خبرگزاری کار ایران

افشار سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف حمله به نیروگاه اتمی زاپوریژیا، تزریق وحشت به اروپا بود/ مسکو در محور نرم‌افزاری جنگ را باخته‌ است/ تسلط بر اوکراین، روسیه را دوباره با ناتو همسایه می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۴۲۹۴

سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: اینکه غیرنظامیان مورد هدف قرار می‌گیرند و روسیه اعلام می‌کند که مردم اوکراین در حقیقت همانند شهروندان روسیه هستند یک تناقض آشکار را به تصویر می‌کشد.

«افشار سلیمانی» سفیر پیشین ایران در آذربایجان در تشریح دلایل حمله احتمالی ارتش روسیه به نیروگاه اتمی زاپوریژیا و عملیات روانی طرفین علیه یکدیگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: صحنه تحولات اوکراین در وضعیت فعلی به هم ریخته و غبارآلود است و طی ۱۰ روز گذشته اخبار ضد و نقیض زیادی از سوی روسیه اوکراین و حتی رسانه‌های غربی مخابره شده که در گام اول بحث تأیید و تکذیب اخبار مطرح می‌شود. در ابتدا مسکو اعلام کرده بود که به اوکراین حمله نمی‌کند ولی صراحتاً دیدیم که این اتفاق افتاد و تمامی اصول اخلاقی بین‌المللی و سیاسی توسط این کشور به کنار گذاشته شد. روس‌ها یک روز حملات خود علیه اوکراین را تشدید می‌کنند و فردای آن می‌گویند که مردم اوکراین همانند مردم خودشان هستند. بر این اساس نه تنها از سوی روسیه، بلکه در جبهه مقابل روس‌ها هم خبرهای تأیید شده و تأیید نشده زیادی مخابره می‌شود که حکایت از یک عملیات روانی دنباله‌دار دارد.

وی ادامه داد: در این میان هدف قرار گرفتن نیروگاه اتمی زاپوریژیا که یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های اتمی اروپا به حساب می‌آید هم باعث انتقاد از مسکو شده است. اگر چه روس‌ها حمله به این نیروگاه را تکذیب کردند اما اصابت دقیق به حاشیه‌های این نیروگاه نشان می‌دهد که از تسلیحات بسیار پیشرفته‌ای در هدف قرار دادن این نیروگاه استفاده شده است. به نظرم اگر فرض را بر این بگذاریم که روسیه چنین اقدامی انجام داده، باید گفت که آنها در حال چنگ و دندان نشان دادن به اروپا هستند و اساساً این اقدام را باید یک هشدار جدی به اوکراین، اروپا و مجموعه غرب به حساب آورد. روسیه با این اقدام، به نوعی اعلام کرده که توانایی حملات بسیار دقیق را دارد و به نوعی یک وحشت سازمان‌یافته را به اروپا و اوکراین تزریق کرده است. در امتداد این پرونده باید متوجه باشیم که روس‌ها به عنوان یک قدرت نظامی مطرح در برخی معادلات میدانی با مشکل روبه‌رو شدند و دلیلش هم مقاومت مردم اوکراین است.

این تحلیلگر مسائل قفقاز تصریح کرد: روس‌ها یک بار مقاومت و جنگ با چچنی‌ها را تجربه کردند و در همان زمان از آسمان و زمین علیه چچن عمل کردند و حالا همان مدل را در اوکراین عملیاتی می‌کنند. بر همین اساس معتقدم روسیه در محور نرم افزاری جنگ باخته‌ است اما در حال به رخ کشیدن سخت‌افزار خود است. لذا حمله به نیروگاه اتمی  زاپوریژیا هم به این دلیل است و مجموع این مسایل باعث شده تا این رفتار از سوی غرب محکوم شود. در این میان توجه داشته باشید برخورد اوکراین و جنگ روانی که زلنسکی به راه انداخته تا حدودی توانسته است وجهه او را ترمیم کند و محبوبیتش را افزایش دهد که قوای روسیه هم این موضوع را کاملاً متوجه می‌شود. این در حالی است که روس‌ها دست به مقابله به مثل زده‌اند و اخبار جهت‌دار خود را علیه کی‌یف منتشر می‌کنند؛ به گونه‌ای که بارها اعلام کردند رئیس‌جمهورس اوکراین از خاک کشورش یا از پایتخت این کشور فرار کرده اما او این مسأله را تکذیب کرده است.

سلیمانی افزود: ما شاهد یک جنگ روانی تمام‌عیار و کوهی از اخبار مهندسی‌شده طی درگیری‌های اوکراین هستیم. در مقابل مردم روسیه هم مخالفت خود با این جنگ را اعلام کرده‌اند و برخی از آنها در بازداشت به سر می‌برند. اینکه غیرنظامیان مورد هدف قرار می‌گیرند و روسیه اعلام می‌کند که «مردم اوکراین در حقیقت همانند شهروندان روسیه هستند»، یک تناقض آشکار را به تصویر می‌کشد. بر این اساس با توجه به مؤلفه‌های کنونی باید گفت که چندین سناریو در این بین وجود دارد. نخست آنکه کل اوکراین به روسیه الحاق شود. دوم پذیرش استقلال استان‌های لوهانسک دونتسک و کریمه به نفع روس‌ها است و سوم، خلع سلاح اوکراین و عدم پیوستن این کشور به پیمان ناتو خواهد بود.  البته سناریوی چهارم که بحث تجزیه اوکراین به دو قسمت شرقی و غربی است هم در این میان مطرح خواهد بود.

وی گفت: اگر فرض را بر این بگذاریم که روسیه کل اوکراین را تصرف کند، باز هم این کشور همسایه لهستان و رومانی خواهد بود که اتفاقاً آنها هم عضو ناتو هستند. به این دلیل هر سناریویی که از سوی روسیه اجرایی شود بدون تردید باعث می‌شود تا مسکو باز هم همسایه ناتو قلمداد شود. آنچه در این میان باید مورد اشاره قرار بگیرد این است که رئیس‌جمهوری اوکراین باید در روابط خود با غرب و روسیه یک تعادل مشخص ایجاد و روی اولویت‌های اقتصادی تمرکز می‌کرد، نه اینکه بخواهد حالا عضویت در اتحادیه اروپا را مطرح کنند و آن هم معلوم نیست که چند سال بعد به این اتحادیه خواهد پیوست. به هر ترتیب این اقدام باعث شد تا روسیه به اوکراین حمله کند که چندان اقدام درستی به حساب نمی‌آید چراکه اساسا آنگونه که روس‌ها می‌گفتند ناتو وارد این مناقشه به صورت مستقیم نشد.

سلیمانی در پایان خاطرنشان کرد: روس‌ها متحمل هزینه‌های زیادی شده‌اند و حتی حلقه اول نزدیک به کرملین و فرزندان آنها هم مورد تحریم قرار گرفتند و به همین دلیل هزینه‌های روسیه افزایش پیدا کرده است. تمامی این مسائل در حالی رخ می‌دهد که ایالت متحده هم با مشکلات سیاسی و اقتصادی در داخل مواجه است و به نوعی تحمیل هزینه علیه روسیه را برگزید و حالا وضعیت به اینجا کشیده شده است. به نظرم روس‌ها واقعیت صحنه اوکراین را دیده‌اند و همین کریدورهای بشردوستانه که به راه انداخته‌اند به نوعی نشان می‌دهد که مسکو به دنبال مذاکره است. بر این اساس احتمال دارد روس‌ها در مذاکرات بعدی بحث بی‌طرفی اوکراین همانند فنلاند را مطرح کنند و اوضاع در نهایت به سمت یک آتش‌بس پیش برود که باید منتظر دور سوم مذاکرات و تحرکات سیاسی بعدی بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز