خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

آنکارا تخریب امنیت و حاکمیت دمشق را در دستور کار دارد/ ترکیه به دروغ می‌خواهد اقداماتش در شمال سوریه را مثبت جلوه دهد/ ایجاد کمربند امنیتی سناریوی پوسیده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۹۱۷۷

کارشناس مسائل منطقه گفت: ترکیه مدعی ایجاد صلح در سوریه است اما نشریات و رسانه‌های خودشان همکاری دولت آنکارا با داعش و تروریست‌های ارتش آزاد سوریه را تایید کرده است.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اقدامات جدید ارتش ترکیه در شمال سوریه و شروع قریب‌الوقوع عملیات این کشور علیه کردها در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بر اساس حقوق بین‌الملل و اصول مندرج در قوانین اساسی کشورهای عضو جامعه ملل، تمامی دولت – ملت‌ها از حقوق مشخص برخوردار هستند و این یک اصل ثابت و ایستا به حساب می‌آید. در این میان باید توجه شود آنچه که در سوریه جریان دارد و از سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون به عنوان یک مولفه برهم زننده امنیت و آرامش شناخته می‌شود، عملاً نقض حقوق ملت و کشور سوریه است. این در حالی است که از ابتدای بحران تروریسم تکفیری در سوریه تا به امروز شاهد آن بودیم که کشورهای مختلف در این بحران به صورت مستقیم یا غیرمستقیم ایفای نقش کرده‌اند که یکی از آنها ترکیه به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: معتقدم که این حقوق توسط آنکارا نقض شده و ابهامات زیادی از منظر سیاسی و قانونی در مورد کشورهای ضامن و غیرضامن همانند ترکیه که در پرونده سوریه حضور دارند به چشم می‌خورد اما ما شاهد آن هستیم که تمام اقدامات ارتش سوریه برای آرام کردن کشور مفید واقع شده است. آنچه در این میان به عنوان یک مولفه برهم زننده امنیت تلقی می‌شود، حضور و عملکرد ارتش ترکیه است. آنکارا نه تنها به صورت علنی در مورد پرونده سوریه دروغ می‌گوید، بلکه هر روز ادعایی جدید را مطرح می‌کند و این در حالی است که حمایت بین‌المللی از سوریه کاملاً مشهود است. دولت ترکیه هنوز هم با چالش‌های جهانی روبه‌رو است اما سعی می‌کند مجدداً با بازی‌های گوناگون در زمین سوریه، این کشور را با چالش مواجه کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به این جهت اگر منطقه غرب‌آسیا میخواهد با چالش جدید و یک جنگ تازه روبه‌رو نباشد، باید حمایت بین‌المللی از سوریه افزایش پیدا کند و ترکیه در این بین مورد هدف قرار بگیرد؛ چراکه ترکیه بازهم سناریوی پوسیده خود در مورد تشکیل و تکمیل کمربند امنیتی در عمق ۳۰ کیلومتری شمال سوریه را مطرح کرده که واقعاً این سناریو را باید یک بحران‌زایی عجیب و غریب برای منطقه دانست. به وضوح می‌بینیم که ترکیه به دنبال آن است تا اقدامات نظامی خود در شمال سوریه را در نشست آتی آستانه قانونی جلوه دهد. به همین دلیل معتقدم که برخوردهای زیادی در آینده نزدیک با ترکیه صورت خواهد گرفت. نکته اینجاست که اصولاً اردوغان و دولت تحت حمایت او انگشت خود را بر روی پرونده‌هایی گذاشتند که سال‌های سال است به دروغ آنها را یک تهدید علنی برای خود تلقی می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ارتش این کشور در شمال عراق و سوریه در حال قاچاق نفت و همکاری و هماهنگی با داعش است و طی سال‌های گذشته این اقدام به‌علاوه حمایت ترکیه از تروریست‌های ارتش آزاد سوریه به صورت علنی حتی در نشریات این کشور منتشر شد، ولی آنها به دروغ خود را ناجی منطقه اعلام می‌کنند. تمامی این مولفه‌ها به خوبی نشان می‌یدهد که آنها بدون شک چراغ سبز آمریکا دست به هیچ اقدامی نمی‌زنند اما رفتار ترکیه می‌تواند در سوریه به ضرر منافع واشنگتن و حتی مسکو باشد. توجه کنید که تمام نهادهای بین‌المللی معتقدند سوریه کشش یک بحران جدید ندارد و به همین دلیل ترکیه را باید برهم زننده نظم و امنیت خاورمیانه دانست. از این جهت باز هم باید تاکید کرد که نهادهای بین‌المللی باید نقش خود را در این پرونده پررنگ‌تر از گذشته بازی کنند تا بتوانند از وقوع و شیوع یک درگیری جدید جلوگیری بعمل بیاورند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز