خبرگزاری کار ایران

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور مطرح کرد:

ما در کتابخوانی عقب‌مانده نیستیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۰۵۶۸

مهدی رمضانی گفت: ما در فضای مطالعه و کتابخوانی دچار عقب‌ماندگی نیستیم.

به گزارش ایلنا، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور، در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن اشاره به اینکه مراجعه به عدد سرانه کتابخوانی دیگر معیاری بر کتابخوان بودن یا نبودن مردم یک کشور نیست اشاره کرد: به طور مثال اگر یک نفر دو صفحه از یک کتاب فلسفی را در یک ساعت خوانده و فرد دیگری یک رمان عامه‌پسند را که نیاز به تفکر خاصی ندارد در یک ساعت خوانده منطق سنجش سرانه، کیفیت را در کجا جای داده است؟

وی از پیمایشی با همکاری ایسپا و دانشگاه تهران با موضوع «عادات خواندن ایرانیان» خبر داد و گفت: به زودی نتایج این پیمایش اعلام می‌شود که مبتنی بر سنجه‌های کیفی است و در آن به نتایج قابل توجهی دست یافته‌ایم.

رمضانی با تاکید بر اینکه ما در فضای مطالعه و کتابخوانی دچار عقب‌ماندگی عجیب و معناداری نیستیم افزود: حتما باید اقداماتی صورت بگیرد و فضایی فراهم شود که مواجهه مردم با کتاب بیشتر و عمیق‌تر شود و ما راه‌حل این موضوع را در بخش کودک و نوجوان می‌دانیم. افزایش ارتباط مدارس با کتابخانه‌ها، ایجاد زنگ مطالعه در مدارس و… می‌تواند از جمله راه‌حل‌هایی در این حوزه باشد که مدلی را هم در این زمینه طراحی کرده‌ایم و پیگیر اجرای آن هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور با اشاره به اینکه مراجعه به کتابخانه ارتباط معناداری با دسترسی دارد گفت: در کشور ما هر جایی که مردم دسترسی راحت‎تری داشته باشند مراجعه می‌کنند و این برخلاف عرف بین‌المللی است. در عرف بین‌الملل مردم برای کتابی که می‌خوانند ممیزی قائل هستند، یعنی هر کتابی را که در دسترس‌شان باشد نمی‌خوانند ولی در ایران اینطور نیست و مردم هر کتابی را که دم دستشان باشد جدا از اینکه محتوای داخلش چیست می‌خوانند و فقط انگیزه‌شان خواندن است.

وی با اشاره به تولید ناشران و کیفیت آثار آن‌ها افزود: ناشران همیشه به فکر فروش کتابشان هستند نه انبار کردن آن و ما باید برای افزایش کیفیت محتوا و فرم کتاب‌ها به دنبال راه‌حل‌هایی باشیم و نظارتمان را در این زمینه افزایش دهیم. ما هم در این زمینه کارگاه‌ها و جلسات حرفه‌ای برگزار کردیم، زیرا خودمان یک مصرف‌کننده بزرگ هستیم.

مهدی رمضانی با اشاره به سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: اساسا برگزاری نمایشگاه در جامعه نشاط ایجاد می‌کند. هر وقت فردی یک سال در نمایشگاه حاضر نشده حتما سال بعدش شرکت کرده است. ما می‌بینیم افرادی که ممکن است انتقاداتی را در فضای عمومی- سیاسی جامعه داشته باشند انگیزه حضور در نمایشگاه را دارند و این نشان‌دهنده این است که نمایشگاه از این نقطه عبور کرده و به سمت تعالی حرکت می‌کند، زیرا بستر و موضوع آن فرهنگ است و هر فرد با هر سیلقه‌ای را در بر می‌گیرد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و سامانه ketab. ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز