خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقامی در گفت‌وگو با ایلنا:

حل اختلاف ترکیه با سوئد و فنلاند، برای آنکارا مصرف داخلی دارد/ تمرکز عدالت و توسعه بر تقویت پایگاه اجتماعی تا قبل از انتخابات ۲۰۲۳ است

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۶۲۱۴

کارشناس مسائل ترکیه گفت:رئیس‌جمهوری ترکیه می‌خواهد از یک سو با کُردها وارد مذاکره شود و از سوی دیگر در خارج از ترکیه به فنلاند و سوئد اعلام می‌کند که به دنبال ضربه زدن به پ.ک.ک است و اتفاقاً هر دو مورد بر روی انتخابات آتی ترکیه تاثیر می‌گذارد.

«سیدعلی قائم‌مقامی» کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به سفر اخیر نخست‌وزیر جدید سوئد به ترکیه و تلاش آنکارا برای حل‌وفصل اختلافات با اروپا گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بعد از حمله روسیه به اوکراین بسیاری از کشورهای اروپایی و به خصوص دولت‌های حاکم بر شرق اروپا این نگرانی را از خود بروز دادند که آیا مسکو به آنها هم حمله خواهد کرد یا خیر؟ در این بین فنلاند و سوئد به عنوان دو کشور که در شمالگان قرار داشته و با روسیه مرز مشترک دارند، به تکاپو افتادند و از همانموقع تا به امروز به دنبال آن هستند که بتوانند در ناتو عضو شوند تا در صورت هرگونه اقدام نظامی از سوی روسیه توان دفاع از خود را داشته باشند. این دو کشور نگران وضعیت فعلی در شرق اروپا و به خصوص رفتار روسیه در قبال خود هستند اما به موازات این وضعیت ترکیه به عنوان یکی از اعضای تاثیرگذار ناتو با عضویت این دو کشور در ناتو مخالفت کرده است.

وی ادامه داد: مخالفت ترکیه با عضویت این دو کشور در ناتو در حالی انجام می‌شود که روسیه معتقد است این اقدام می‌تواند بر ضد مسکو باشد؛ چراکه از منظر روس‌ها عضویت سوئد و فنلاند در ناتو یک تحریک مشخص علیه کرملین به حساب می‌آید. در این بین اردوغان هر دو طرف ماجرا را به صورت کلی در حال رصد دارد و حالا با مخالفت در مورد عضویت فنلاند و سوئد به دنبال آن است تا بتواند به هر طریقی که شده امتیازهای بالایی از این مخالفت‌ها به دست بیاورد. در این میان رئیس جمهور ترکیه بارها فنلاند و سوئد را به عدم همکاری در قبال استرداد متهمان و رهبرانی که با پ.ک.ک در ارتباط بودند متهم کرده و معتقد است که این دو کشور در قضیه استرداد رهبران پ.ک.ک که از نظر ترکیه یک گروه تروریستی به حساب می‌آید، هیچ‌گونه همکاری مثبتی با آنکارا نداشته‌اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این در حالی است که اخیراً توافق میان ترکیه با سوئد و فنلاند و با میانجیگری دبیرکل ناتو به امضا رسیده است تا در نهایت آنها بتوانند یک همکاری مشترک در قبال مبارزه با تروریسم را کلید بزنند. اینکه تفسیر اردوغان و ترکیه از تروریسم چیست و چگونه می‌خواهد با احزاب کُردی ترکیه مقابله کند، یک موضوع کاملاً مبهم به حساب می‌آید. اردوغان در جایی اعلام می‌کند که حزب دموکراتیک خلق‌ها شاخه سیاسی پ.ک.ک به حساب می‌آید و تمام نمایندگان این حزب در پارلمان ترکیه باید اخراج و محاکمه شوند. این در حالی است که طی چند روز اخیر تحرکاتی از سوی حزب عدالت و توسعه با حزب حرکت ملی‌گرا برای آماده‌سازی افکار عمومی و ائتلاف‌سازی در پارلمان این کشور به وجود آمده است. اردوغان به دنبال آن است تا قبل از رسیدن موعد انتخابات ۲۰۲۳ بتواند قانون حجاب و همچنین حمایت از خانواده را در مجلس به همه‌پرسی بگذارد.

قائم‌مقامی افزود: او می‌خواهد این قوانین را با اکثریت آرا تصویب کند تا در نهایت بتواند طیف منتسب به خود را از حیث اجتماعی و سیاسی تقویت کند. توجه داشته باشید که تمام اقدامات و تحرکات اردوغان در این مدت، حول محور انتخابات می‌گردد و اساساً او هر اقدامی را که در داخل و خارج از ترکیه شروع کند با چاشنی انتخابات خواهد بود. به عنوان مثال او می‌خواهد از یک سو با کردها و حزب دموکراتیک خلق‌ها وارد مذاکره شود و از سوی دیگر در خارج از ترکیه به فنلاند و سوئد اعلام می‌کند که به دنبال ضربه زدن به پ.ک.ک است که هر دو مورد بر روی انتخابات آتی ترکیه تاثیرگذار خواهد بود. توجه داشته باشید که در همین راستا یک هیأت نظامی از آمریکا وارد ترکیه شده بود تا در مورد مسائل مربوط به ناتو و سایر موضوعات و تبادلات سیاسی - اقتصادی با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این دیدار توافق‌های نظامی و امنیتی متعددی میان آمریکا و ترکیه به امضا رسید و قرار بر این است ترکیه بتواند جنگنده‌های اف ۱۶ را از ایالات متحده خریداری کرده و مابقی را نوسازی کند. لذا تمام اقداماتی که با محوریت ناتو میان ترکیه و کشورهای اروپایی رخ داده است، به نوعی می‌تواند این مفهوم را به ما برساند که آنکارا در حال حل اختلافات خود و همچنین سهم‌خواهی از سوئد و فنلاند با اهرم ناتو است که در این میان آمریکا هم این موضوع را به خوبی درک می‌کند و سعی دارد تا بتواند یک توازن در این مسأله با نیم نگاه عمیقی به روسیه ایجاد کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز