خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

سفر رئیس رژیم‌صهیونیستی به ترکیه احتمالاً در قالب توافق ابراهیم انجام می‌شود/ اسرائیل به دنبال استفاده از ظرفیت آنکارا در ناتو است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۵۶۱۸

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: روابط آنکارا و تل‌آویو یک رابطه پنهان نبوده و ترکیه کاملاً آشکار آن را اعلام کرده است اما خروجی پیوندهای جدید امنیتی و سیاسی برای منطقه مهم خواهد بود.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل در تشریح دلایل و ابعاد دعوت رئیس جمهوری ترکیه از رئیس رژیم صهیونیستی برای سفر به آنکارا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: ارتباط ترکیه و رژیم صهیونیستی به صورت کلی در بحث عادی‌سازی روابط میان دو طرف در حال پیگیری است؛ به گونه‌ای که اسراییلی‌ها از تابستان ۲۰۲۱ میلادی به دنبال عادی‌سازی روابط با ترکیه هستند و از سوی دیگر آنکارا هم به دنبال تکمیل این رابطه رفته است. توجه داشته باشید که روابط آنکارا و تل‌آویو اساساً یک رابطه پنهان به حساب نمی‌آید. آنها بارها به صورت علنی اعلام کردند که با یکدیگر در حوزه اقتصاد و امنیت رابطه دارند و به همین دلیل نمی‌توان روابط این دو را به صورت کامل یک رابطه پنهان دانست. در این میان تنها بحثی که طی سال‌های اخیر به عنوان یک مشکل و مانع بین دو طرف مطرح شد، بحث حمله نظامیان اسراییل به کشتی ماوی مرمره بود.

وی ادامه داد: در آن زمان چند شهروند ترکیه در قالب کاروان آزادی کشته شدند و افکار عمومی ترکیه به شدت از اسراییل عصبانی شده بود و در نهایت شاهد آ‌ن بودیم که آنکارا مبلغی را به عنوان غرامت از رژیم صهیونیستی دریافت کرد و این کشمکش به پایان رسید. یک بار دیگر هم در اجلاس داووس شاهد جنگ لفظی اردوغان و شیمون پرز بودیم که آنهم صرفاً یک نمایش سیاسی به حساب می‌آمد، اما به هر ترتیب حالا نفوذ اسراییلی‌ها در ترکیه به شدت افزایش پیدا کرده است. توجه داشته باشید که لابی‌های رژیم صهیونیستی در رسانه و اقتصاد ترکیه به صورت کامل نفوذ دارند و حتی در بحث توریسم هم شاهد همین نفوذ هستیم. در این میان باید توجه داشته باشید که همکاری امنیتی سرویس اطلاعاتی ترکیه (میت) و موساد به صورت علنی مشهود و ملموس است به عنوان مثال بارها دیده شده که بسیاری از مقامات و شهروندان کشورهای مختلف در ترکیه مفقود شدند و بعدها مشخص شد که موساد و میت از این موضوع باخبر بودند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این مسائل را هم باید بخشی از همکاری امنیتی دو طرف دانست. در تحولات اخیر منطقه هم شاهد آن هستیم که به صورت علنی منافع ترکیه و اسراییل در برخی از سناریوها به یکدیگر گره خورده است. برخی از این منافع در سوریه معنا پیدا می‌کند و برخی دیگر در ناتو. توجه داشته باشید که ترکیه به عنوان عضوی از ناتو که زیر نظر ایالات متحده فعال است، خواسته‌های اسراییل را در منطقه اجرایی و عملیاتی می‌کند. در این میان کاهش ارزش لیر و همچنین تحریم آنکارا توسط واشنگتن باعث شده تا ترکیه به سمت تل‌آویو برود، اما در نهایت دو نقطه اختلافی میان ترکیه و اسراییل در منطقه وجود دارد. نخست حضور ترک‌ها در مدیترانه شرقی مانند لیبی و اکتشاف ذخایر گازی در قبرس و غیره است که ترکیه در سال‌ ۲۰۲۱ سعی کرد حضور خود در این مناطق را کم‌رنگ کند تا در نهایت بتواند به اسراییل نزدیک شود.

رضوی افزود: مساله دوم هم بحث کُردها و به خصوص کردستان عراق است. رژیم صهیونیستی بارها از استقلال کُردهای عراق و حتی سوریه حمایت کرده است. از سوی دیگر نقطه اشتراک دو طرف هم بحث حضور ترکیه در عراق خواهد بود؛ به گونه‌ای که اسراییل معتقد است حضور ترکیه در عراق می‌تواند باعث کاهش نفوذ ایران در این کشور شود. در این میان حالا رییس جمهوری ترکیه اعلام کرد که به دنبال رایزنی برای سفر اسحاق هرتزوگ، رییس رژیم صهیونیستی به ترکیه است که البته در اینجا یک نکته حائز اهمیت خواهد بود. واقعیت این است که ترکیه بر خلاف بسیاری از کشورهای اسلامی از علنی کردن روابط خود با رژیم صهیونیستی ترس ندارد و حتی بارها از زبان مقامات آ‌نکار این مساله را شنیده‌ایم. در این میان اگر قرار باشد رییس رژیم صهیونیستی به ترکیه سفر کند بدون تردید او سعی می‌کنند سفر خود را در قالب توافق ابراهیم و عادی‌سازی روابط دو طرف مطرح کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید از زمان عادی‌سازی روابط اسراییل با مراکش، هیچ پرونده‌ای در راستای عادی‌سازی روابط اسراییل با کشورهای اسلامی اجرایی نشده است و یک خلأ در این میان دیده می‌شود. لذا احتمال دارد این اتفاق و سفر رییس رژیم صهیونیستی به ترکیه در قالب توافق ابراهیم مطرح و اجرایی شود. توجه داشته باشید که اسراییل روی پتانسیل ترکیه به عنوان عضو خاورمیانه‌ای ناتو حساب باز کرده است و به دنبال آن خواهد بود که مانورهای نظامی مشترک در منطقه با آنکارا برگزار کند و این در حالی است که رژیم صهیونیستی در ساختار سنتکام تعریف می‌شود. نکته اینجاست که سنتکام هم تمام اقدامات خود را با ناتو هماهنگ می‌کند و در نهایت علنی شدن روابط تل‌آویو و آنکارا می‌تواند در ظاهر یک ائتلاف نظامی در منطقه شکل دهد که در بطن آن تقابل با ایران مطرح خواهد شد؛ تا جایی که اخیراً آمریکایی‌ها مجدداً در مورد ناتوی عربی هم صحبت کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز