خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا تصریح کرد:

پشت‌پرده قصد روسیه برای حمله احتمالی به لندن/ ابعاد ایفای نقش جهانی انگلیس پس از اجرای برگزیت

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۱۳۵۴

کارشناس مسائل اروپا گفت: اگر همین حالا هم توافق در مورد اوکراین عملیاتی شود و جنگ به پایان برسد، باز هم روابط روسیه با غرب به حالت قبل باز نخواهد گشت.

مرتضی مکی، کارشناس مسائل اروپا با اشاره به سخنان مقامات روسیه مبنی بر احتمال حمله به مسکو در صورت جهانی شدن جنگ در اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: سخنان اخیر یکی از نمایندگان مجلس روسیه در مورد احتمال حمله این کشور به لندن را باید در قالب یک سابقه تاریخی مورد ارزیابی قرار داد. از گذشته تاکنون روسیه و بریتانیا بر سر بسیاری از مسائل با یکدیگر تقابل علنی داشته‌اند و حتی در زمان جنگ سرد و پس از آن هم این دو با یکدیگر درگیر بودند و حالا هم شاهد آن هستیم که دو طرف قصد دارند یکدیگر را مورد هجمه قرار دهند. توجه کنید که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که با عنوان برگزیت شناخته می‌شود به نوعی باعث شد که لندن یک نقش جدید را در معادلات جهانی برای خود مشخص کند.

وی ادامه داد: در این میان در پرونده اوکراین هم شاهد آن هستیم که مقامات انگلیس بیش از مقامات ایالات متحده به کی‌یف سفر کردند و حالا هم حتی این پرونده را بیش از مابقی کشورهای اروپایی پیگیری می‌کنند. در این میان تحولات داخلی آمریکا هم باعث شده که مواضع روس‌ها تقویت شود؛ چراکه بحث پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا مطرح است و باعث شده که لندن بیش از گذشته فعال شود. توجه داشته باشید که حتی اگر همین حالا هم توافق در مورد اوکراین عملیاتی شود باز هم روابط روسیه با غرب به حالت قبل باز نخواهد گشت. در دوران ریاست جمهوری ترامپ مواضع لندن نسبت به سایر کشورهای دیگر متفاوت بود و انگلیس سعی می‌کرد کمتر وارد چالش با واشنگتن در حوزه ناتو و حتی تجارت بین‌الملل شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا انگلیس در شرایط فعلی می‌تواند خلأ کمک‌های آمریکا و سایر کشورهای اروپایی به کی‌یف را پُر کند یا خیر، تصریح کرد: روی کار آمدن ترامپ هم با اجرای برگزیت همراه بود و لندن سعی می‌کرد تا به واشنگتن حمله سیاسی نکند؛ تا جایی که انگلیس به پیمان آکوس پیوست و به نظرم لندن نسبت به سایر کشورهای اروپایی نگرانی کمتری در ارتباط با روابطش با آمریکا دارد. قطعاً انگلیس نمی‌تواند جای خالی کمک‌های غرب به اوکراین را پر کند اما باید توجه داشت که جنگ اوکراین بالاخره پایان می‌یابد ولی نمی‌توان آن را به عنوان برتری محضِ روسیه یا اوکراین دانست؛ چراکه تداوم کمک‌های تسلیحاتی نمی‌تواند دست برتر روسیه در حوزه میدانی را کوتاه کند.

وی در پایان با بیان اینکه اتمام جنگ اوکراین نمی‌تواند وضعیت روسیه را به خصوص در حوزه اقتصاد به وضعیت گذشته بازگرداند، خاطرنشان کرد: مسکو به هر ترتیب در این راستا با جایگزینی بازارهای انرژی خود در شرق‌آسیا و شبه‌قاره توانست موقعیت و جایگاه اقتصادی خود را تا حدودی در میانه تحریم‌های غرب حفظ کند و کمی آسیب‌پذیری خود را کاهش دهد. به هر ترتیب این جنگ می‌تواند ظرف چند ماه آینده خاتمه یابد اما تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو حفظ خواهد شد. از سوی دیگر فنلاند و سوئد هم به ناتو پیوسته‌اند و این مسائل باعث می‌شود که صف‌بندی غرب علیه روسیه گسترش پیدا کند و به همین دلیل است که انگلیس هم در حال جلو بردن سناریوی خود است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز