلس نیز بابت گرانی‌ها تذکر داده‌ام اظهار داشت: متاسفانه بازار اجاره مسکن رها شده و عده‌ای از مشاوران املاک با همراهی برخی از مالکان به دنبال سودجویی هستند و در میدان اجاره بها یکه تازی می‌کنند.

صباغیان با اشاره به اینکه افزایش اجاره بها کمر مردم را شکسته است، ادامه داد: ما باید به حوزه‌های انتخابیه سرکشی کنیم و پیگیر امورات مردم باشیم و درد مردم را لمس کنیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه نرخ اجاره بها از آغاز سال جاری روند رو به رشد داشته و این مسئله موجب شده که خانواده‌ها برای پیدا کردن مسکن اجاره‌ای دچار مشکلات بسیاری شوند.

وی با بیان اینکه اینکه در شرایط کنونی بیش از دو سوم درآمد خانواده‌ها صرف پرداخت اجاره خانه می‌شود، افزود: این مسئله نشان دهنده وضعیت نگران کننده معیشت و اقتصاد خانواده‌ها است و قطعا باید برای کاهش این مشکلات فکری کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه افزایش نجومی اجاره بها با درآمد خانوارها تناسبی ندارد اظهار داشت: افزایش ناگهانی قیمت مصالح ساختمانی روی افزایش اجاره تاثیر دارد در حالیکه کسی پاسخگوی این وضعیت نیست.

وی با اشاره به عدم تبعیت بازار از مصوبه تعیین سقف مجاز اجاره بها عنوان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر به‌رغم تعیین نرخ مجاز افزایش کرایه خانه، بسیاری از مالکان قراردادهای خودشان را بیش از این میزان افزایش داده‌اند.

صباغیان با بیان اینکه راه حلی اساسی مشکل بازار مسکن برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا است تصریح کرد: مجلس با تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر سوداگری و سفته بازی تا حدی مسیر را برای دولت همواره کرده اما اگر دقیق و بی کم و کاست اجرایی نشود نمی‌توان کنترلی روی این موضوع داشت.

مصائب اجاره نشینی در شهر جهانی

به گزارش ایلنا، قطعا قشر اجاره نشین از طبقه متوسط به پایین هستند و در این وضعیت اقتصاد تورمی توانایی خرید خانه‌های خالی یزد را ندارند و از سویی دولت هم در ساخت مسکن کوتاهی داشته و دیگر امکان ساخت مسکن ارزان قیمت وجود ندارد اما راهکارهایی وجود دارد که می‌توان با تغییر نوع قرارداد ساخت نرخ مسکن را کاهش داد و در کنار ابزارهای کنترلی اجاره بها برای ساخت سرپناه مستاجران اقدام کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز