خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد؛

آغاز " پویش ملی سلامت " طرح غربالگری دیابت و فشار خون در لرستان

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۰۱۶

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان از آغاز "پویش ملی سلامت" طرح غربالگری دیابت و فشار خون در لرستان خبر داد.

به گزارش ایلنا، مریم کوشکی روز چهارشنبه - هشت آذر ماه - در نشست خبری با اصحاب رسانه  با بیان اینکه  توسعه شهرنشینی، شاخص‌های بهداشتی و امید به زندگی را نیز افزایش داده است، اظهار داشت: افزایش سن باعث بالارفتن آمار بیماری‌های غیرواگیر می‌شود و از طرفی سبک زندگی و شهرنشینی باعث افزایش بیماری‌های غیر واگیر شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۳ درصد علل مرگ و میر در جهان بیماری های غیرواگیر است ادامه داد: این بیماری‌ها شامل دیابت، پرفشاری خون، قلبی عروقی، سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن تنفسی می‌شود که بیماری های قلبی عروقی، مرگ و میر بالاتری دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان یکی از علت‌های اصلی بیماری قلبی عروقی پرفشاری خون عنوان کرد و گفت: با بررسی دیابت، فشار خون، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی چهار عامل خطر مشترک کم تحرکی، تغذیه نامناسب، مصرف الکل و مواد مخدر شناسایی شد.

کوشکی تاکید کرد: مهمترین علل مرگ و میر بیماری های غیرواگیر نیز این چهار مورد هستند و این در حالی است که این بیماری ها به راحتی قابل پیشگیری می‌باشند.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های درمان بیماری‌های غیرواگیر برای فرد مبتلا و سیستم سلامت سنگین است گفت: کنترل این بیماری ها بر توسعه کشورها نیز تاثیرگذار خواهد بود چراکه بر اساس محاسبات مبالغ بالایی برای این بیماری ها هزینه می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی به مردم در اهمیت کنترل این بیماری ها و سبک زندگی سالم، تحرک، تغذیه مناسب و دوری از مصرف الکل و دخانیات افزود: در گذشته غربالگری افراد ۳۰ تا ۷۰ ساله به عنوان جمعیت مولد انجام می‌شد اما با توجه به کاهش سن بیماری‌ها، در غربالگری جدید افراد ۱۸ سال به بالا در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا در روستاها به طور ۱۰۰ درصد انجام می‌شود، افزود: ‌این غربالگری از ۲۰ آبان ماه تا ۱۵ دی ماه در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر بصورت کامل و در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر با پوشش ۷۰ درصدی جمعیت ادامه دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه جامعه هدف پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا در لرستان یک میلیون و ۱۰۳ هزار و ۹۸۹ نفر است ادامه داد: فاز اول برنامه سلامت خانواده در شهرستان دلفان شروع شده است و غربالگری ادارات و کارخانجات به صورت سیار انجام می‌شود و مردم عادی هم با مراجعه به مراکز جامع سلامت شهرها و روستاها غربالگری می‌شوند.

کوشکی گفت: تاکنون ۱۰۰ هزار نفر از جامعه هدف استان غربالگری شده است که طی روزهای آینده غربالگری شتاب بیشتری خواهد گرفت و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده باید، ۱۰ و نیم درصد بیماران دیابتی و ۲۴ و نیم درصد مبتلایان به فشار خون بالا را شناسایی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز