خبرگزاری کار ایران

پرورده در گفت‌وگو با ایلنا:

بازگشایی دفتر حماس در سوریه ادامه روندهای جاری سیاسی در منطقه است/ قطرهمچنان می‌خواهد سوریه یک پرونده حل نشده به دنیا معرفی شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۷۸۶۰

کارشناس مسائل منطقه گفت: قطر بیشترین چسبندگی را به ترکیه دارد و حالا این آنکارا است که در حال ادامه حمایت از گروه‌های مسلح تندرو در سوریه است.

«عباس پرورده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل بازگشایی مجدد دفتر حماس در سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اینکه چرا با گذشت حدود یک دهه از جنگ در سوریه مقامات حماس به دنبال افتتاح دفتر خود در دمشق هستند بدون شک از حیث سیاسی یک مساله طبیعی به حساب می‌آید؛ چراکه این جریان همانند سایر جریان‌های سیاسی و سایر کشورها، منافع خاص خود را پیگیری می‌کند. باید متوجه باشیم که در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ که جنگ در سوریه در حال شدت گرفتن بود، بسیاری از مقامات و کارشناسان سیاسی از رفتار حماس و تعطیلی دفتر این جریان در سوریه به شدت انتقاد کردند و در همان موقع هم مقامات این جریان سیاسی نمی‌توانستند از اقدام خود دفاع کنند. باید متوجه باشیم که حماس به هر ترتیب بخشی از جامعه فلسطینی را رهبری می‌کند و به همین دلیل مجبور است تا از یک سری اصول و چارچوب‌های سیاسی پیروی کند.

وی ادامه داد: در این بین بازگشت حماس به سوریه و بازگشایی دفتر آنها در دمشق یک پرونده همانند سایر پرونده‌ها به حساب می‌آید که با فروکش کردن تنش و تضادها در منطقه شاهد بروز و ظهور آن هستیم و اتفاقاً افتتاح دفتر حماس در سوریه هم همین مشخصه را دارد و از همین روند پیروی می‌کند. آنچه که باید مورد نظر قرار بگیرد این است که عملاً گروه‌های فلسطینی تحت حمایت کشورهای مختلف قرار دارند و دلیل آن هم عدم داشتن یک کشور مشخص است. روند کمک‌ها به جریان‌های فلسطینی هم تا حد زیادی معلوم است اما در این میان قطر پس از آنکه خبر بازگشایی دفتر حماس در سوریه منتشر شد چندان از این اقدام آنها خوشحال نشد. مقامات قطر اعلام کردند به همین دلیل قرار است میزان کمک‌های خود به حماس را کاهش دهند که دلیل این رفتار دوحه را باید ضدیت با سوریه و نوع نگاه این کشور به دمشق دانست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: قطر به دلیل داشتن ریشه‌های اخوانی، همچنان بر سر سرکوب اخوان المسلمین توسط سوریه در دهه‌های گذشته با دمشق زاویه دارد. حتی برخی از رهبران معارضان مسلح که در ترکیه طی سال‌های گذشته اقدامات دیپلماتیک انجام می‌دادند و از معارضین مسلح داخل سوریه حمایت می‌کردند هم ریشه اخوانی داشتند و دمشق از این اقدام آنها عصبانی بود. لذا رویکردهای اخوانی قطر و ادامه این روند موجب شده که آنها نتوانند با بشار اسد کنار بیایند. از نظر دیگر باید توجه داشته باشیم که قطر بیشترین چسبندگی را در منطقه به ترکیه دارد و حالا با آرام شدن درگیری‌ها در سوریه، این ترکیه است که در حال ادامه حمایت از گروه‌های مسلح و برخی دیگر از جریان‌های تندرو در شمال سوریه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این رفتار آنکارا تا جایی ادامه دارد که دیدار بشار اسد و اردوغان هم لغو شد و حتی دمشق رفتار آنکارا را ادامه همان رفتار گذشته خطاب می‌کند. در جای دیگر هم شاهد مخالفت قطر با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بودیم که تمامی این مؤلفه‌ها نشان از ادامه تقابل دو کشور با یکدیگر دارد. در آخر باید بگویم که دوحه برای خود یک تمایز و نقش متفاوت از عربستان، امارات و حتی کشورهای دیگری مانند عمان قائل است و به همین دلیل همچنان می‌خواهد در افکار عمومی و رسانه‌های بین‌المللی، سوریه را یک موضوع حل نشده به دنیا و منطقه معرفی کند تا شاید در نهایت بتواند امتیازات مورد نظر خود را از دمشق کسب کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز