خبرگزاری کار ایران

افقهی در گفت‌وگو با ایلنا:

اشغال خاک سوریه توسط ترکیه اصلی‌ترین مانع دیدار اردوغان و اسد است/ هم‌قطاران اردوغان به دنبال خلق دستاورد برای وی تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۷۸۳۳

کارشناس مسائل منطقه گفت: رئیس‌جمهوری ترکیه حضور پ.ک.ک در مرزهای مشترک با سوریه را بهانه‌ای برای حضور در خاک این کشور اعلام کرده اما مساله این است که پ.ک.ک در ادلب حضور ندارد اما نیروهای ارتش ترکیه در آنجا حاضر هستند.

«سیدهادی افقهی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به مطرح شدن مجدد دیدار احتمالی روسای جمهوری سوریه و ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هرچیز باید توجه داشت که وضعیت اردوغان به خصوص پس از زلزله اخیر ترکیه چندان مطلوب نیست و با انتقادهای زیادی از سوی مردم کشورش و حتی اعضای ارشد حزب عدالت و توسعه روبه‌رو است. بر همین اساس باید بگویم که حزب متبوع اردوغان در داخل با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که نشان می‌دهد همانند گذشته این جریان در ترکیه نفوذ قابل قبولی ندارد. در همین راستا احزاب سیاسی در داخل ترکیه علیه اردوغان یک ائتلاف ویژه به راه انداختند که رهبری آن را کمال قلیچدار اوغلو به عهده دارد و اخیراً شاهد آن بودیم که سفیر آمریکا با رقیب اردوغان دیدار کرد که البته رئیس جمهوری ترکیه نسبت به این موضوع اعتراض کرد که نشان می‌دهد وضعیت اردوغان در داخل چندان مناسب نیست.

وی ادامه داد: بر همین اساس معتقدم که اردوغان به دنبال آن است تا به هر ترتیب بتواند یک یا چند دستاورد سیاسی به نفع خود رقم بزند که نزدیک شدن به مصر و سایر کشورهای عربی منطقه در همین چارچوب قابل بررسی و تحلیل است. به موازات این وضعیت شاهد آن هستیم که وزیر خارجه ترکیه صراحتاً اعلام کرده احتمال دارد در آینده نزدیک اردوغان و بشار اسد با یکدیگر دیدار کنند و این اظهارات در زمانی انجام می‌شود که ترکیه در حوزه سیاست خارجی قصد دارد در پرونده‌هایی مانند سوریه و جمهوری آذربایجان اوضاع را به نفع خود مدیریت کند. این مدل از اقدام‌های اردوغان و تیمش را باید یک راهبرد جدید در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه بدانیم و این در حالی است که در دمشق اوضاع به سمت ایجاد یک ثبات مشخص پیش می‌رود؛ چراکه هم رابطه سوریه و عربستان رو به بهبود است و هم قرار است که بشار اسد در اجلاس آتی سران کشورهای عضو اتحادیه عرب حضور پیدا کند که این اتفاق را باید یک رخداد بسیار مهم قلمداد کنیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به همین دلیل باید گفت که وضعیت اسد به سمت ثبات و وضعیت اردوغان به سمت افول سیاسی پیش می‌رود. اینکه وزیر خارجه ترکیه اعلام می‌کند که قرار است مقدمات دیدار دو رئیس‌جمهوری در نشست چهارجانبه وزرای خارجه با محوریت سوریه که ماه می در مسکو برگزار خواهد شد مشخص می‌شود، نشان می‌دهد که هم قطاران اردوغان به دنبال آن هستند تا بتوانند چند پیروزی برای وی قبل از انتخابات آینده در محور سیاست خارجی رقم بزند. اگر به یاد داشته باشیم قرار بر این بود که اردوغان و اسد با میانجیگری روسیه با یکدیگر دیدار کنند اما واقعیت این است که دمشق به چند دلیل نمی‌خواهد این دیدار و ملاقات انجام شود. مهمترین دلیل بحث اشغال خاک سوریه توسط ترکیه است و به همین دلیل دیدار اخیر میان دو طرف انجام نشد.

وی افزود: بسیاری از مخالفان اردوغان در داخل ترکیه معتقدند که برای پیروزی در انتخابات آتی ریاست جمهوری کشورش نیاز به این دارد تا روابطش با سوریه پس از ۱۰ سال عادی شود اما باید توجه داشت که بشار اسد در شرایط فعلی که کشورهای عربی و به خصوص عربستان با دمشق وارد روند برقراری و بهبود روابط شدند، نیازی به ملاقات با اردوغان ندارد. این در حالی است که رئیس جمهور ترکیه در امتداد برقراری مجدد روابطش با کشورهای منطقه، مصر را در دستور کار خود قرار داده و بنا را بر این گذاشته که اگر در انتخابات پیروز شد با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر دیدار کند. به هر ترتیب فکر نمی‌کنم با توجه به شرایط کنونی که خاک سوریه تحت اشغال ترکیه است دیدار میان اسد و اردوغان شکل بگیرد. دمشق بارها اعلام کرده که باید اشغال خاک سوریه توسط ترکیه پایان یابد و سپس تکلیف آواره‌های سوری مشخص شود تا در نهایت این کشور بتواند وارد مذاکره با اردوغان شود ولی در شرایط کنونی هیچکدام از این خواسته‌ها عملیاتی نشده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: موضوعی که در اینجا باید مورد اشاره قرار بگیرد این است که اردوغان حضور پ.ک.ک در مرزهای مشترک ترکیه با سوریه را بهانه‌ای برای حضور ارتش خود در خاک سوریه اعلام کرده است اما آنکارا هیچگاه به این پرسش پاسخ نداده که چرا ارتش ترکیه در ادلب حضور دارد؟ بحث اینجاست که پ.ک.ک در ادلب حضور ندارد و به همین جهت اشغال خاک سوریه توسط ترکیه یک اقدام کاملاً مردود به حساب می آید. این مولفه‌ها دقیقاً همان مسائلی است که تا به امروز میان دمشق و آنکارا حل و فصل نشده و به همین دلیل معتقدم دیدار اردوغان و اسد به این زودی و به آسانی انجام نخواهد شد. معتقدم که روس‌ها هم باید در این میان بیش از گذشته به ترکیه فشار بیاورند تا آنها از سوریه خارج شوند و اوضاع میان دو کشور همسایه وارد کانال صلح و ثبات شود اما به هر ترتیب مهمترین محور اختلاف‌ها را باید خارج شدن ارتش ترکیه از خاک سوریه دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز