خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا:

ترکیه از ترس تشکیل کانتون کُردی به سوریه نزدیک شده است/ هدف اردوغان از ترمیم روابط منطقه‌ای، جذب سرمایه خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۰۶۵۰

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در عالم روابط بین‌الملل هر چیزی می‌تواند اتفاق بیفتد و به همین دلیل ممکن است ترکیه با آمریکا بر سر کُردها هماهنگ باشد.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به پیشنهاد ترکیه برای مذاکره مستقیم  و بدون شرط با سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اینکه ترکیه اعلام کرده با سوریه مذاکره مستقیم خواهد داشت به نوعی به مسائل جاری در شمال سوریه به جنوب ترکیه بر می‌گردد. واقعیت این است که پاشنه آشیل ترکیه از گذشته تاکنون، کُردها هستند و آنکارا در این محور سیاست خود را با ایران منطبق کرده است اما در مورد سوریه اوضاع تا حد زیادی تفاوت دارد؛ چراکه کردهای سوریه حق خود را استقلال و خودمختاری می‌دانند و ترکیه از این مسأله به شدت نگران است. آنکارا به دنبال آن است که برای جلوگیری از تشکیل کانتون کُردی در شمال سوریه به نوعی با دمشق وارد تعامل شود و به هر ترتیب نگران شکل گرفتن چنین اتفاقی در جنوب مرز‌های خود است.

وی ادامه داد: بر همین اساس اینکه ترکیه اعلام کرده به دنبال مذاکره با سوریه بدون هیچ پیش‌شرطی است، نشان می‌دهد که به دنبال آن است دمشق را به هر ترتیب با خود هماهنگ کند. مسأله دوم این است که ترکیه حالا به دنبال آن است تا بتواند از توافق آستانه و راهبرد سه جانبه میان خود با تهران و روسیه استفاده کند و منافع‌اش را بر اساس آنچه که وجود دارد سر و شکل دهد. این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه آرام آرام به سمت انتخابات ریاست جمهوری می‌رود و برای یک جدال همه‌جانبه آماده می‌شود. او به دنبال آن است که تا زمان برگزاری انتخابات بتواند سیاست‌های کوتاه‌مدت و گذرا را در محور خارجی اجرا کند تا در نهایت بتواند افکار عمومی را با خود همراه و هدایت کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اردوغان به دنبال آن است تا از طریق بازسازی روابطش با کشورهای منطقه به هر ترتیب که شده ورود سرمایه به ترکیه را عملیاتی کند و بحث تورم را کاهش دهد؛ چراکه او و تیمش در شرایط فعلی به دنبال آن هستند تا به هر ترتیب که شده تورم را پایین بیاورند و مردم را برای رأی‌دهی به سمت خود جذب کنند. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند که احتمال دارد مجدداً غربی‌ها، کُردهای سوریه را قربانی سیاست‌ها خود یا تکریه کنند اما واقعیت این است که هنوز هیچ موضوعی در این رابطه مشخص نیست. اینکه بگوییم چگونه با این اهرم بازی می‌شود یا اینکه دمشق در مورد این موضوع چگونه عمل خواهد کرد، هنوز در ابهام سیر می‌کنیم و مشخص نیست که چگونه باید به این مسا‌ٔله نگاه کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که در عالم روابط بین‌الملل هر چیزی می‌تواند اتفاق بیفتد و هیچ موضوعی در این میان بعید نیست. بر همین اساس معتقدم که در مورد سوریه هم یک سری توافق‌ها انجام خواهد شد. به همین روال اساساً ممکن است ترکیه با آمریکا در پشت صحنه در مورد کردها هماهنگ باشند و توافقاتی کرده باشند. معتقدم که نمی‌توان خاورمیانه را به صورت تک‌محوری تحلیل و بررسی کرد، بلکه باید این منطقه را در یک پلان کلی مشاهده کرد و به همین دلیل باید در مورد پرونده سوریه یک رضایت جمعی و منطقه‌ای وجود داشته باشد؛ چراکه به موازات این تحرکات ترکیه و نزدیک شدن این کشور به سوریه، ما شاهد پیشرفت در پرونده برجام هستیم که این خود نشان می‌دهد باید یک پلان بزرگ‌تر را مدنظر قرار داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز