خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

مسکو و واشنگتن صرفاً به دنبال مدیریت تنش‌ها هستند/ شکاف در اروپا برای حمایت از اوکراین مشهود است/ شاهد یک جنگ قدرت در عرصه رسانه‌ای هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۱۶۵۳

کارشناس مسائل اروپا گفت: آلمان‌ها معتقدند که به مرور زمان باید وابستگی کشورشان را به روس‌ها را کم کنند ولی آمریکایی‌ها اساساً به دنبال تقابل مستقیم با مسکو هستند.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در تشریح ابعاد و خروجی مذاکره نمایندگان روسیه و آمریکا برسر تضمین های امنیتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مذاکرات معاونان وزرای خارجه روسیه و آمریکا که در ژنو سوئیس با محوریت تضمین‌های امنیتی در پرونده اوکراین برگزار شد، اساساً خروجی خاصی به همراه نداشت و طرفین صرفاً توافق کردند که به مذاکرات ادامه دهند. از سوی دیگر، نشست نمایندگان روسیه با ناتو هم نشان می‌دهد که دو طرف به دنبال حل و فصل منازعات خود هستند اما تمام این رفت و آمدها نشان می‌دهد طرفین به دنبال مدیریت تنش هستند. روسیه و مجموعه غرب اعم از آمریکا و اروپا به این نتیجه رسیدند که نباید به سمت جنگ و درگیری پیش بروند و به همین دلیل است که می‌بینیم روسای جمهوری دو طرف سه بار به صورت حضوری، مجازی و تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که آمریکایی‌ها به روسیه تاکید کردند اوکراین می‌تواند به صورت آزادانه در قبال عضویتش در ناتو تصمیم بگیرد اما واقعیت این است که مسکو به هیچ وجه نمی‌خواهد چنین اتفاقی رخ دهد. روسیه معتقد است که پیوستن اوکراین به ناتو در حقیقت می‌تواند حوزه نفوذ سنتی روسیه را با مشکل مواجه کند اما به هر ترتیب می‌بینیم که کرملین با استقرار سربازهای خود در مرز اوکراین سعی دارد تهدید را همچنان بالای سر کی‌یف نگه دارد. تهدیدهایی که اروپا علیه روسیه و در بحث اوکراین در دستور کار قرار داده نشان می‌دهد که اروپایی‌ها به دنبال تقابل سخت نیستند و صرفاً بحث تحریم‌ها مطرح است. اینکه تنش به کجا می‌رسد و قرار است در آینده نزدیک چه اتفاقی بر سر اوکراین میان طرفین به وقوع بپیوندند، مسأله‌ای است که بخشی از آن به جغرافیای اوکراین و جایگاه این کشور برمی‌گردد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: توجه داشته باشید که اوکراین به نوعی میان روسیه و اروپا حائل شده است و بسیاری معتقدند همین مسئله برای کی‌یف دردسرساز شده است. این در حالی است که ایالات متحده تهدید اصلی خود را چین می‌داند اما بحث تقابل با روسیه هم مطرح است و هیچکدام حاضر به چشم‌پوشی از خطوط قرمز خود نیستند. این در حالیست که اروپایی‌ها هم به صورت یکصدا علیه روسیه اقدام نمی‌کنند؛ به عنوان مثال آلمان‌ها معتقدند که به مرور زمان باید وابستگی کشورشان را به روس‌ها را کم کنند ولی آمریکایی‌ها اساساً به دنبال تقابل مستقیم با مسکو هستند. همین چند روز پیش بود که سفیر اوکراین در برلین اعلام کرده که آلمان‌ها همان‌طور که از اسرائیل حمایت می‌کنند، باید از کی‌یف هم حمایت کنند که این یک نوع شکاف را میان کشورهای اروپایی در قضیه تقابل با روسیه به نمایش می‌گذارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به موازات این وضعیت، شاهد آن هستیم که آمریکا و اروپا یک جنگ رسانه‌ای را در دستور کار خود قرار دادند تا بتوانند اوضاع را به نفع خود جلو ببرند. اقداماتی که روسیه در مرزهای خود انجام می‌دهد نشانگر آن است که روس‌ها فعلا به دنبال انجام اقدام نظامی نیستند اما به هر ترتیب غربی‌ها به دنبال هدف قرار دادن مسکو در این ناحیه خواهند بود. بدون شک ما شاهد مشاهده یک جنگ قدرت تمام‌عیار هستیم و روسیه حرف اول را در منطقه مماس با اوکراین می‌زند. اروپایی‌ها هم در این میان نگران هستند و از سوی دیگر آمریکایی‌ها برای آنکه بتوانند روس‌ها را منزوی کنند، در محور سیاسی و رسانه‌ای دست به اقدامات موثرتری خواهند زد و از سوی دیگر بحث تحریم‌های اقتصادی هم در دستور کار اروپا و آمریکا قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز