خبرگزاری کار ایران

یادداشتی اختصاصی از پژوهشگر لبنانی:

جنبش اعتراضی دانشجویان آمریکا و نقطه بی بازگشت برای دولت بایدن

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۰۰۱۶

نویسنده لبنانی نوشت که جنبش دانشجویی می‌تواند دولت آمریکا را در صورت حمایت از اسرائیل در انتخابات پیش رو سرنگون کند.

«ریم عبید»، نویسنده و پژوهشگر لبنانی در یادداشتی اختصاصی برای ایلنا درباره جنبش اعتراضی دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و تسری آن به سایر دانشگاه های جهان نوشت:‌ سطح جنایتی که توسط ماشین کشتار اسرائیلی در غزه انجام شده و نزدیک به ۳۵ هزار شهید و بیش از ۱۰۰ هزار زخمی طی ۲۲۰ روز بر جای گذاشته است، توانست ساختگی بودن هولوکاست توسط اسرائیل و روایت خیالی بی‌عدالتی که آمریکایی‌ها و غرب دهه‌هاست به هم می بافند، را برملا و افشا کند. پس از طوفان الاقصی هولوکاست واقعی و زنده جایگزین شده است که همه‌روزه از کانال های تلویزیون و از طریق شبکه های اجتماعی با امضای رژیم اسرائیل مخابره می‌شود.

 هیچ توجیه انسانی برای جنایت اسرائیل علیه مردم فلسطین در سایه حمایت آمریکا وجود ندارد. همین موضوع، دانشجویان آمریکایی را بر آن داشت تا به دولت خود به دلیل حمایت نامحدود و بی‌پایان از اسرائیل در تمام سطوح حمله کنند و حقیقت هولوکاست را زیر سوال ببرند، به ‌ویژه علیه رژیمی که ملتی را به طور کامل نابود می‌کند تا به بهانه حذف مقاومتی که از بطن مردم برای دفاع از آنها متولد شده است، وجود خود را تثبیت کند. 

آغاز و گسترش تظاهرات

اولین تظاهرات دانشجویی که خواستار پایان دادن به بی‌عدالتی در غزه بود، در ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ در دانشگاه معروف کلمبیا در آمریکا برگزار شد و تظاهرات به دانشگاه‌های دیگر تسری پیدا کرد تا اینکه بیش از ۱۲۰ دانشگاه در آمریکا را فرا گرفت.

در ابتدا «نعمت شفیق» رئیس مصری‌الاصل دانشگاه کلمبیا تلاش کرد تا از طریق رویکرد امنیتی تحرک دانشجویان را کنترل کند، اما شکست خورد و اقدام او پیامد معکوس داشت و نتیجه آن پیوستن دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا به این جنبش بود که دوستان و همکاران خود را در محاصره و بازداشت پلیس می دیدند.  دانشگاه نیویورک نیز با این جنبش هم گام شد و این پدیده به دانشگاه های هاروارد، ییل، موسسه فناوری ماساچوست، براون و دانشگاه های کالیفرنیا، تگزاس و موارد دیگر گسترش یافت.

تظاهرات ادامه دارد، دانشجویان دانشگاه نیویورک پس از یک هفته خشونت بیش از حد علیه آنها نام کتابخانه «پست» در نیویورک را تغییر دادند و آن را «دیانا تماری صباغ» نامیدند تا یادآور کتابخانه غزه  با همین نام باشد که توسط استعمار صهیونیستی ویران شد. در کشورهای دیگر نیز دانشجویان دانشگاه سئول در کره جنوبی یک چادر را برای همبستگی با فلسطین نصب کردند و به خاطر آزادی فلسطین، تعداد دانشگاه‌هایی که در اسپانیا رسما اسرائیل را تحریم کرده ‌ند، تا لحظه نگارش این سطور به ۷۶ دانشگاه رسیده است.

توسل افراطی به زور در کشوری که مدعی آزادی است

آمریکا که در جریان حوادث دوسال گذشته در ایران می خواست آتش نزاع و فتنه را در داخل این کشور شعله‌ور کند، به دستاویز سرکوب در ایران برای اقناع جهان متوسل شده بود، اما امروز همین آمریکای مدعی آزادی، دانشجویانش را سرکوب می کند زیرا خواستار توقف نسل‌کشی مردم فلسطین شده‌اند و خواسته‌های خود را با تظاهرات مسالمت‌آمیز بیان می‌کنند. در ابتدای این تظاهرات حادثه خشونت‌آمیزی گزارش نشد اما در ادامه، سرویس‌های امنیتی آمریکا در دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه کلمبیا، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس، دالاس، تگزاس و بسیاری دیگر به خشونت متوسل شدند و در بیش از ۱۰۰ دانشگاه یا کالج از گاز اشک‌آور استفاده کردند که این اتفاقی بی‌سابقه بوده است. عناصر امنیتی به دانشجویان و اساتید حمله و آنها را به اتهام یهودستیزی دستگیر کردند تا اعتبارشان را خدشه دار کنند.  همچنین پروژه‌ای به نام «ماموریت قناری» وارد این جریان شده است تا دانشجویان و اساتید را از بیم اعتبار خود از تحرک منع کند. این پروژه، همچنین دستگیری آنها را توجیه می‌کند. تلاش‌های فراوانی برای پایان دادن به جنبش دانشگاه‌ها صورت گرفته است که همه آنها تاکنون با شکست مواجه شده‌اند و تظاهرات اکنون پس از گذشت بیش از سه هفته به ویژه پس از توافق آخر که مورد قبول حماس قرار گرفت و اسرائیل آن را رد کرد، گسترش یافته است. 

برآوردها حاکی از آن است که از آغاز اعتراضات تاکنون بیش از دو هزار و ۴۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

توقف برخی کمک‌های نظامی به اسرائیل، نتیجه تظاهرات دانشگاهیان آمریکا

بایدن پس از هفت ماه حمایت نظامی آمریکا از رژیم صهیونیستی وارائه کمک های نظامی به ارزش ۲۶ میلیارد دلار، پس از کشتار هزاران نفر و نسل کشی، تکه تکه شدن اجساد کودکان در خیابان ها و تخریب هزاران خانه بر سر آنها و ارتکاب هزاران جنایت دیگر تهدید کرد که برخی از کمک های نظامی به اسرائیل را در صورت هدف قرار دادن غیرنظامیان در رفح متوقف خواهد کرد، بدون اینکه کوچکترین اشاره‌ای به غیرنظامیان در مناطق دیگر یا لغو کامل عملیات نظامی در رفح کند، زیرا نقطه شروعی برای نسل‌کشی‌های بیشتر است که همین موضوع جان تازه‌ای به اعتراضات آمریکایی و بین المللی برای مطالبات و فشار بیشتر به ویژه با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا داد.

این جنبش دانشجویی در تعدادی از دانشگاه‌ها به خواسته‌های خود دست یافته است و همچنان حامل پیام‌های مهمی است که دولت آمریکا باید آن را به خوبی درک کند.  پیام نخست اینکه اگر این جنبش با این شدت ادامه یابد و اگر آمریکا به حمایت از اسرائیل با سلاح برای کشتن کودکان فلسطینی ادامه دهد، می‌تواند دولت بایدن را در انتخابات آتی سرنگون کند.

پیام دوم اینکه، این تحرک دانشجویی می‌تواند «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل را راهی زندان کند و پس از آن نیز  نسل به نسل، پروژه ساختن کشور اسرائیل بر روی بقایای فلسطینیان رو به زوال خواهد رفت.

حال باید این پرسش را مطرح کرد که دولت بایدن در قبال اعتراضات دانشجویی پیش از رسیدن به نقطه بی بازگشت چه اقداماتی باید انجام دهد؟

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز