خبرگزاری کار ایران

مؤمنی در گفت‌وگو با ایلنا:

روسیه پیوند اقتصاد جنگ با ساختار کلان اقتصادی را دنبال می‌کند/ می‌توانیم شاهد «سایکس پیکوی دوم» در پرونده اوکراین باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۱۲۱۳

کارشناس مسائل روسیه گفت: روسیه در وضعیت کنونی به این نتیجه رسیده است که نمی‌تواند در این موقعیت، اقتصاد را با وجود تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا کنترل کند و به دنبال راه‌حل جدید است.

قاسم مؤمنی، کارشناس مسائل روسیه با اشاره به تغییر و تحولات رخ داده در کابینه روسیه و جایگزینی وزیر دفاع این کشور توسط ولادیمیر پوتین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: واقعیت این است که در شرایط کنونی هزینه‌های روسیه و اقتصاد جنگ که مسکو با محوریت اوکراین در آن غوطه‌ور شده به گونه‌ای است که حالا کرملین به فکر تغییر ساختار در این خصوص افتاده است و پوتین درست یک هفته پس از برگزاری مراسم تحلیف خود دست به تغییر کابینه زده است. مسأله این است که رئیس‌جمهوری روسیه در تغییرات مدنظر کرملین، سرگئی شویگو، وزیر دفاع سراپا نظامی خود را کنار می‌زند و به جای وی آندری بلوسوف را روی کار می‌آورد. نکته اینجاست که وزیر دفاع جدید روسیه اساساً در ارتش و ساختار نظامی روسیه خدمت نکرده و ما با یک وزیر دفاع کت و شلوار‌پوش روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: او یک اقتصاددان ماهر است و به نظرم پوتین با انتصاب بلوسوف شاید به دنبال تمام کردن جنگ باشد. او از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۰، بلوسف بر تحقیقات علمی متمرکز شد و سمت‌های گوناگونی را در مؤسسات تحقیقاتی دولتی برعهده داشت و در سال ۲۰۰۰ مدیرکل مرکز تحلیل اقتصاد کلان شد و بدین‌ ترتیب نیازهای عملی دولت را برآورده کرد. همچنین او از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ در سمت وزیر توسعه اقتصاد بوده و سپس به عنوان نماینده روسیه در «بانک اروپایی بازسازی و توسعه» و هم‌چنین به عنوان معاون در بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه فعالیت کرد. بلوسوف از سوی دیگر از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ در دفتر ریاست جمهوری به عنوان مشاور ولادیمیر پوتین در امور اقتصادی مشغول به کار بود و در سال ۲۰۲۰ هم به عنوان معاون اول نخست‌وزیر منصوب شد و تا چندی پیش گرداننده امور مربوط به معاون اولی بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این در حالیست که برخی دیگر از منابع اعلام کردند وزیر دفاع جدید روسیه به دلیل اشرافی که بر مسائل اقتصادی دارد عملاً به دنبال مدیریت اقتصاد جنگ و پیوند آن با روند کنونی ساختار اقتصادی مسکو است. واقعیت این است که وزیر دفاع نظامی با وزیر دفاع اقتصاددان تفاوت‌های زیادی دارند؛ او به نوعی جنگ را از حیث اقتصادی تحلیل می‌کند و به دنبال آن است که اقتصاد روسیه در شرایط فعلی را مدیریت کند. روسیه در وضعیت کنونی به این نتیجه رسیده است که نمی‌تواند در این موقعیت، اقتصاد را با وجود تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا کنترل کند و اینکه می‌گویند اگر غرب خطوط قرمز مسکو را رد کند، روسیه هم از تسلیحات اتمی استفاده خواهد کرد به این دلیل است که بتوانند فشارهای اقتصادی ناشی از این تحریم‌ها را با تهدید هسته‌ای پاسخ دهند.

مؤمنی در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا معتقدم که می‌توانیم شاهد یک سایکس پیکوی دوم باشیم؛ چراکه اوکراین عملاً نمی‌تواند به صورت مستقیم و انفرادی در مورد وضعیت فعلی جنگ تصمیم‌گیری کند و در این میان صرفاً این کشور را باید زمین بازی مجادله میان اروپا و آمریکا با روسیه بدانیم. بر این اساس در نهایت آمریکا و روسیه تصمیم گیرنده اصلی و مذاکره کننده نهایی خواهند بود و منافع خاص خود را دنبال می‌کنند. از این جهت معتقدم که روسیه و پوتین به دلیل فشارهایی که تجربه می‌کنند در نهایت مجبور به کنار آمدن با یکدیگر خواهند بود و احتمالاً پوتین می‌خواهد پرونده اوکراین را در سال جاری میلادی به نتیجه برساند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز