خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

برگزاری احتمالی انتخابات اوکراین تاثیری بر خروجی جنگ به نفع کی‌یف ندارد/ اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود، پرونده کی‌یف به نفع مسکو بسته خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۰۹۶

کارشناس مسائل اروپا گفت: تحلیلگران معتقدند که غرب برای برگزاری انتخابات به کمک کی‌یف خواهد رفت اما اروپایی‌ها اعلام کردند درخواستی از سوی اوکراین برای تأمین مالی انتخابات دریافت نکرده‌اند.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا با اشاره به برگزاری احتمالی انتخابات زودهنگام در اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اوکراین بر اساس موعد انتخاباتی که از گذشته معین شده بود باید در سال ۲۰۲۴ انتخابات ریاست جمهوری برگزار کند اما به دلیل اعلام حکومت نظامی از سوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور، عملاً نمی‌توان چنین انتخاباتی را متصور بود. همچنین بر اساس اعلام مشاوران رئیس‌جمهوری اوکراین این کشور حتی نمی‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۳ انتخابات برگزار کند ولی پرسش این است که چرا انتخابات اوکراین تا به این حد برای کشورهای غربی و شرقی و رسانه‌های آنها مهم است؟

وی ادامه داد: واقعیت این است که اوکراین در شرایط فعلی در یک جنگ تمام‌عیار به سر می‌برد و اساساً روسیه با برگزاری انتخابات در این کشور مخالف است. این در حالیست که غرب بر برگزاری انتخابات در این کشور تاکید دارد و آن را نشانه وجود دموکراسی حتی در بدترین شرایط می‌داند. نکته این است که باید متوجه باشیم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین آن هم در فضایی که احزاب و رسانه‌های مخالف دولت در جنگ به سر می‌برند و اساساً هیچ مشارکتی در قدرت و صحنه سیاسی ندارند، نتیجه‌ای جز پیروزی زلنسکی به همراه نخواهد داشت. بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان معتقدند که غرب برای برگزاری انتخابات به کمک کی‌یف خواهد رفت اما اروپایی‌ها اعلام کردند که درخواستی از سوی اوکراین برای تأمین مالی انتخابات این کشور دریافت نکرده‌اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: باید متوجه بود که شرایط انتخابات، آن هم در وضعیت فعلی واقعاً مناسب نیست و عملاً اگر قرار باشد در اوکراین انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود باید آن را یک انتخابات تک‌حزبی و تک‌نفره بدانیم. به موازات این وضعیت معتقدم انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا بسیار مهم‌تر از انتخابات اوکراین در فضای کنونی نظام بین‌الملل خواهد بود؛ چراکه اگر دونالد ترامپ در این انتخابات پیروز شود اساساً پرونده اوکراین به نفع مسکو بسته خواهد شد. به همین دلیل معتقدم که انتخابات در اوکراین نمی‌تواند تاثیر چندانی بر معادلات سیاسی و میدانی این کشور به نفع زلنسکی داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان روسلان استفانچوک، رئیس پارلمان اوکراین هم اعلام کرده که قانون انتخابات می‌تواند تغییر کند اما بحث اینجاست که تغییر این قانون هم تاثیری بر خروجی و حتی روند برگزاری آن نخواهد داشت؛ به گونه‌ای که تمام کمک‌ها و بودجه‌هایی که قرار است به اوکراین اختصاص داده شود، از سمت آمریکا و اروپا برای کی‌یف واریز خواهد شد و باز هم معتقدم در نهایت تاثیر چندانی بر روند سیاسی و حتی خروجی جنگ در این کشور به نفع زلنسکی ندارد. توجه داشته باشید که اوکراین به صورت کلی به غرب اعم از آمریکا و اروپا وابسته شده است و در این میان روس‌ها هم دوست ندارند که در شرایط فعلی انتخابات در این کشور با محوریت زلنسکی برگزار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز