خبرگزاری کار ایران

همایون امیرزاده درمورد شورای خرید کتاب:

بخش خصوصی و دولتی، هرکدام براساس مولفه‌های مختص خود مورد حمایت قرار می‌گیرند

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۸۹۵

مشکلات بودجه باعثشده تا بخش عمده‌ای از زمانی که می‌بایست صرف برنامه‌ریزی‌های فرهنگی شود، معطوف به پیگیری‌های مستمر درخصوص جذب اعتبارات و منابع مالی لازم شود.

ایلنا: همایون امیرزاده(معاون اجرایی معاونت امورفرهنگی ارشاد) از سیاست‌های جدید ارشاد در بخش خرید کتاب و اعمال شفاف‌سازی و خبررسانی اقدامات این کمیته در مراحل مختلف خبر داد.

امیرزاده در این مورد به خبرنگار ایلنا گفت: باتوجه به اینکه رویکرد جدید در ارشاد و معاونت امور فرهنگی مبتنی بر شفاف‌سازی است تا از این طریق امکان ایجاد نقد سازنده در جهت کیفیت‌بخشی به امور مختلف ایجاد شود، برای اولین بار اعضای شورای خرید کتاب معرفی و رسانه‌ای شدند تا این امر افقی باشد بر سیاست‌ها و رویکردهای جدید ارشاد و معاونت فرهنگی.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا، بعد از معرفی اعضای این شورا، تلاش می‌کنیم اقدامات این کمیته را نیز به صورت شفاف اعلام کنیم تا همه‌گان، ازجمله صنوف نشر و مولفان از اقدامات صورت گرفته مطلع شوند. این رویکرد باعثایجاد اعتمادسازی نزد ناشران و اهالی قلم می شود و معیارها را به سمت نهادیه ساختن کیفیت سوق خواهد داد.

امیرزاده درمورد تاکید بر سیاست‌های ارزشی در این شورا افزود: یکی از سیاست‌های جدی ما در این دوره، حاکم شدن نگاه محتوامحور در انتخاب و خرید کتاب‌ها با رویکرد خدمات‌رسانی فرهنگی به آحاد جامعه است و یقینا آن بخش از کتاب‌ها که از محتوای غنی‌تری برخوردار هستند و می‌توانند نیازهای فکری و فرهنگی جامعه را تامین کنند، مورد نظر شورای خرید کتاب قرار گرفته و خریداری می‌شوند.

معاون اجرایی معاونت امور فرهنگی ارشاد، در پاسخ به این سوال که " آیا مشکلات مالی که پیشتر مسائلی را در بخش خرید کتاب ایجاد کرده بود حل شده یا خیر؟ " اظهار داشت: طبیعتا همچون گذشته، حمایت از مجموعه‌های پر تعداد و متنوع فرهنگی؛ ازجمله فعالان حوزه‌ی نشر، ارتباط تنگاتنگی با وضعیت مالی و بودجه دارد.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که مشکل کسری بودجه، یک مشکل فراگیر است و فقط مربوط به وزارت ارشاد نیست. البته انتظار متولیان فرهنگی این است که نگاه به بودجه‌های فرهنگی، نگاه هزینه‌ای نباشد؛ بلکه نگاه سرمایه‌ای باشد. با این وجود کماکان ما با مشکلات مالی مواجهیم و مطابق با گزارش‌هایی که پیشتر هم توسط معاونت امورفرهنگی ارائه شد، این مشکلات استمرار دارند.

امیرزاده افزود: متاسفانه مشکلات بودجه باعثشده تا بخش عمده‌ای از زمانی که می‌بایست صرف برنامه‌ریزی‌های فرهنگی شود، ناچارا معطوف به پیگیری‌های مستمر درخصوص جذب اعتبارات و منابع مالی لازم شود. البته در سیاست‌های جدید معاونت، ریل‌گذاری‌های هوشمندانه‌ای در دست اجراست که می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات بودجه‌ای را برطرف کند.

معاون اجرایی معاونت امور فرهنگی همچنین در پاسخ به این سوال که " آیا در تمیز دادن ناشران دولتی از ناشران خصوصی در تخصیص حمایت‌های خرید کتاب، مصر هستید؟ "، گفت: به هر تقدیر ما در فرایندی قرار گرفته‌ایم که بخش از بدنه‌ی دولت به عرصه‌ی نشر ورود پیدا کرده که در اصل نمی‌توان آن را منفی خواند.

وی ادامه داد: بخش دولتی تا جایی که به عنوان یک رقیب، در مقابل بخش خصوصی عرض‌اندام نکند، نه تنها مانع از پیشرفت و توسعه نیست بلکه می‌تواند هم‌افزا نیز باشد. نگرانی جایی پیش می‌آید که بخش دولتی با استفاده از امکانات ویژه، خودش را جایگزین بخش خصوصی کند و بخش خصوصی را به حاشیه براند.

امیرزاده اظهار داشت: مبنای سیاست‌های جدید معاونت فرهنگی ارشاد این است که بخش خصوصی و بخش دولتی براساس مولفه‌های مختص خودشان مورد حمایت قرار گیرند. مطمئنا این رویکرد، رویکردی متوازن و منطقی‌ست و ما به شدت امیدوار محقق شدن آن هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز