خبرگزاری کار ایران

ذاکریان در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل انتخاب عربستان و سرزمین‌های اشغالی به عنوان نخستین مقصد خارجی ترامپ

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۲۷۷

عمده دلایل سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان و سرزمین‌های اشغالی را باید مسائل نظامی و سیاسی مرتبط با خاورمیانه دانست اما تصمیم‌گیری در مورد یمن، عراق و سوریه از محورهای مهم دیگر خواهد بود.

«مهدی ذاکریان» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل سفر ترامپ به عربستان و سرزمین‌های اشغالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: اولین سفر خارجی دونالد ترامپ به عربستان و سرزمین‌های اشغالی را باید از جهات مختلف بررسی و تحلیل کرد. چراکه عمده مسائل و اشتراکات واشنگتن با تل‌آویو و ریاض در مسائل نظامی خلاصه می‌شود و در محور سیاسی هم، خاورمیانه شاهرگ تعاملات و مناسبات این مثلث سه ضلعی خواهد بود. در اینجا باید توجه داشت که جغرافیای غرب‌آسیا از حیث امنیتی، اقتصادی و سیاسی برای آمریکا اهمیت ویژه‌ای دارد و به طور کلی باید این منطقه را یک نقطه تاثیرگذار در جهان دانست.

وی افزود: بخشی از رشد اقتصادی ایالات متحده به صورت مستقیم به خاورمیانه مربوط می‌شود. به گونه‌ای که ورود ارتش این کشور در مناطق و کشورهای مختلف مساوی خواهد بود با فروش تسلیحات به کشورهایی مانند عربستان و حوزه خلیج فارس. از سوی دیگر اسرائیل و آمریکا در بخش خرید و فروش تسلیحات با یکدیگر همگرایی قدرتمندی دارند و این موضوع باعث انعقاد قراردهای تسلیحاتی مابین واشنگتن و تل‌آویو می‌شود.

دیدگاه ترامپ به عربستان بدون شک با اوباما تفاوت دارد. چراکه شاهد بودیم در زمان دموکرات‌ها قانون جاستا توسط ایالات متحده و علیه عربستان به تصویب رسید و در مورد برخی از پرونده‌ها مانند یمن هم، آمریکا اقدام به اعمال فشار بر ریاض کرده بود که در حالت فعلی چنین حالتی یا اتفاق نخواهد افتاد یا اینکه به پایین‌ترین سطح خواهد رسید. از این جهت است که فروش تسلیحات و کنشگری نظامی مشترک که در بطن خود مباحث اقتصادی را جای داده، در این میان یکی از دلایل سفر ترامپ به عربستان قلمداد می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به ابعاد پنهان شخصیت و سیاست ترامپ اظهار کرد: در نگاهی گذرا به سخنان ترامپ که در کمپین انتخاباتی وی در سال گذشته صورت گرفته بود، عده‌ای او را برهم زننده نظم نوین جهانی می‌خواندند اما پس از ورود به کاخ سفید شاهد بودیم که وی تا حدود زیادی از راهبردهای خود عقب‌نشینی کرد. در اینجا عده‌ای معتقد هستند که شخصیت ترامپ و به دنبال آن سیاست‌های وی خصوصاً در محور خارجی پنهان و غیر‌قابل پیش‌بینی است و از این جهت نمی‌توان سیاست‌های وی را گمانه‌زنی کرد. در اینجا باید بگویم که تنها شخص رئیس جمهور نمی‌تواند سیاست‌های مورد نظر را اجراء یا تعلیق کند بلکه ساختار سیاسی ایالات متحده بسیاری از موارد را به ترامپ تحمیل می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی از سیاست‌هایی که به ترامپ تحمیل خواهد شد را می‌توان رابطه استراتژیک با عربستان و اسرائیل، راهبرد در مقابل چین و روسیه و حتی برجام دانست. به گونه‌ای که قبلاً شاهد این بودیم که ترامپ حرف از پاره کردن برجام می‌زد اما امروز چنین عباراتی را از وی نمی‌شنویم. در این بین باید به موضوع‌هایی مانند هماهنگی‌های نهایی در خصوص نظم نوین خاورمیانه و حتی پرونده یمن اشاره کرد کرد که به احتمال زیاد محورهای گفت‌وگوی ترامپ با مقام‌های عربستان و اسرائیل خواهد بود. البته مباحثی مانند حماس و حتی سازوکار نظامی و میدانی در سوریه نیز در دیدار ترامپ و نتانیاهو مطرح خواهد شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز