خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

لزوم آموزش ایمنی کار برای کارگران گلستانی

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۲۰۸۴

جان کارگران برای کارفرمایان گلستانی باید در اولویت اول باشد/حوادث شغلی زنگ خطر از دست رفتن نیروی کار به ویژه جوان است

امنیت شغلی، دستمزد، بهداشت و ایمنی کار اولویت های یک کارگر است ولی در مرحله اول آموزش ایمنی کار برای کارگران باید اولویت اول کارفرمایان باشد. کارگران از کارفرمایان انتظار دارند که جان نیروی کار برای شان مهم باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، حدود ۳۰۰ هزار کارگر بیمه‌ شده در گلستان مشغول به کار هستند و همچنین ۲۸ هزار نفر در بیش از ۱۱۰۰ واحد های صنعتی در استان مشغول به کارند. هر ساله تعدادی از کارگران در واحد های تولیدی و صنعتی به دلایل مختلفی دچار حادثه و حتی مرگ می شوند.

هیچگونه اقدامی در جهت بهبود وضعیت ایمنی کارگران در استان به صورت جدی انجام نگرفته است و باید زیرساخت‌های مربوط به مسائل ایمنی برای کارگران مورد توجه مسئولان قرار بگیرد تا وضعیت گلستان بهتر شود.

اکثر حوادثی که برای کارگران اتفاق می افتاد به این دلیل است که کارفرما نظارت درستی برای ایمنی کار انجام نمی‌دهد

در بعضی از کارخانه جات استان افرادی را به عنوان مسئول ایمنی انتخاب می کنند که تخصصی در این زمینه ندارند و باید افرادی انتخاب شوند که توانمند باشند و بحران ها را پیش بینی کنند.

کارگران بارها اعلام کرده‌اند که ما موضوع ایمنی را به کارفرما می‌گوییم اما اقدامی جدی صورت نمی‌گیرد. بعضی از کارگران در حین کار به قدری آسیب می بینند که باعث خانه نشینی آن‌ها می‌شود.

مسئولان باید بازرسی ها را بیشتر کنند

رئیس شورای هماهنگی کار گلستان در گفت وگو خبرنگار ایلنا اظهارکرد: ایمنی کار و امنیت جانی از مهم‌ترین دغدغه‌ها جامعه کارگری است و کارفرمایان موظف به تامین ایمنی کارگران در محل کارشان هستند. مسئولان باید بازرسی ها را بیشتر کنند و نقش بازرسی از کارگاه ها و بویژه کارگاه های پرخطر از اهمیت بالایی برخوردار است.

روح الله تجری ادامه داد: مجهز نکردن کارگاه‌ها به سیستم‌های اعلام و اطفای حریق و عدم تجهیز وسایل برقی به سیستم اتصال به زمین، حفاظ‌گذاری نکردن قسمت‌های خطرناک دستگاه‌ها، کار در ارتفاع بدون رعایت شرایط ایمنی کار، استفاده نکردن از وسایل حفاظت فردی و ... بیشترین موارد نقص ایمنی است.

حوادث شغلی زنگ خطر از دست رفتن نیروی کار به ویژه جوان است

وی بیان کرد: خوشبختانه با بازرسی‌های مکرری که انجام دادیم حوادث ناشی از کار در گلستان کاهش داشته است. حوادث شغلی زنگ خطر از دست رفتن نیروی کار به ویژه جوان است و باید اقدمات جدی تری برای حفظ و سلامت نیروی کار در استان انجام شود.

وی تصریح کرد: برگزاری دوره های آموزشی به صورت مستمر مطابق روش های به روز، استفاده از کارگران در بخش‌های مختلف کارگاه با توجه به مهارت و تخصص شان، آموزش نحوه کار ایمن در استفاده از ابزارها و ماشین آلات و ... راه های کاهش حوادث ناشی از کار است.

وی خاطرنشان کرد: کارفرمایانی که کارگر استخدام می کنند باید از همان روز اول وی را بیمه کنند که اگر حادثه ای در کارگاه برایش اتفاق افتاد بتواند از مستمری و کارافتادگی استفاده کند. دولت و مجلس اقداماتی انجام دهند که حوادث ناشی از کار کاهش جدی داشته باشد.

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان هم در این باره به ایلنا، اظهار کرد: در راستای صیانت از نیروی کار و اجرای صحیح قانون بازرسان اداره کل کار استان طی ۱۰ ماه ابتدای سال گذشته بیش از ۶ هزار مورد بازرسی از واحد های مشمعول قانون کار را انجام دادند. بازرسی های اداره کل کار از واحد ها نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

موسی بی باک ادامه داد: بازرسی از کارگاه های پرخطر یکی از اولویت های نظارتی این اداره کل است که در ۱۰ ماه ابتدای سال گذشته بیش از ۲ هزار مورد بازرسی صورت گرفته است. بازرسی های انجام شده نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: عمده حوادث ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی اتفاق می افتد و خوشتبختانه حوادث ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته است. تعداد حوادث ناشی از کار منجر به فوت، ۲۰ درصد کاهش داشته است.

وی خاطر نشان کرد: صیانت از نیروی کار از اهداف اداره کل کار گلستان است و در این راستا طی ۱۰ ماه اخیر ۳۰ کارگاه به علت عدم رعایت موارد ایمنی به استناد ماده ۱۰۵ قانون کار پلمپ شده است. به مالکین، مجریان و کارگران برای رعایت دقیق موارد ایمنی تذکر و ابلاغ می شود.

وی خاطرنشان کرد: کارفرمایان باید امنیت و سلامت کارگران را در محیط کار با تهیه وسایل ایمنی تامین کنند و نحوه کاربرد این امکانات و وسایل را به آنان بیاموزند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز