خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

حمل ونقل نقش بسیار مهمی در اقتصاد گلستان دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۴۷۷۸

ناوگان کشاورزی استان نیاز به نوسازی دارد

در کشت پاییزه سال گذشته استان گلستان حدود ۴۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت گندم رفت و کم کم به فصل برداشت این محصول در گلستان نزدیک می شویم و پیش بینی می شود تولید گندم امسال به بالای یک میلیون تُن برسد. که ناوگان کشاورزی گلستان برای برداشت این حجم از گندم نیاز به نوسازی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، در کشت پاییزه سال گذشته در استان حدود ۴۰۰ هزار هکتار  از زمین های کشاورزی زیر کشت گندم  رفت و در گلستان برای برداشت گندم از ظرفیت سه هزار دستگاه کمباین موجود استفاده می شود.

۶۶۷ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی در گلستان وجود دارد که بیش از ۹۰ محصول در این زمین ها اعم از زراعی و باغبانی تولید می‌شود. ضایعات محصولات کشاورزی موجب هدر رفت سرمایه‌های ملی نظیر آب‌ و خاک می‌شود.

ضایعات گندم در گلستان زیاد است و فرسودگی کمباین ها یکی از مهترین علت های ضایعات گندم در استان است. مسئولان استان باید به نوسازی و بازسازی ماشین های کشاورزی از جمله کمباین اقدام کنند تا سرمایه ملی هدر نرود.

حمل و نقل یکی از اجزای حیاتی زنجیره تأمین غذایی است و توسعه استان در گرو صنعت حمل و نقل است. امروزه گلستان نیازمند استفاده از همه حوزه‌های حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی است که بتواند محصولات کشاورزی خود را به راحتی صادر کند.

حمل و نقل نقش مهمی در اقتصاد استان گلستان دارد و ستون فقرات توسعه اقتصادی است. متاسفانه صنعت حمل و نقل با چالش‌های مهمی از جمله نیاز به سرمایه گذاری زیرساختی و نوسازی فناوری مواجه است.

یک کشاورز گلستانی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: کم کم به فصل برداشت محصولات کشاورزی نزدیک می‌شویم و متاسفانه هرساله ما کشاورزان مشکلات جدی بابت کرایه های نامتعارف رانندگان تراکتور و کامیون برای حمل محصولات کشاورزی از جمله گندم و کلزا داریم.

اکبر احمدی ادامه داد: بخش زیای از دسترنج کشاورزان گلستانی هزینه کرایه کامیون ها برای حمل محصولات کشاورزی از جمله چغندر قند می شود. آنهم در شرایطی که هزینه های کشاورزی از جمله سموم، کود و غیره به شدت افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: ما از مسئولان و نمایندگان مجلس می خواهیم از کشاورزان حمایت کنند و نیاز است زیر ساخت های حمل و نقل صادراتی محصولات کشاورزی استان تقویت شود‌.

رئیس اداره حمل و نقل کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان هم در ادامه به ایلنا گفت: کشاورزان و صاحبان کالا به دلیل هم زمانی برداشت و جلوگیری از فساد پذیری محصولاتی همچون گندم، کلزا، سیب زمینی، چغندرقند و جو لازم است برنامه ریزی های لازم را برای حمل و نقل روان و بی وقفه داشته باشند.

محسن یازرلو اظهار داشت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای با بکارگیری بیش از 5 هزار ناوگان باری عملیاتی و انجام برنامه ریزی ها و هماهنگی های لازم، تمام توان خود را برای تامین ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی استان به کار گرفته است.

به گفته وی، یکی از مهمترین برنامه‌های سازمانی، برنامه‌ریزی برای حمل و نقل بوده که در این میان حمل به موقع و تامین ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

یازرلو با اشاره به آغاز فصل برداشت و همزمانی برداشت برخی از محصولات کشاورزی، ادامه داد: با هماهنگی و پیش بینی های صورت گرفته، در حال حاضر هیچ گونه کمبودی در تامین ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی وجود ندارد و در صورت ضرورت، از ظرفیت ناوگان دیگر استان‌ها برای حمل بار این منطقه اقدام خواهد شد.

وی گفت: نرخ حمل و نقل بر اساس عرضه و تقاضا و توافق اضلاع حمل بوده و تشکل های صنفی نرخ پایه را تنظیم کرده‌اند.

یازرلو تاکید کرد: کشاورزان برای حمل  محصولات کشاورزی و بار خود از طریق شرکت های حمل و نقل مجاز برای تامین ناوگان اقدام کرده و با هدف جلوگیری از سرقت محموله از میادین و مجاری غیرمجاز نسبت به تامین کامیون اقدام نکنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز