خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل اعلام آمادگی رئیس جمهوری ترکیه برای دیدار با بشار اسد/ ابعاد سفر آتی اردوغان به سرزمین‌های اشغالی

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۰۷۵۹

کارشناس مسائل منطقه گفت: وضعیت فعلی و چالش‌های پیش‌روی رئیس‌جمهوری و دولت ترکیه باعث شده تا او در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به فکر ترمیم روابطش با دمشق بیفتد.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اعلام آمادگی رئیس‌جمهوری ترکیه برای دیدار با همتای سوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با توجه به شکست‌های راهبردی ترکیه با محوریت دخالت در پرونده سوریه، قطعاً آنکارا به دنبال آن است که بخش‌هایی از مرزهای خود با این کشور را که از سال‌های قبل مورد تهدید کُردی قرار داشته را با هماهنگی دمشق ایمن‌سازی کند. توجه کنید که ترکیه بیش از سه میلیون آواره سوری را در مرزهای خود نگه داشته است و سالیانه مبالغ بالایی را از اتحادیه اروپا بابت این موضوع دریافت کرده می‌کند ولی حالا به نظر می‌رسد که ترکیه با نوعی نیاز به ترمیم روابطش با سوریه دارد. در این میان باید توجه کرد که ترکیه اخیراً تنش‌هایی با یونان داشته است و حتی حالا بحث برخورد این دو کشور با یکدیگر مطرح شده است که این موضوع برای افکار عمومی آنکارا چندان خوب نیست و به همین جهت باید پرونده مثبت دیگری در سیاست خارجی این کشور گشوده شود.

وی ادامه داد: این مسائل در حالی رخ می‌دهد که اردوغان از ماه‌ها قبل اعلام کرده بود که به دنبال برقراری مجدد رابطه با سوریه و دیدار با بشار اسد است. معتقدم که فضا و جو فعلی در منطقه و نظام بین‌الملل برای دیدار اردوغان و اسد مهیا است و آنکارا در شرایط کنونی می‌تواند اختلافات خود را با دمشق در محورهای مختلف حل و فصل کند و اوضاع به جایی برسد که اردوغان به دمشق سفر کند. در این میان باید متوجه بود که تمام ارکان سیاست خارجی ترکیه از یک دهه گذشته تاکنون یک مبتنی بر راهبرد منفعت‌طلبانه و یکجانبه بوده است و در این مسیر اردوغان در آستانه انتخابات می‌خواهد یک ایمن‌سازی داخلی را به نفع خود انجام دهد؛ چراکه اوضاع نامناسب اقتصادی و مخالفت احزاب داخلی با اردوغان و سیاست‌های آن او را به سمت دستاوردسازی پیش برده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: واقعیت این است که اگر ترکیه را به خوبی تحلیل کنیم می‌بینیم که امروز اردوغان نیازمند کاهش تنش با سوریه از جهات مختلف است اما در این میان یک سیاست دوگانه را از سوی آنکارا شاهد هستیم؛ به گونه‌ای که از چندین سال پیش و دقیقاً در نقطه حساس جنگ سوریه، آنکارا تروریست‌های تحت حمایت خود را با خانواده‌هایشان به ادلب منتقل کرد و هنوز این منطقه تحت نفوذ ترکیه قرار دارد و هنوز هم از این جماعت حمایت‌هایی توسط آنکارا به عمل می‌آید. از این جهت معتقدم که ترکیه سعی می‌کند هرگونه که شده یک مارپیچ مشخص برای تامین منافع ملی‌ در سیاست خارجی ایجاد کند و در این مسیر هدف‌گذاری‌های خاص خود را نیز تعیین و دنبال می‌کند.   

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان و به موازات تلاش اردوغان برای دیدار با بشار اسد شاهد آن هستیم که او اعلام کرده به زودی به اسرائیل سفر می‌کند. اینکه او چنین قصدی را به صورت علنی اعلام می‌کند چندان جای تعجب ندارد؛ چراکه ترکیه از زمان تاسیس رژیم صهیونیستی تاکنون روابط امنیتی و اقتصادی تنگاتنگی با اسرائیل داشته و این روند حالا تشدید هم شده است. اخیراً شاهد سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه بودیم و از سوی دیگر روابط این دو به صورت علنی عادی اعلام شده است لذا سفر آتی اردوغان به سرزمین‌های اشغالی را باید یک موضوع از پیش تعیین شده دانست. توجه داشته باشید که اردوغان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نیازمند سرمایه‌‌گذاری خارجی است و به همین دلیل روابط اقتصادی اسرائیل و ترکیه هنوز هم در بالاترین سطح دنبال می‌شود. لذا این دو پرونده شاید از جهاتی به موازات هم تفسیر شوند اما به هر ترتیب باید دانست که سفر آتی اردوغان به اسرائیل یک بخشی از تشریفات دیپلماتیک است و باید آن را در پاسخ به سفر اسحاق هرتزوگ به آنکارا دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز