خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری:

دهیاران قزوین برای جلوگیری از خسارت سیلاب همکاری لازم را داشته باشند

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۶۳۸۷

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین گفت: وظیفه ذاتی حفاظت از حریم و بستر رودخانه‌ها بر عهده شرکت آب منطقه‌ای است؛ اما از دهیاران نیز انتظار می‌رود جهت انجام این مهم همکاری لازم را با این شرکت داشته باشند تا از بروز خسارات و صدمات احتمالی پیشگیری بعمل آید و در ادامه نیز شاهد نعمات سیلاب باشیم.

به گزارش ایلنا، نشست مدیریت سیلاب مراکز جمعیتی روستایی استان قزوین به همت شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با حضور مسئولین و تعدادی از دهیاران و رئیسان شوراهای روستاهای استان قزوین برگزار شد.

 لیلا غریب در این نشست اظهار کرد: برخی اقدامات از جمله چرای بی‌رویه دام در بستر رودخانه‌ها پوشش گیاهی منطقه را دستخوش تغییر کرده که این موضوع باعث می‌شود اثرات ناشی از سیلاب و در نتیجه خسارات آن بیشتر شود.

 مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین عنوان کرد: از دهیاران به عنوان نمایندگان حاکمیت در روستاها انتظار داریم آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی لازم در خصوص آمادگی جهت مقابله با سیلاب را از طریق تشکیل جلساتی در مساجد، گروه‌ها و کانال‌های فضای مجازی با اهالی منطقه خود داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین بازدید از منازل و بررسی موقعیت قرارگیری آن‌ها نسبت به رودخانه‌ها، استقرار تیم‌های امداد و نجات در روستا، استفاده از تجربیات اهالی قدیم روستا در مواجهه با سیل، از دیگر وظایف مورد انتظار از دهیاران است.

ضرورت تهیه بیمه‌نامه برای خانه‌های روستایی

سینا جمشیدی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین هم در این نشست اظهار کرد: هدف اصلی برگزاری این نشست افزایش سطح آگاهی‌ها و هم‌افزایی با دهیاران استان است تا ضمن پیشگیری از خطرات ناشی از سیلاب و کسب آمادگی جهت انجام اقدامات لازم در زمان وقوع سیلاب شاهد کاهش خسارات ناشی از آن نیز باشیم.

وی ادامه داد: کشور ما از حیث جغرافیایی در یک منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و با توجه به خشکسالی‌های سه سال اخیر ممکن است آمادگی لازم برای پیشگیری و مقابله با این رویداد طبیعی به حداقل رسیده باشد.

این مسئول بیان کرد: براساس گزارش سازمان هواشناسی کشور در پائیز و زمستان سال جاری با پدیده ال نینو و بارش‌های بیش از حد میانگین بلند مدت در استان مواجه خواهیم بود و این یعنی باید آمادگی مواجه شدن با سیلاب‌های احتمالی را بیش از پیش داشته باشیم، از این رو از تمام دهیاران تقاضا می‌شود ضمن همکاری با شرکت آب منطقه‌ای قزوین جهت ایمن سازی رودخانه‌ها و مسیل‌ها با انجام یکسری اقدامات در روستای خود، از بروز خسارات مالی و جانی ناشی از وقوع سیلاب پیشگیری کنند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای قزوین در خصوص اهمیت رودخانه به‌عنوان خانه رود بیان کرد: رودخانه‌ها و مسیل‌ها عمده‌ترین شاهرگ‌های تامین آب و تغذیه آبخوان دشت‌ها هستند و هرگونه دخل و تصرف در حریم و بستر آن‌ها صدمات جبران ناپذیری به منابع آبی وارد می‌کند.

 وی مداخله و ساخت و ساز غیرمجاز در بستر رودخانه‌ها، عدم تناسب پل‌ها جهت عبور جریان سیلاب در محدوده روستاها، اجرای غلط دیوارهای حفاظتی رودخانه و عدم عملکرد صحیح آن در هدایت سیلاب و عدم لایروبی و پاکسازی حریم و بستر رودخانه‌ها از جمله دلایل تشدید خسارات ناشی از سیل برشمرد.

جمشیدی با تاکید بر لزوم تهیه بیمه‌نامه برای منازل روستایی افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر با تغییر معماری منازل روستایی و عدم وجود پیلوت، شاهد آن هستیم که خانه‌هایی که در حاشیه و هم سطح رودخانه‌ها بنا شده‌اند خسارات زیادی را از سیلاب تجربه کرده‌اند، که موضوع اهمیت تهیه بیمه‌نامه برای منازل روستایی را پیش از پیش نشان می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز