خبرگزاری کار ایران

کوروش احمدی در گفت‌وگو با ایلنا:

عملکرد بایدن علیه روسیه کمتر از حد انتظار شهروندان آمریکاست/ هر دو حزب موافق کمک تسلیحاتی به اوکراین هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۳۵۸۲

کارشناس ارشد مسائل آمریکا گفت: نمی‌توان گفت عملکرد رئیس‌جمهوری آمریکا در ارتباط با اوکراین موجب کاهش محبوبیت او شده، بلکه می‌توان گفت عملکرد او در اعمال فشار به روسیه کمتر از حد انتظار شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌ها است.

بیش از یک هفته است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه فرمان حمله به اوکراین را صادر کرده است و هر روز اخبار جدیدی اعم از سیاسی و میدانی به گوش می‌رسد. از یک سو مردم اوکراین در حال مقاومت مقابل روس‌ها هستند و از سوی دیگر تسلیحات غربی در حال سرازیر شدن به کی‌یف است. در این میان مذاکرات پنهان و آشکار مسکو با اروپایی‌ها ادامه دارد اما در آمریکا اوضاع به نوعی دیگر است و آنها مشغول اعمال فشار بیشتر بر کرملین هستند. در این میان بسیاری معتقدند که اقدام کاخ سفید در مورد پرونده اوکراین باعث کاهش محبوبیت او در داخل شده و می‌تواند بر انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ تاثیر بگذارد. البته نظرسنجی‌ها و سوالاتی که در آنها طرح شده به نوعی با هم متفاوت است ولی در کل عده‌ای نتایج نظرسنجی‌ها را علیه بایدن می‌دانند. برای پاسخ به برخی سوالات و روشن شدن ابهام‌های موجود به گفت‌وگو با کوروش احمدی، کارشناس ارشد مسائل آمریکا پرداختیم که در ادامه از نظر می‌گذرد:

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان معتقدند که براساس آمارهای موجود، حمله روسیه به اوکراین و موضع دولت آمریکا باعث شده تا محبوبیت جو بایدن در آمریکا کاهش پیدا کند. به نظرتان این آمارها درست است یا بیشتر جنبه جنگ روانی و حزبی دارد؟

اطلاعات موجود چنین برداشتی را تایید نمی‌کند. یکی از آخرین نظرسنجی‌ها ، نظرسنجی رویترز/ ایپسوس، حاکی از این است که تایید عملکرد بایدن در مورد حمله روسیه به اوکراین طی هفته گذشته رو به افزایش بوده و از ۳۴ به ۴۳ درصد افزایش یافته است. این شاید در واقع افزایش رضایتمندی شرکت‌کنندگان در نظرسنجی از میزان و شدت تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه باشد، اما مطابق همین نظرسنجی تایید عملکرد کلی بایدن درباره کلیت کار او تغییر چندانی نکرده و همچنان در سطح ۴۳ درصد است و همزمان ۵۴ درصد عملکرد او را تایید نمی‌کنند. ۶۱ درصد هم می‌گویند که کشورشان در مسیر نادرستی قرار دارد.

مطابق نظرسنجی دیگری که توسط ای.بی.سی و واشنگتن پست انجام شده، رقم تایید عملکرد عمومی بایدن ۳۷ درصد گزارش شده است. البته همزمان مطابق برآورد سایت fivethirtyeight.com که معدلی از نظر‌سنجی‌ها را منتشر می‌کند، تایید عملکرد بایدن در قبل و بعد از حمله به اوکراین از ۴۲ به ۴۰.۷ درصد کاهش یافته است. شاید بتوان گفت که انتظار شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی فراتر از اقداماتی است که بایدن در مورد تجاوز به اوکراین انجام داده است. کما اینکه ۷۱ درصد از آنها خواستار کمک تسلیحاتی بیشتر به اوکراین شده‌اند و ۷۷ درصد خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر بوده‌اند. این نظرات فراحزبی بوده و همه اعم از دموکرات و جمهوریخواه و مستقل نظرات مشابهی ابراز کرده‌اند.

تا چه حد می‌توان گفت رویکردهای بایدن در قبال پرونده اوکراین موجب کاهش محبوبیت شده است؟

قطعا نمی‌توان گفت که عملکرد بایدن در ارتباط با بحران اوکراین موجب کاهش محبوبیت او شده است، بلکه می‌توان گفت که عملکرد بایدن در اعمال فشار به روسیه کمتر از حد انتظار شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌ها  است. همزمان باید توجه داشت که مطابق نظرسنجی‌های اخیر نیز روشن است که همچنان اولویت مردم آمریکا مسائل اقتصادی است و حدود ۷۵ درصد از آنها مسائل اقتصادی را دغدغه اصلی خود می‌دانند.

اخیراً میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنای آمریکا اعلام کرده که از تصمیمات بایدن حمایت می‌کند و شکایت آنها این است که چرا تحریم علیه روسیه تا این حد طول کشیده است. آیا حمایت جمهوری‌خواهان از بایدن مختص به یک طیف خاصی از این جریان است یا همگی بر حمایت از بایدن در پرونده اوکراین اتفاق نظر دارند؟

درست است. جمهوری‌خواهان گفته‌اند که از اقدامات بایدن علیه روسیه حمایت می‌کنند و تنها معتقدند که این اقدامات باید زودتر انجام می‌شد. رهبران جمهوری‌خواه هفته قبل از حمله به اوکراین خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه شده بودند. دولت بایدن یک کمک اقتصادی و دفاعی به مبلغ ۶.۴ میلیارد دلار برای اوکراین پیشنهاد کرده که جمهوری‌خواهان هم با آن موافق‌ هستند و تنها اختلاف بین دو حزب در مورد محل تامین این کمک است. لذا بعید می‌دانم که بتوان از اختلاف در بین جمهوری‌خواهان سخن گفت. سخن هفته گذشته ترامپ در مورد پوتین را که او را در ارتباط با اوکراین ماهر و نابغه توصیف کرده بود، در ادامه حماقت‌های شخصی ترامپ است.

میچ مک کانل بعداً گفت که با این تعبیرات در مورد پوتین موافق نیست و برعکس او را «یک لات بی‌رحم» می‌داند که «به یک کشور مستقل حمله کرده و مسبب کشتار هزاران شهروند بی‌گناه است». البته ترامپ هم بعداً در یک سخنرانی با انتقاد تند از حمله روسیه به اوکراین کوشید تا اظهارات قبلی خود را تصحیح کند. وی از جمله از کلماتی مانند «بی‌رحمانه، منزجر کننده و جنایتکارانه» برای توصیف حمله پوتین به اوکراین استفاده کرد. به‌طور کلی علاقه ترامپ به پوتین سابقه دیرینه دارد و با توجه به نژادپرست بودن ترامپ، بخش مهمی از این علاقه دارای جنبه نژادی و متوجه بور و چشم آبی بودن پوتین است. البته ترامپ همزمان از رهبران مشابه دیگری مانند رهبر کره شمالی و فیلیپین و ... هم تمجید کرده است.

عملاً پرونده اوکراین که به بحث منافع ملی ایالات متحده گره خورده است، تا چه حد می‌تواند به موضوع  منازعه حزبی تبدیل شود؟

همانطور که اشاره کردم اختلاف عمده‌ای بین دو حزب در مورد تجاوز روسیه به اوکراین وجود ندارد و اختلاف در مورد منبع تامین مالی برای کمک اقتصادی و دفاعی به اوکراین مشکل بزرگی نیست. مک کانل هم در مصاحبه اخیرش تاکید کرد که آمریکا در قضیه اوکراین متحد است و یکپارچه از اوکراین حمایت می‌کند. از این رو بعید است که این بحران بتواند به موضوعی مناقشه برانگیز در جریان انتخابات میان دوره‌ای کنگره تبدیل شود. البته این مساله بستگی به این دارد که در روزها و هفته‌های آینده با چه تحولاتی مواجه شویم و اینکه آیا دو حزب بتوانند اتفاق نظرشان در مورد اوکراین را حفظ کنند یا خیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز