خبرگزاری کار ایران

میرکوشش در گفت‌وگو با ایلنا:

تحولات میدانی و سیاسی اوکراین با ۳ سناریو روبه‌رو است/واشنگتن نمی‌تواند کمک به کی‌یف را نادیده بگیرد/ چینی‌ها بر اقتصاد متمرکز هستند، نه حمایت تمام‌قد از روسیه

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۷۶۲۰

کارشناس مسائل آمریکا گفت: اوکراین بر حمله به تجهیزات نظامی روسیه برای کم کردن توان آن و عمیق‌تر کردن شکاف‌های اجتماعی پشت جبهه در مسکو تمرکز دارد.

امیرهوشنگ میرکوشش، کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ابعاد تحولات میدانی اوکراین در سایه اختلافات داخلی ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: به نظر می‌رسد که ناتو هنوز یکی از محورهای اصلی جنگ اوکراین به شمار می‌رود. واقعیت این است که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی که در گذشته پیمان دفاع جمعی قلمداد می‌شد، حالا به یک پیمان نظامی - سیاسی تبدیل شده و به فرا آتلانتیک نگاه دارد. از سوی دیگر تبلیغات روسیه برای عدم ورود کشورهای شرق اروپا به ناتو بر ضد مسکو تمام شد؛ چراکه علاوه بر فنلاند و سوئد حالا بحث عضویت اوکراین در ناتو هم مطرح است. این در حالیست که با توجه به کمبود تجهیزات و تسلیحات، ارتش اوکراین توانسته به خوبی از خود دفاع کند. در این راستا روسیه به دنبال آن است تا بتواند مجدداً افکار عمومی داخل خود را به نفع سیاست‌های کرملین جهت‌دهی کند؛ به گونه‌ای که اخیراً یک کتاب درسی در خصوص جنگ اوکراین توسط روسیه چاپ شده تا بتوانند جوانان را به سمت عضویت در ارتش این کشور تحریک کنند که این مسئله را باید مهم تلقی کرد.

وی ادامه داد: در این میان شاهد آن هستیم که چندین کشتی جنگی روسیه توسط اوکراین مورد هدف قرار گرفته و غرق شده که این موضوع دو هدف را در درون خود دارد. نخست بحث حمله به تسلیحات و تجهیزات نظامی روسیه برای کم کردن توان آن است و دوم عمیق‌تر کردن شکاف‌های اجتماعی پشت جبهه در داخل روسیه خواهد بود. باید متوجه باشیم که جامعه روسیه هنوز تبعات و خسارات جنگ را درک نکرده اما در مقابل جامعه اوکراین آن را به خوبی لمس کرده است. این در حالیست که روس‌ها در میدان دست بالا را دارند و غرب هم تاکنون نتوانسته مشکلات تسلیحاتی اوکراین را برطرف کند و در داخل ایالات متحده هم در مورد تصویب بودجه برای ادامه حمایت‌ها از اوکراین اختلاف‌نظر وجود دارد. به صورت کلی در مورد جنگ اوکراین معتقدم که سه سناریو وجود دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: سناریوی اول این است که ترامپ به حاشیه رانده شود و کمک‌های آمریکا به اوکراین ادامه پیدا کند که مهم‌ترین این کمک‌ها ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ به کی‌یف است که روسیه بسیار از آن ترس دارد. این سناریو می‌تواند ضربات سنگینی را به مسکو وارد کند اما در مقابل برای اوکراین یک سناریوی بسیار مطلوب محسوب می‌شود. سناریوی دوم که نه مثبت است و نه منفی، عملاً یک سناریوی میانه به حساب می‌آید که باید آن را دوگانگی در خصوص تصویب کمک‌ها به اوکراین از سوی ایالات متحده بدانیم. توجه داشته باشید که در اروپا هم اختلاف نظرها بر سر این مسئله همچنان وجود دارد و به همین دلیل اوکراین در حالت دفاعی خواهد ماند. در این راستا روسیه اهرم فشار خود در دنباس را حفظ می‌کند ولی در کل این سناریو به صورت کامل به ضرر اوکراین نخواهد بود.

وی افزود: در نهایت باید گفت که دو طرف یکدیگر را به صورت پراکنده مورد هدف قرار می‌دهند و در این سناریو هم آمریکا و هم انتخابات ریاست جمهوری آتی آن می‌تواند آینده را مشخص کند. اما سناریوی سوم این است که ترامپ به صورت علنی و نهایی از سوی جمهوری‌خواهان به عنوان نامزد انتخابات معرفی شود؛ چراکه همچنان بحث ابطال مصونیت وی به دلیل وجود پرونده‌های متعدد قضایی مطرح است. در مقابل اروپا هم با مشکلات خاص خود دست و پنجه نرم می‌کند اما ارسال تجهیزات و تسلیحات را به صورت دست و پا شکسته هر طور که شده ادامه خواهند داد ولی روسیه هم در مقابل از این خلأ به نفع خود استفاده می‌کند. نکته مهم این است که اگر جنگ در سناریوی سوم تشدید شود، موج مهاجران به سمت اروپا به راه خواهد افتاد و از سوی دیگر مشکلات قاره سبز با ترامپ هم مجدداً رخ عیان می‌کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: نکته دیگر این است که اگر ترامپ تایید و در نهایت به عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده انتخاب شود، اوضاع به صورت کلی فرق خواهد کرد و حتی اروپا هم ممکن است از مواضع خود عقب بکشد. به هر ترتیب اوکراین در پلان کلی جنگ را ادامه خواهد داد ولی شکست روسیه در این شرایط دور از ذهن است. باید توجه داشت که ما در سالِ انتخاباتی ایالات متحده قرار داریم و اگر انتخابات برگزار شود به نظرم دوگانگی در مورد کمک به اوکراین از بین خواهد رفت. ایالات متحده کمک به اوکراین را نمی‌تواند نادیده بگیرد و معتقدم که این کمک به صورت کامل قطع نخواهد شد. آمریکا و اروپا در این راستا با یکدیگر متحد هستند و به یکدیگر نیاز دارند ولی هرچه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم تبلیغات منفی بیشتر خواهد شد و پیروزی ترامپ هم بدون شک به این پرونده ضربه خواهد زد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر روسیه از این جنگ پیروز بیرون بیاید مطمئناً اروپا و به خصوص شرق این قاره امنیت نخواهد داشت. توجه داشته باشید که روسیه صرفاً به دنبال شرق اوکراین نیست بلکه مسکو به دنبال تصرف کردن کل خاک اوکراین خواهد بود و این به معنای تهدید اروپا و شرق این قاره است. به نظرم جنگ اوکراین برای غرب بسیار استراتژیک‌تر از جنگ غزه است و به همین جهت معتقدم که این پرونده به زودی تمام خواهد شد ولی مسأله اوکراین برای غرب همچنان مهمتر خواهد بود. اینکه در این راستا برخی‌ اعلام می‌کنند چین به سمت حمایت تمام قد از روسیه خواهد رفت اساساً نادرست است. چینی‌ها نقشه راه خود را تا سال ۲۰۴۹ ترسیم کردند و تا آن موقع ممکن است کمک‌های مقطعی را انجام دهند اما تمام تمرکز چین به رشد اقتصادی خود متمرکز شده است. از منظر دیگر، پکن با آمریکا هم در یک راستا روابط اقتصادی دارد و نمی‌خواهد این روند را دستخوش تهدید و تغییرات منفی قرار دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز