خبرگزاری کار ایران

افشارسلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

پیچیدگی‌ جنگ اوکراین، مانع دیدار پوتین و زلنسکی در ترکیه می‌شود/ کی‌یف هزینه جنگ سرد میان روسیه و آمریکا شد/ آنکارا هزینه‌ها را به فرصت و ابزار تبدیل می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۴۱۷۰

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان کفت: دیدار رؤسای جمهوری روسیه و اوکراین در ترکیه فعلاً در حد حرف و حدیث است، چراکه در این میان تضاد منافع به شدت وجود دارد و حالا پای آمریکا و اروپا هم در میان است.

«افشارسلیمانی» سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در تشریح ابعاد و دلایل دیدار احتمالی رؤسای جمهوری اوکراین و روسیه در ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پیچیدگی حمله روسیه به اوکراین به حدی است که هر کشوری نمی‌تواند به راحتی در این پرونده میانجی‌گری کند و دلیل این امر هم وجود منافع متضاد است. در شرایط کنونی، پوتین و بسیاری از افراد حاضر در حلقه اول کرملین به این جمع‌بندی رسیده‌اند که در مورد حمله به اوکراین با خطای تحلیلی و راهبردی مواجه شده‌اند و به همین دلیل معتقدم که این رایزنی‌ها و میانجی‌گری‌ها به هر ترتیب فعلاً به جایی نمی‌رسد. در این میان حضور آمریکا، ناتو و اروپا در پرونده اوکراین باعث تعدد منافع شده است و نمی‌گذارد اوضاع به این راحتی‌ آرام بگیرد. در این میان ترکیه هم به‌رغم ظرفیت‌های خود و به‌رغم آنچه که گفته می‌شود نمی‌تواند بیش از حد اوضاع را به نفع خود هدایت کند.

 وی ادامه داد: این کشور اگرچه عضو ناتو است و روابط خوبی با روسیه و ایالات متحده دارد اما به هر شکل نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. اینکه گفته می‌شود رؤسای جمهور روسیه و اوکراین قرار است در استانبول یا آنکارا با یکدیگر دیدار کنند، موضوعی است که فعلاً با حدس و گمان در مورد آن صحبت می‌شود اما باید دانست که مواضع ایالات متحده و ترکیه و حتی منافع اروپا با ترکیه با یکدیگر تفاوت دارد. حتی در این پرونده منافع روسیه با ترکیه هم به نوعی جدای از یکدیگر تحلیل می‌شود و معتقدم فعلاً برای این دیدار نباید تحلیل‌های پیش از موعد و عجولانه ارائه کرد. نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کنم این است که اوکراین هزینه رقابت و جنگ سرد میان روسیه و آمریکا شد و اساساً غرب نمی‌خواهد این معادله به این زودی‌ تمام شود. آنها به دنبال این هستند تا منازعه مذکور ادامه داشته باشد و بر همین اساس معتقدم پرونده اوکراین فعلاً در همین وضعیت ادامه خواهد داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: آنچه که به صورت کامل مشخص است، وجود دو سناریو در پشت پرده و روی پرده است. اگر بتوان مؤلفه‌های موجود در هر دو سناریو را با یکدیگر تقاطع‌گیری کرد، می‌توانیم به برخی از جواب‌های پرونده اوکراین دست پیدا کنیم. این در حالیست که ترکیه در قفقاز حضور خود را تقویت و از سوی دیگر با عربستان، امارات و حتی اسرائیل روابط سیاسی و اقتصادی خود را ترمیم کرده که تمام این مسائل، به علاوه میل به میانجی‌گری در پرونده اوکراین را باید در یک قالب مورد تحلیل قرار داد. آنچه که مورد اشاره قرار نمی‌گیرد این است که رئیس‌جمهوری ترکیه ابتداً در پرونده‌های مورد نظرش هزینه‌هایی را انجام می‌دهد و سپس آن هزینه‌ها را به یک فرصت و ابزار تبدیل می‌کند تا بتواند منافع حداکثری خود را کسب کند. این مسائل، دقیقاً همان پارامترهای قدرت است که ترکیه از گذشته تاکنون به دنبال تقویت آن بوده و حالا هم در حال عمل کردن به همان سناریو، بر اساس منافع خود خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ترکیه به عنوان عضو مهم ناتو با ایالات متحده روابط مشخصی دارد و از این نظر آنکارا باید به غرب هم جواب پس بدهد. به همین دلیل دولت فعلی این کشور نمی‌خواهد بیش از حد به چپ و راست متمایل شود و یک سیاست خارجی میانه را در دستور کار قرار داده تا در نهایت بتواند منافع حداکثری خود را کسب کند. همانگونه که ایالات متحده اعلام می‌کرد، جنگ اوکراین حالا فرسایشی شده است اما در شرایط کنونی، مقدمات دیدار رؤسای جمهور روسیه و اوکراین مهیا نشده است؛ چراکه همچنان موارد اختلافی میان دو طرف وجود دارد. تمامی این اما و اگرها در حالی رخ می‌دهد که روس‌ها به دنبال شروع عملیات در شرق و جنوب اوکراین هستند و همین مسئله به علاوه پیشروی‌های نظامی آنها در اوکراین می‌تواند دیدار دو طرف را به تعویق بیاندازد. بر همین اساس پیچیدگی‌های مذکور نمی‌گذارد ترکیه بیش از حد معمول وارد این پرونده شود مگر آنکه یک پیش‌نویس ثابت و مشخص با تایید غرب و روسیه تهیه شود و آن وقت ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز