خبرگزاری کار ایران

قریشی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

پشت پرده تشکیل «ناتوی عربی – اسلامی – سُنی»/میزان موفقیت عربستان در جلب رضایت ترامپ علیه منطقه و ایران

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۸۴۰

تشکیل ناتوی عربی – اسلامی – سُنی توسط عربستان تنها نوعی یارکشی منطقه‌ای آن هم در ابعاد شکلی است اما هدف رئیس‌جمهوری آمریکا همانند گذشته فروش تسلیحات به ریاض خواهد بود.

«سیداصغر قریشی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل تشکیل و راه‌اندازی «ناتوی عربی – اسلامی – سنی» توسط عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: در سفر هفته آینده ترامپ به عربستان سعودی که قرار است دیداری بین وی و پادشاه عربستان برگزار شود، قرار است سناریویی با عنوان تشکیل و راه‌اندازی «ناتوی عربی – اسلامی – سنی» با حضور سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس که متشکل از «عبدالله دوم» پادشاه اردن، «محمد ششم» پادشاه مراکش، «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس‌جمهوری الجزایر، «الباجی قائد السبسی» رئیس‌جمهوری تونس و «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق است، رونمایی شود که گفته شده «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه هم احتمالاً در این نشست حضور دارد.

وی ادامه داد: هدف اصلی از تشکیل این جریان تا حد زیادی مقابله با ایران خواهد بود که البته پوشش آن مبارزه با تروریسم ارزیابی می‌شود. چراکه آنها مدعی هستند سه پروند یمن، عراق و سوریه از سوی ایران در حال مصادره شدن است و از این طریق می‌خواهند شکست‌های خود را به نوعی تطهیر کنند. عده‌ای بر این عقیده بودند که سودان در این پروژه حضور خواهد داشت و سعودی‌ها را همراهی می‌کند اما تجربه‌ سودان در پرونده یمن نشان داد که این کشور نمی‌تواند بیش از این حد با ریاض وارد همکاری‌های سخت‌افزاری و میدانی بشود. چراکه در پرونده یمن شاهد بودیم که سودان پس از مدتی، آرام آرام از همراهی کردن عربستان در یمن کنار کشید.

ترامپ بارها در فعالیت‌های انتخاباتی خود مسلمانان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را مورد خطاب قرار داد و شدیدترین توهین‌ها و برچسب‌ها را به آنها نسبت داد. از این جهت برگزاری چنین نشستی می‌تواند به عنوان دلجویی از آن کشورها باشد که فروش تسلیحات یکی از روش‌های دلجویی خواهد بود. البته باید منتظر بود و مشاهده کرد که آمریکا و عربستان در قضیه یمن چگونه با یکدیگر رفتار خواهند کرد؛ چراکه ایالات متحده در پرونده یمن بیشتر به دنبال هدف اصلی و سازمانی خود یعنی افزایش پرستیژ توسط هدف قرار دادن رهبران القاعده در یمن است اما زمانی که بحث از باب‌المندب به میان می‌آید، بدون تردید نقش آمریکا در پرونده یمن برجسته خواهد شد.

سفیر اسبق کشورمان در یمن با اشاره به اهداف آمریکا در برقراری روابط با عربستان، گفت: محور اصلی روابط آمریکا با سعودی‌ها (از گذشته تاکنون) موضوع فروش انواع تسلیحات نظامی به ریاض است. چراکه عربستان و قطر از سالیان گذشته وارد یک مسابقه تسلیحاتی نامشخص شده‌اند و باتوجه به سابقه اقتصادی و تجاری ترامپ، وضعیت فعلی یکی از برهه‌های مورد علاقه وی برای تجارت با عربستان است. اما نمی‌توان بحث تشکیل «ناتوی عربی – اسلامی – سُنی» را تنها به آمریکا و عربستان منتسب کرد؛ چراکه همراهی کشورهای دیگر در این بین یکی از محورهای مهم و حساس خواهد بود.

کشورهایی مانند کویت بدون تردید نمی‌توانند بیش از حالت فعلی با عربستان در مورد تشکیل چنین جریانی همکاری کنند، چراکه کویت در برهه‌ای به عنوان یکی از قطب‌های فعال در پرونده یمن به حساب می‌آمد که اصل میانجی‌گری در اختیار آن بود و در برخی از فراز و فرودهای پرونده یمن نقش بسزایی داشت. از این نظر باید وضعیت را به طوری جلو ببرد که پرستیژ آن مورد خدشه واقع نشود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قطر در حالت فعلی به عنوان رقیب عربستان شناخته می‌شود و اخوان‌المسلمین به عنوان محور اصلی اختلاف این دو کشور قلمداد می‌شود. تا جایی که رسانه‌ای مانند الجزیره قطر رسماً از اخوان المسلمین حمایت می‌کند. در مورد ارتباط عربستان با امارت هم باید توجه داشت که تنش میان این دو کشور در خصوص مسائل جنوب یمن، این پرونده را با مشکل روبه‌رو کرده است. تا جایی که عربستان تنها به حملات هوایی نقطه‌ای روی آورده و سناریوی اخیر آنها که در حالت فعلی هم ادامه دارد حمله به «منطقه الحدیده» است. از این جهت با توجه به شرایط کلی منطقه و بحث تشکیل جریانی به نام «ناتوی عربی – اسلامی – سنی» باید بگوییم که عربستان بیشتر به دنبال یارکشی در سطح کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس است تا بتواند کشورهای عربی – آفریقایی را برای ورود به چنین پروژه‌ای که اهدافش مشخص نیست، با یکدیگر متحد کند.                    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز