خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی خبرداد؛

راه‌اندازی آزمایشگاه بیولوژی مولکولی در تبریز برای تشخیص بیماری‌های آبزیان شمال غرب کشور

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۰۶۲۰

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: آزمایشگاه بیولوژی ملکولی (PCR) تشخیص بیماری‌های ویروسی آبزیان ویژه ماهیان سردآبی شمال غرب کشور در تبریز راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، امیر حسین بهداد، در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد: این آزمایشگاه در محل مجتمع آزمایشگاهی ملی و منطقه ای اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، استان های آذربایجان غربی، اردبیل و آذربایجان شرقی را زیرپوشش قرار می دهد.

وی ادامه داد: در این آزمایشگاه، نمونه های آزمایشی برای تشخیص، بیماری های خطرناکی چون سپتی سمی ویروسی خونریزی دهنده (VHS)، بیماری نکروز عفونی بافت های خون ساز(IHN) و نکروز عفونی پانکراس (IPN)  که در شمال غرب کشور بیشتر به علت پرورش ماهی قزل آلا مورد اهمیت می باشد، در حدود چهار ساعت قابل تشخیص خواهد بود.

بهداد افزود: پیش از این نمونه های آزمایشگاهی به تهران ارسال می شد و زمان ارسال و دریافت جواب های آزمایش زمان بر بود و موجب از دست رفتن زمان طلایی در کنترل سریع بیماری می شد؛ در حالی که نیاز به جواب فوری آزمایش برای جلوگیری از تلفات و تشخیص فوری بیماری های ماهیان سردآبی مثل قزل آلا وجود دارد.

وی گفت: سال گذشته یکهزار و ۳۳۱ مورد نمونه آزمایشی برای تشخیص بیماری های ویروسی یاد شده ماهیان سردآبی آذربایجان شرقی به مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور در تهران ارسال شد، ولی سال ۱۴۰۱تاکنون موردی از این بیماری ها در آبزیان استان گزارش نشده است.

مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان شرقی افزود: سال گذشته از نمونه های ارسالی فقط یک مورد بیماری  IHN مثبت شد و موارد دیگر همگی منفی بودند.

وی خاطر نشان کرد: با راه اندازی این آزمایشگاه قدم اساسی در خصوص بهداشت و امنیت غذایی ماهیان سردآبی در آذربایجان شرقی برداشته شد و با پیشگیری از بیماری از هدر رفت سرمایه های اقتصادی جلوگیری می شود.

وی یادآور شد: آزمایشگاه تشخیص ملکولی (PCR) که به روش RT-PCR  و RRT-PCR صورت می گیرد، یکی از پیشرفته ترین روش های تشخیص بیماری است که می تواند ۱۰۰درصد موارد منفی و ۹۹درصد موارد مثبت را درست نشان دهد و از نظر اپیدمیولوژی و سیربیماری دارای اهمیت است

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز