خبرگزاری کار ایران

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان خبر داد؛

مراجعه 43 نفر برای تعیین سن به مراکز پزشکی قانونی استان

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۰۳۸۱

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان گفت: امسال 43 نفر برای تعیین سن به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، محمدرضا فارسی نژاد روز دوشنبه - سوم مهر ماه - در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اظهارنظر کارشناسی در موضوع تعیین سن از خدمات بخش معاینات بالینی است که در ادارات پزشکی قانونی سراسر کشور ارائه می‌شود، اظهار داشت: متقاضیان گواهی رشادت عمدتاً افراد کمتر از 18 سال هستند که به دلایلی مانند انحصار وراثت، دریافت وام ازدواج، خروج از کشور، دریافت دیه و ... به پزشکی قانونی معرفی می‌شوند. رشد جسمی این افراد در بخش معاینات بالینی و رشد عقلانی آنان در بخش معاینات روان پزشکی بررسی می‌شود.  

وی افزود: در بخش روانپزشکی ضمن مصاحبه با فرد توانایی او برای انجام امور مهم تصرف عقلایی در اموال، تسلط او بر امور مالی و ... مورد بررسی قرار می‌گیرد تا رشید/ رشیده بودن او برای این امور تأیید شود. در نهایت دریافت یا عدم دریافت حکم رشد توسط محاکم قضایی صادر می‌شود.  

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان با اشاره به آمار ارجاعات به پزشکی قانونی استان در این موضوع خاص، گفت: در 5 ماهه نخست امسال 49 نفر برای دریافت گواهی رشادت به مراکز پزشکی قانونی استان معرفی و مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 35 نفر زن و 14 نفر مرد بوده‌اند؛ این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد رشد داشته است. 

فارسی نژاد همچنین با اشاره به روند بررسی تعیین سن در پزشکی قانونی اظهار داشت: تعیین سن عمدتاً برای رفع مشکلاتی است که افراد در خصوص سن تقویمی و شناسنامه ای خود دارند و مدعی هستند که سنشان بیشتر یا کمتر از سن تقویمی شان است (مثلاً شناسنامه خواهر/ برادر بزرگترشان که در کودکی فوت کرده برای او استفاده شده است)، در مواردی نیز افرادی که فاقد مدارک هویتی هستند مانند افراد بی سرپرست و یا اتباع بیگانه که شناسنامه و یا مدرک هویتی ندارند، با معرفی و مراجعه به پزشکی قانونی تقاضای تعیین سن تقریبی خود را دارند. 

به گفته وی تعیین سن این متقاضیان بر اساس بررسی دندان ها و گرافی های استخوانی، معاینات ظاهری، گاهاً کارت واکسناسیون زمان تولد و یا مدرک تحصیلی معتبر که مربوط به سال‌های اولیه شروع تحصیل باشد و ... انجام می‌شود و در مواردی ممکن است شناسنامه پدر و مادر و یا خواهر و برادر هم برای پاسخ به این درخواست نیاز باشد، که نتایج دقیقی به همراه دارد و سن فرد با عددی بسیار نزدیک به سن واقعی او مشخص خواهد شد.  

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان ادامه داد: این افراد با نامه معتبر مرجع قضایی، انتظامی یا ثبت‌احوال پذیرش می شوند و پس از بررسی های لازم سن تقریبی فرد برآورد و به مرجع مربوطه منعکس می شود.  

وی در پایان با اشاره به آمار ارجاعات به پزشکی قانونی در این مورد گفت: بر اساس اطلاعات واحد آمار اداره کل در 5 ماهه نخست امسال 43 نفر برای تعیین سن به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 25 نفر زن و 18 نفر مرد بوده‌اند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز