خبرگزاری کار ایران

هنرمندان قزوینی در استودیو ایلنا عنوان کردند/ بخش سوم

اسدی: گفت‌وگو، راهکار اصلی برای مشارکت در انتخابات است/ علیجانی: امکان تغییر تنها از صندوق رای امکان‌پذیر است+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۶۳۷

حسین علیجانی و محمد اسدی از هنرمندان استان در بخش سوم برنامه "راه نو" به بیان راه‌کارها و برون رفت از شرایط موجود پرداخته و به گفت‌وگو و داشتن برنامه تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، قسمت دوم برنامه تحلیلی و گفت‌وگو محور "راه نو" با حضور "حسین علیجانی" و "محمد اسدی" از هنرمندان استان برگزار شد.

در بخش سوم این برنامه راه‌کارها و راه‌های برون رفت از شرایط موجود و اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات بررسی شد.

حسین علیجانی با اشاره به اینکه باید به مشارکت‌ها نگاه علمی داشته باشیم، گفت: اگر مشارکت‌ها را بررسی کنیم می‌بینیم که میزان مشارکت از مجلس ششم تا این دوره کم کم از 69 به 42 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در واقع وقتی مردم برآیند چهار سال گذشته را می‌بینند در دوره بعدی جبران کرده و درباره شرکت کردن یا نکردن تصمیم می‌گیرند و بدون تردید تصمیمشان درست است؛ آنچه مردم تصمیم می‌گیرند درست است حتی اگر خلاف میل من باشد و به نظر من مجلس پنجم به دلیل مشارکت بالا در راس بود.

اقدامات انجام شده باید به درستی بیان شود

اسدی هم درباره فاصله و بی‌اعتمادی ایجاد شده بین مردم و مسئولین اظهار کرد: فاصله اتفاق افتاده و سرمایه اجتماعی نسبت به گذشته ریزش کرده است، دلیل آن هم اتفاقات اخیر و معیشت است.

وی ادامه داد: باید اقتصاد دانان و جامعه شناسان علت را بررسی کنند، باورم این است که دولت مردها با مردم گفت‌وگو نکردند، بویژه رسانه ملی ضعف‌های زیادی داشت و خیلی کمتر صادق بود که این اتفاق هم حداقل برای یک دهه اخیر است.

به گفته این هنرمند قزوینی در موارد مختلف صداقت در بخشی از مسئولین دیده نشده و گفت‌وگو نکردن و تشریح نکردن باعث ایجاد فاصله شده و با دو ماه و ده روز هم نمی‌شود به نتیجه رسید؛ زیرا  در این شرایط مردم می‌گویند باز انتخابات شد و کاندیداها آمدند.

وی ادامه داد: باتوجه به این آسیب، زود بازده‌‌ترین راهکار گفت‌وگو است، همین مجلس که من به آن نمره قبولی می‌دهم و شما نمی‌دهید باید اقدامات انجام شده را درست بیان کند؛ مسئولین، مدیران و تصمیم‌‌گیران حتی خلاءها و آسیب‌ها را درست انتقال نداده‌اند.

اسدی عنوان کرد: جریان اپوزیسیون و رسانه‌های معاند هم بیکار ننشسته‌اند و اینکه صرفا بگوییم پای صندوق‌ها حاضر شوید شدنی نیست، تنها راه گفت‌وگو است و با این راه شاید بتوان بخشی از موضوع را تلطیف کرد.

وی با بیان اینکه مسئولیت هنرمندان بیشتر از بقیه است اظهار کرد: شاید هنرمندان مسائل و مشکلات را دقیق‌تر می‌بینند؛ چاره کار این است هنرمندان هم علی‌رغم مشکلاتی که دارند مردم را برای حضور پای صندوق دعوت کنند و ضمن گفت‌وگو، نقد، مطالبه‌‌گری و روشنگری داشته باشند.

تاکید به اهمیت حزب برای برگزاری انتخابات

در ادامه علیجانی عنوان کرد: ما در این سال‌ها همیشه دیر رسیدیم، مثلا امروز چقدر زمان تا انتخابات داریم، نمی‌شد یک سال پیش بیاییم و این بحث‌ها را پیش ببریم؛ با تمام مشکلات یک ایران بیشتر نداریم و امکان تغییر نه در کف خیابان بلکه از راه صندوق رای امکان‌پذیر است؛ که البته گاهی هم نتیجه می‌تواند اشتباه باشد.

وی تاکید کرد: باید گفت‌و‌گو را پیش فرض، فضیلت و معجزه بدانیم تا خروجی آن انتخابات باشد و افرادی انتخاب شوند که این نگاه‌ها را از سمت نخبگان و افراد مختلف به برنامه برای رفاه مردم تبدیل کنند.

این هنرمند قزوینی در رابطه با موضوع انتخابات و بحث درباره آن عنوان کرد: یک سری می‌گویند به من چه مربوط است که این دید خطرناک است، یک سری هم می‌گویند ملاحظاتی برای ما وجود دارد و بگذاریم اول فرد دیگری کار کند بعد من، برخی هم خودسانسوری دارند.

وی ادامه داد: تنها راه حزب و تحزب است، شهید بهشتی بیان کرده که حزب معبد من است، ما برای عرصه انتخابات راهی نداریم مگر اینکه از طریق احزاب ورود کنیم.

علیجانی درباره نقش و ضرورت وجود حزب در انتخابات و تاثیر آن در زندگی مردم توضیح داد: تنها حزب این چهار دهه مؤتلفه اسلامی است که برنامه هفتگی و شکل و ساختار انتخاباتی دارد، بقیه احزاب شبیه فروشگاهی هستند که نزدیک به رویدادی مثل شب یلدا فعالیت می‌کنند و فردای آن چیزی ندارند.

وی ادامه داد: در جامعه‌ای زیست می‌کنیم که ساختار جمهوری و دینی آن به تحزب تاکید دارد؛ اما چرا مقاومت می‌شود؟ کسانی که با نام حزب می‌آیند و انواع اسم‌ها شنیده می‌شود، اما فقط در این حد است که یک سالن بگیرند تا خود را نشان دهند.

مجلسِ در راس امور، کاری می‌کند کارستان

این هنرمند قزوینی عنوان کرد: اگر مجلس  در راس امور باشد کاری می‌کند کارستان، دولت را مکلف می‌کند قانون احزاب را انجام دهد، در جامعه امروز برای اینکه راحت‌تر رای بیاوری مستقل بودن فضیلت است؛ افرادی که با مشارکت احزاب آمدند بعد از انتخاب شدن گفتند مستقل و فراحزبی هستند.

وی ادامه داد: اگر من نقدی داشته باشم، به فرد منتخب دسترسی مستقیم ندارم و باید حزب استانی مرتبط با او را ببینم و خواستار جواب باشم.

به گفته علیجانی تنها راه، گفت‌وگوی همه سلایق با هم است؛ حتی آن‌ها که رد صلاحیت می‌شوند برای اعتلای ایران ثبت نام کرده‌اند و در نتیجه باید برای اعتلای ایران بیایند و گفت‌وگو کنند.

در چهار دهه تمرینات انتخاباتی خوبی داشته‌ایم

اسدی با بیان اینکه در این چهار دهه تمرین‌های انتخاباتی خوبی داشتیم گفت: به عنوان مثال در چند سال اخیر، انجمن‌های مختلف به سمت انتخابات رفته و پذیرفته‌اند که باید رفتار قانونی و اصولی داشته باشند؛ این یک رشد و فال نیک است.

وی ادامه داد: هر چقدر در این سمن‌‌های کوچک‌تر برای رای دادن، رقابت و گفت‌وگو تمرین شود، ما ورزیده‌تر می‌شویم تا در سطح کلان انتخاب‌های دقیق‌تر و درستری داشته باشیم.

این هنرمند قزوینی تاکید کرد: با احزاب به معنای واقعی آن‌ها موافقم، اما در این سال‌ها به احزاب انتقاد دارم که فصلی بودند و رفتار درست نداشتند، اگر احزاب با این روش پیش بروند منجر به صدور چند بیانیه خواهد شد.

نمایندگان باید تبیین کنند که وظیفه آن‌ها قانون‌گذاری است

اسدی درباره شاخص نماینده خوب و کارآمد اظهار کرد: اعتقاد من این است ایرادات ساختاری در خود مجلس باعث شده هرچقدر نماینده بهتری نسبت به قبل انتخاب کنیم باز هم خروجی خوب نمی‌شود، دلایل آن هم زیاد است، نیاز داریم این ساختارها اصلاح شود.

وی ادامه داد: برای اینکه دید شاخص نماینده خوب چه چیزی است باید رزومه، ناکارآمدی و کارآمدی او بررسی شود، باید حرف‌های او شنیده شود، صحبت‌های برخی مبتنی بر واقعیت‌ها نیست و خارج از حوزه‌های خودشان است.

این هنرمند قزوینی ادامه داد: ای کاش نمایندگان در صحبت‌ها بپذیرند و انتقال دهند که وظیفه ما قانون‌گذاری است و برنامه بدهند؛ چون وظیفه قانون‌گذاری مجلس منتقل نمی‌شود، بخشی از جامعه انتظار نقش اجرایی دارند.

وی ادامه داد: نماینده‌ای که با 18 هزار رای می‌رود باید در سطح کلان قانون‌گذاری داشته باشد، او با پرداختن به موضوع‌هایی مانند تیر برق و یا جابه‌جایی محل خدمت سربازی افراد از ریل گذاری اصلی عبور می‌کند.

داشتن برنامه، شاخص مهم نماینده خوب است

به باور علیجانی، تنها شاخص، برنامه است، اگر نماینده یک برنامه داشته باشند ولو اینکه به آن عمل نکند، رسانه وظیفه دارد بعدا از او مطالبه کند، البته برخی رسانه‌ها هم مداخله‌گری را با مطالبه‌گری اشتباه کرده‌اند.

وی ادامه داد: حتی نماینده‌ای که با 18 هزار رای آمده و جای سربازی یک فرد را تغییر می‌دهد اگر در نهایت بتواند این را در برنامه‌ای برای رفاه حال جوانان ایرانی درنظر بگیرد و تبدیل به قانون کند، چه اشکالی دارد.

علیجانی تاکید کرد: مشکل این است که برنامه نداریم، بالا و پایین شدن درصد آرا نشان می‌دهد که مردم متوجه هستند، می‌بینند و کم امید یا ناامید می‌شوند؛ نماینده‌ای که برنامه داشته باشد قابل اعتمادتر از نماینده‌ای است که 24 ساعته صحبت می‌کند و برنامه ندارد.

حجم ویدیو: ۱۹۲.۳۱M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۹:۵۵ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز